יו"ר מפלגת הליכוד העניק הבטחה השבוע למגזר החרדי בכל הנוגע ללימודי הליבה במוסדות החינוך שלו - וטען כי במידה וישיג 61, הוא ישווה את תקצוב תלמודי התורה לאלה שבמגזר הכללי, ללא קשר לחובת לימודי הליבה. על רקע הדברים האמורים, שוחח ח"כ משה (קינלי) טור־פז (יש עתיד) היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM. 

מאחורי הקלעים של לימודי הליבה: כך מנע נתניהו את פיצול יהדות התורה

דוידוב ציינה כי טור-פז ניסה לגבש פשרה על מנת שהתלמידים החרדים בכל זאת ילמדו לימודי ליבה, אך פשרה זו 'התפוצצה', ושאלה אותו האם בכל זאת יש סיכוי שהמתווה של משרד החינוך ימשיך להתקיים בבתי ספר חרדים מסוימים. טורפז השיב בחיובי ואמר שהתחיל לעבוד על המתווה הנ"ל כבר לפני שנה וחצי.

"היו לי חמש פגישות עם אנשי ועד החינוך של חסידות בעלז, ונרשמה התקדמות מפגישה לפגישה. בסוף הפגישות הם אמרו לי 'אנחנו מרגישים שאנחנו מבינים שזה לא רק כסף, אלא גם משהו שחשוב לעתיד העבודה של התלמידים שלומדים אצלנו'", אמר. "עם זה הגעתי איתם למשרד החינוך. המתווה שבנה משרד החינוך עם האוצר נשען על ההסכמות שלי, ולפני שבועיים יצא קול קורא שמציע למוסדות חינוך חרדים לגשת אליו, לעבור בחינה בהתחלה ובסוף, להוסיף באמצע גם כמות של לימודי ליבה ולהיות מתוקצבים. יש פה גם הבנה שבלי זה הגברים החרדים ימשיכו להרוויח 60 אחוזים מגברים לא חרדים בישראל. הדבר הזה הוא מפתח להתקדמות הכלכלית והחברתית שלנו". 

דוידוב שאלה שוב האם אחרי שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הבטיח שכולם יקבלו כסף בלי לימודי ליבה - האם זה לא מונע מהם להצטרף למתווה הזה של משרד החינוך, על כך טור-פז ענה ואמר כי מדובר ב"מעשה נבלה": "יו"ר האופוזיציה נתניהו עשה כאן מעשה נבלה, הוא מבטיח כסף על משהו שלא קורה. התקצוב בישראל של תלמידים הוא נגזרת של השאלה כמה לימודי ליבה הם לומדים", הסביר. "כאשר הוא אומר 'אתם תקבלו תקצוב לחינם', הוא גוזר על התלמידים האלה המשך לימודים ברמה נמוכה מאוד של לימודי ליבה. לשמחתי, למרות המאמצים הנוראיים של נתניהו, חלק מתלמידי התורה ומוסדות הפטור החרדים כן ניגשו לדבר הזה, הם מבינים שזה חשוב להם, גם התקציבים וגם איכות התלמידים שלהם יותר חשובה להם. לצערי חלק יקבלו את ההבטחה הזו כרגע, אבל היות ואני מקווה שנתניהו לא ירכיב את הממשלה הבאה, אז זה סימן שאלה אחד שנותר". 

לשאלה על איזה זרם מדובר, ומי הם אותם בתי ספר שעשויים להצטרף, טור-פז השיב כי אלו הם כ-78 אלף תלמידים במעמד מוכר שאינו רשמי, חרדים שרובם מחסידויות, ואלה שלא נכנסו לרשתות החינוך החרדיות שנהנות ממאה אחוזי תקצוב: "אומרים לי בחסידות בעלז 'אנחנו לא פראיירים, נתניהו הבטיח, אבל אנחנו זוכרים שהוא במקרים רבים מבטיח ולא מקיים, ולכן אנחנו כן מתכוונים במידה והוא לא יקיים את הבטחתו לחזור למתווה'. למה אני בכל זאת אופטימי למרות שבעיניי נעשה מעשה נוראי של טרפוד עתידם של אלפי תלמידים? כי בסוף כשאתה מניח פתרון כזה על השולחן, גם אם במערכה הראשונה זה לא מצליח, במערכה השלישית זה יצליחו. טובת תלמידי ישראל בסוף תנצח". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM