עו"ד אביטל בן שלמה, ראש צוות מחקרי מדיניות חינוך בפורום קהלת השתתפה בכנס המנהיגים של קבוצת הג'רוזלם פוסט, שנערך היום במרכז הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב, והתייחסה לאתגרים העומדים בפני מערכת החינוך הישראלית, והצורך בשינוי יסודי ועמוק. 

עו"ד בן שלמה השתתפה בפאנל חינוך מיוחד והדגישה כי יש לחלץ את מערכת החינוך מהמקום שבו היא נמצאת כיום. "חייבים לטפל בשני כשלים מרכזיים", לדבריה, "האיכות הנמוכה של כוח האדם במערכת, והריכוזיות הקיצונית שמאפיינת אותה. העלאת ההשכר של המורים זה חשוב, אבל זו רק ההתחלה. אם רוצים להביא לשינוי באיכות כוח האדם, יש שלושה שלבים שעליהם צריכים להשפיע: הכניסה למערכת, היציאה מהמערכת, ותנאי ההעסקה בתוך המערכת, שצריכים להיות כאלו המתמרצים איכות והשקעה. 

בפאנל השתתף גם פרופ' דן בן-דוד, ממוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי ואוניברסיטת תל-אביב. בן-דוד אמר כי מחצית מהילדים בישראל מקבלים חינוך של עולם שלישי. "הסיפור יותר חמור. מחצית מהילדים מקבלים השכלה של עולם שלישי בתחומי היסוד וזה משהו שרק יחמיר. במבחנים הבינלאומיים בפיזה, במתמטיקה וקריאה, ישראל נמצאת בתחתית של העולם המפותח, וזה לא כולל את החרדים שמרביתם בכלל לא לומדים את החומר".

עו"ד בן שלמה מציינת כי שער הכניסה הוא הסטודנטים שמגיעים לתוכניות לימוד להוראה, וכי יש להגיע למצב שאותם מורים פוטנציאליים יגיעו מהעלית של ההון האנושי, ולא כברירת מחדל. "צריך למנוע מצב שסטודנט, שתנאי הקבלה שלו נמוכים ואפילו לא עשה מבחן פסיכומטרי, ילך ללמוד הוראה כי אין לו ברירה אחרת, זה מצב קטסטרופלי".

היא מוסיפה כי הבעיה השנייה היא כאמור הוצאת מורים לא איכותיים ממערכת החינוך. בעקבות בקשת חופש מידע שהגיש פורום קהלת נמצא כי מתוך כ200,000 עובדי הוראה, רק 3 עד 5 מפוטרים מידי שנה מסיבות פדגוגיות, בעוד שסקר בקרב מנהלים, שביצע הפורום, מצא כי לדעתם כ-6 אחוזים מסך המורים בצוות ההוראה הכפוף להם, אינם כשירים להוראה ויש לפטרם. "שער היציאה למורים לא טובים פשוט לא קיים, ואין אפשרות להעזיב מהמערכת מורים שלא מתפקדים", לדבריה.

בעיה נוספת עליה הרחיבה היא הריכוזיות במערכת החינוך. "כ-70 אחוז מההחלטות מתקבלות על ידי גורמים המרוחקים מהשטח, במשרד החינוך. גם בשאלות תקציביות, וכמובן בנושא הפדגוגי וניהול כוח האדם, חייבים לפזר חלק גדול מהסמכויות לגורמי השטח. המערכת מאוד רוצה להיות מסוגלת להתאים  את שיטות ותכני הלימוד לכל תלמיד באופן אישי, לפי צרכיו ונסיבותיו, אבל במצב היום שהשטח לא שולט בסדר היום אי אפשר להוציא את זה לפועל, ומי שנפגעים הם התלמידים".