אייל שני, מיכל אנסקי, יוסי שטרית, שאול בן אדרת, אבי לוי, אסטלה, מיקי שמו, ארז קומרובסקי, דניאל עמית, אבי ביטון, אביב משה, הלל גרדי ועוד רשימה מכובדת של השפים הבכירים של מדינת ישראל יתייצבו בשבוע הקרוב לפרויקט עצום של עולם הקולינריה הישראלי שנקרא ״שבוע האופנה הקולינרי״ יחד עם הפעילה החברתית הכי צעירה במדינת ישראל - אור לוי. 

מדי שנה בחודש נובמבר נערך חודש המודעות הבין לאומי לסוכרת הנעורים בכל העולם. הפעם הוחלט לערוך את ״שבוע האופנה הקולינרי״ שיתחיל בחודש המודעות לסוכרת נעורים ויתקיים בנושא "איזון". סוכרתיים מסוג 1 לא מאוזנים והם צריכים להיות 24 שעות עם היד על הדופק כדי שהסוכר יהיה מאוזן.

בקולינריה המצב דומה. המנות חייבות להיות מאוזנות בטעמם. בשבוע האופנה הקולינרי השפים יגישו מנות בהשראת המילה ׳איזון׳, בהתאם למנות האיזון מעצבי האופנה הישראלים ילבישו את השפים, חיבור של עולם הקולינריה עם עולם האופנה. מנות האיזון מוגשות לאור, אך מבחינתה המנות מוגשות לכל ילדי סוכרת סוג 1 כדי להעניק לכל ילדי ישראל הסוכרתיים דבר אחד - איזון!

אור בת ה-11, שסובלת מסוכרת סוג 1 כמעט 6 שנים, מנהלת בשנה האחרונה מאבק חברתי ברשתות החברתיות מול משרד החינוך במטרה שיספק לחולי סייעות לילדים הזקוקים להן. ,המאבק הוא מול משרד החינוך. שאחרי בירור מעמיק בנושא הבנתי שמשלמים לסייעות במסגרת חוק חינוך חובה באזור 30 ש״ח לשעה וזה לא נותן להן מוטיבציה לעבוד בתחום. מכך יוצא שאין סייעות במאגר. הילדים עם התלות בזולת נשארים בבית. אז איפה חוק חינוך חובה מתקיים פה?".

ואיך זה קשור אלייך?
"אני כסוכרתית כשהייתי קטנה נזקקתי כל השנים לסייעת רפואית. בכיתה א׳ לא הייתה לי סייעת ארבעה חודשים בגלל מחסור בסייעות ואימא שלי הייתה הסייעת שלי בבית ספר כדי שלא אשאר בבית. בכיתה ה׳ הרשויות אישרו לי סייעת לשלוש שעות מתוך 8 שעות (כאילו שרק 3 שעות אני סוכרתית) ולמרות זאת לא הייתה לי סייעת לאותן 3 שעות. מפה החלטתי לצאת למאבק מול משרד החינוך. המאבק הוא למען הילדים הקטנים שיש להם תלות בזולת לא למעני כי אני כבר גדולה ומנסה להתמודד ולטפל בעצמי בסוכרת שלי". 

איך המאבק התבטא?
"גייסתי את מיטב הטאלנטים במדינה למאבק מול משרד החינוך. יצרתי סדרות כמו "אתגר האינסולין" ו"הלבלב של אור" כדי להמחיש לשרת החינוך שאנו חייבים סייעות שיצילו חיים. זה לא עזר. אז עמדתי עם שלטים והפגנתי מתחת ללשכתה של השרה, יפעת שאשא ביטון. זה לא עזר. ואז בקשתי פגישה בלשכתה, זה כמובן לא עזר ולא טופל עד היום".

אז מה קורה עם זה היום?
"במסגרת חודש המודעות לסוכרת נעורים שזה בימים אלה נבחרתי יחד עם מיטב השפים הישראליים מטעם האיגוד העולמי לסוכרת נעורים להוביל את שבוע האופנה הקולינרי בנושא 'איזון'. מלבישים אותנו מיטב מעצבי האופנה ומפה החיבור בין קולינריה ואופנה. כל שף עולה על מסלול ומגיש לי את מנת איזון שלו לאחר שהולבש בהתאם למנה שיצר. האיזון הוא מה שמאזן אותו היום יום".

תני לנו דוגמה למנת איזון של אחד השפים?
"זוכה מאסטר-שף הטרי, הלל גרדי מגיש 'מרק שרוף', עבורו מרק הוא איזון מושלם בין שתייה ואוכל, יודע להחזיק את שתי העולמות. גם מרווה גם משביע. גם מנחם וגם מרגש, גם קליל וגם יושב. ממש שילוב משגע,.

"גרדי ניסה ללמוד מעט על התזונה של מי שחולה בסוכרת נעורים והבין שחשוב לאכול מספר ארוחות לאורך היום, כדי להישאר מאוזן מבחינת סוכרים וגם להקפיד על שתייה לאורך היום. המרק ענה על הצורך מבחינתו, בצורה אידיאלית, בנוסף לזה שבדרך כלל הוא מוגש ללא סוכר, עבורו זה היה איזון מושלם לנפש. מרק בריא, טעים שכל לגימה ממנו זו חוויה".

הלל גרדי והמרק (צילום: נימרוד כהן נימקו)
הלל גרדי והמרק (צילום: נימרוד כהן נימקו)

את טועמת מאכלים טעימים כל הפרויקט
"חשוב לי לציין שאני מקבלת את המנות. אבל מבחינתי השפים מגישים את מנות האיזון לכל ילדי סוכרת הנעורים בישראל".

הפרויקט הזה הוא גם מאבק נגד משרד החינוך?
"כן בהחלט. כולם ראויים להיות שווים כולם צריכים ללכת לבית ספר ללמוד ולא להישאר בבית ולהפסיד בין היתר גם חיי חברה ולהרגיש נחותים מאחרים רק בגלל בעיית תקציב שלא מטפלים בה שנים על גבי שנים".