בשבועיים האחרונים סוערת הקהילה הטכנולוגית העולמית סביב ההשקה של ChatGPT - מנוע בינה מלאכותית של חברת OpenAI. המנוע, שזכה לכינוי החיבה בעברית 'ג'יפיטפוט', מחולל טקסט טבעי תוך כדי התכתבות המדמה שיחה עם בן-אנוש. את המנוע ניתן לשאול שאלות ידע ולבקש ממנו ליצור באופן אוטומטי טקסטים מסוגים שונים, ממתכון לחריימה ועד לסונטת אהבה בסגנון שייקספירי. תוך ימים ספורים נוספו מיליוני משתמשים לצ'אט, שרבים מהם מהרו לשתף צילומי מסך של שיחות עם הצ'אט וטקסטים שהוא יצר. 

למרות שהשימוש בבינה מלאכותית ליצירת טקסט אינו חדש, מדובר בלא פחות ממהפכה: המודל של ChatGPT מתבסס על מיליוני טקסטים של שיחות טבעיות ויודע לנהל שיחה טבעית ואינטואיטיבית תוך כדי ניתוח ההקשר ושמירה עליו. למשל, ניתן להוסיף עוד שאלות ובקשות באותו דיאלוג בלי להסביר מחדש למה מתכוונים בכל פעם, דבר שמחשבים התקשו לעשות עד לאחרונה. מנוע כזה יכול לשנות את הדרך שבה אנחנו 'מדברים' עם מחשבים, ולהפוך אותה לחלק מהתקשורת היומיומית והטבעית שלנו. 

לכבוד יום המורה, שמצוין השנה בסימן #בזכותך, ובו עשרות ידוענים יצאו בקמפיין תודה למורים ולמורות מעברם הרחוק, בפלטפורמות הדיגיטל והסושיאל השונות, נשאלת דווקא השאלה האם לצד אותה התלהבות מקדמה טכנולוגית, יש לנו גם סיבה לחשוש מהשתנות תפקיד המורה בכיתה בעתיד הקרוב? האם מחשבים יכתבו את המאמרים בעיתון? את ספרי הלימוד? אולי אפילו את יצירות הספרות? האם מנוע כזה יחליף מנועי חיפוש כמו גוגל ויחשוף את השואלים למידע לא מדויק אך מנוסח היטב, ממקורות לא ידועים? איך נוכל להגביל שימוש לרעה במנוע, כמו יצירה קלה של ידיעות fake news בעזרת שאלות מנחות ופיסות מידע שגויות שמזינים לתוכו? 

כלי בינה מלאכותית כמו chatGPT יכולים להניע שינויים חיוביים בעולם החינוך ולהפוך את מלאכת המורה ליעילה ואולי אף משמעותית יותר: ראשית, זהו תום עידן הידע בחינוך. אם האינטרנט הפך את המידע לזמין עבור כולם וגוגל איפשר חיפוש ושליפה מהירה שלו, מנועים כמו chatGPT ואחרים הופכים גם יצירה של טקסטים לפעולה אוטומטית ונגישה לכל. אין יותר צורך לשנן חומר ולכתוב אותו מחדש בשיעורי הבית או בבחינה. זה יחייב את בתי הספר ואת המורים להפסיק לראות בגישה לידע ערך בפני עצמו. טיפוח מיומנויות כמו יצירתיות, סקרנות וחשיבה ביקורתית יהפכו למוקד הלמידה, וינצלו טוב יותר את יכולותיהם האנושיות של המורים והמורות בניהול דיון, גיבוש דעה אישית ויצירת רעיונות חדשניים. 

שנית, כלי כזה יכול לסייע למורים ולמורות לבצע פעולות כמו כתיבת מערכי שיעור ושאלות באופן אוטומטי, בדיקה ראשונית של חיבורים ומתן משוב מהיר ומותאם אישית לתלמידים עוד לפני שהמורה מתפנה לענות להם. עבור תלמידים הלומדים מרחוק או בכיתות העמוסות של היום, עזרה כזו היא ממש גלגל הצלה עבור המורים והמורות, הכורעים תחת העומס ולעיתים לא מספיקים להגיע אל כל התלמידים כפי שהיו רוצים. 

לבסוף, שימוש נכון בכלי הבינה המלאכותית דוגמת ChatGPT יעצים את המורים ואת המורות ויפנה אותם לעבודת 'הנשמה' של החינוך, זו שמחשב לא יוכל לבצע בזמן הקרוב לפחות: הקשר האנושי בליווי, הנחיה, ועידוד של ילדים וילדות בדרך אל הגשמת הפוטנציאל שלהם. אם אנחנו זוכרים מורים לטובה, זה לרוב בגלל שהם היו האדם הנכון ברגע הנכון, זה שראה אותנו למרות שהנתונים היבשים אולי ניבאו אחרת. זו שראתה והאמינה, ואז עזרה גם לנו להאמין ולהצליח. ספק אם התפקיד הזה, טכנולוגיות AI יוכלו אי פעם למלא.

הכותבת היא מנהלת פדגוגית ביחידה לחדשנות במטח, ומרצה בתוכנית לתואר שני בטכנולוגיה וחינוך במכללת סמינר הקיבוצים