לאחר שנאומו של השר בצלאל סמוטריץ' שרף את הרשתות בימים האחרונים כך תוודאו כי אתם מגיעים מוכנים לפעם הבאה בה תצטרכו לשוחח בשפה הפופולארית ביותר בעולם העסקים.

שליפת מילים בזמן פרזנטציה  

אחד החששות כבדים ביותר בקרב אנשי/נשות היי-טק ועסקים לפני פרזנטציות הוא הפחד לקבל "בלק-אאוט" בעת דיבור מול קהל. החשש מלעמוד מול אחרים, מבלי להצליח לשלוף את המילה המדויקת, מבעית רבים מאיתנו. המצב הזה כמובן מובן לחלוטין, שכן רובנו חושבים בעברית הרבה מהמילים שאנו יודעים ומבינים גם באנגלית, אבל בשל כך מתקשים לגלגל אותן על הלשון כשמגיע רגע האמת. המצב מורכב שבעתיים במהלך פרזנטציה או מצבי לחץ שונים, היות ובמצבים אלו על מנת שהמילה תהיה עבורנו זמינה בשיח בצורה אינטואיטיבית, עלינו לחשוב אותה באותה שפה בה אנו מתכוונים לדבר. 

במטרה לפתח אוצר מילים שיהיה זמין עבורנו באנגלית, מומלץ להתרגל לחשוב את המילה באנגלית. כך, למשל, כשנכנסים בבוקר ל- Task Manager ורואים ש- One task is pending, במקום לחשוב בראש "מנהל משימות" או "משימה אחת לביצוע", מומלץ להשתמש במילים הללו במשפט באנגלית בקול רם, כמו למשל: I have one task in the Task Manager. זהו משפט פשוט אשר יש בכוחו להפעיל את המילים באנגלית ולאפשר שליפה מהירה שלהן בעת הצורך בפעם הבאה. בצורה זו ניתן "להפעיל" מילים רבות שנפגוש בהן לאורך היום. החשיפה למילים כאלו היא כמעט בלתי פוסקת, ועל ידי כך ניתן לשפר את אוצר המילים בצורה אינטואיטיבית, ללא צורך בשינון מילים מתיש.

 להצטרף לשיחה בלי לחשוש    

על מנת לבנות שטף דיבור באנגלית עלינו לדבר את השפה לעיתים תכופות ככל הניתן. כל עוד נמנע מכך, נמצא את עצמנו ברגע האמת בקושי גדול יותר, ונאלץ להפגין את כישורי השיח שלנו באנגלית כשנידחק עם הגב לקיר.  מכאן, שמומלץ לתרגל את השיח באנגלית על בסיס יום-יומי בסביבה נינוחה יותר.  אחת הדרכים לבצע זאת היא על ידי ניהול יומן מוקלט, מוזר ככל שזה נשמע. כמו שיש מי שפותחים את היום שלהם עם כתיבה ביומן אישי, כך תוכל/י לנהל את היום שלך בהקלטת אודיו באנגלית שתכלול את כל מה שעבר או צפוי לעבור עליך במהלך היום בפרטי פרטים ככל האפשר: הדבר הכי טוב/רע שעבר עלייך היום, מי האנשים שפגשת, איך הרגשת במהלך היום וכדומה. 

עשו זאת למשך 7 דקות בכל יום ותראו איך שטף הדיבור שלכם משתפר פלאים, ואתם מגיעים לשיחה הבאה באנגלית בלי חשש להיתקע. שימו לב, בהחלט סביר, ואף צפוי, שבהתחלה אכן תתקעו וכנראה שגם תעשו טעויות, אולם ככל שתתרגלו זאת יותר, תרגישו איך שטף הדיבור שלכם הולך ומשתפר. 

להרגיש ביטחון לדבר באנגלית ביומיום 

רוב האנשים שמתקשים באנגלית מרגישים חוסר ביטחון כאשר הם נדרשים לדבר את השפה- ובצדק. במרבית המקרים, רובנו מנסים לדבר עם אחרים באנגלית בנושא שאנחנו לא מסוגלים לדבר עליו אפילו עם עצמנו באנגלית, או "לחשוב" אותו באנגלית. על מנת שנרגיש בטוחים לדבר עם הסובבים אותנו באנגלית אנחנו צריכים בראש ובראשונה להרגיש בנוח עם עצמנו בשפה, והדרך הכי פשוטה לעשות זאת היא להתחיל להגיד בקול רם את הפעולות הפשוטות היום-יומיות שאנו מבצעים/ות, כמו הכנת הקפה בבוקר, לבישת בגדים, הכנת ארוחה קלה. בשלב הבא ניישם זאת גם על פעולות בעבודה כמו פיתוח קוד ומוצר, כתיבת מיילים, ניהול משימות וכדומה. 

כשאנו מייצרים שיח כזה עם עצמנו באנגלית, בצורה יזומה, מעבר לכך שאנחנו מלמדים את עצמנו לחשוב באנגלית, אנו גם מתרגלים את עצמנו לשמוע את עצמנו מדברים באנגלית - ומתחילים לשים לב לטעויות שאנחנו עושים על הדרך. כך, בצורה טבעית (שלא לומר פלאית) אף נתחיל לתקן את עצמנו. זוהי בדיוק גם הנקודה בה הבטחון העצמי שלנו יתחיל לעלות, כיוון שלא נחשוש כל כך לטעות, כי נדע שיש ביכולתנו גם לתקן את הטעות.  

ללחוץ על "SEND"  בלי לחשוב פעמיים  

כמו כל פעולה אחרת בשפה האנגלית, גם כתיבת מיילים הופכת פשוטה יותר כאשר אנחנו לומדים לחשוב באנגלית. אבל, כאמור, זהו תהליך שלוקח זמן ולא עניין שניתן לשנות מהיום למחר במטה קסמים. יחד עם זאת, יש דברים שבהחלט יכולים לזרז את התהליך. דוגמה טובה לכך היא למשל קיצור משך הזמן שלוקח לנו לכתוב מיילים באנגלית בצורה משמעותית. איך נעשה זאת? הטריק הוא להשתמש במייל שכתבו לנו כבסיס למייל התשובה, ולענות בהתאם. לדוגמה, אם שאלו אותנו "How is the system working", נוכל להתחיל את התשובה שלנו בצורה זהה: "The system is working…" ומשם לפרט ככל שנרצה. בשיטה זו,  נוכל לחסוך זמן יקר ולכתב תשובה ברורה, מהירה וקוהרנטית לשאלה שהופנתה אלינו. 

פרזנטציות מושלמות באנגלית

על מנת שנרגיש חופשיים להעביר פרזנטציה באנגלית נצטרך ללמוד לחשוב את הנושאים באנגלית ולא לשנן או ללמוד אותם כטקסט, כפי שרובנו עושים (ואז ברגע האמת מבועתים מהמחשבה שנותקל בשאלות שיננו מראש בעל פה). הדרך הנכונה לעשות זאת היא לעבור על המצגת וממש לדבר עם עצמו  בקול רם על כל נושא שמופיע בה. זה אמנם לא שגרתי ועשוי להישמע מוזר, אך כשחושבים על כך,  בעברית, אנו למעשה מנהלים עם עצמנו בדרך זו או אחרת שיח פנימי בלתי פוסק בראשנו. באנגלית, נצטרך לעבור תהליך על מנת להגיע למצב כזה. לפיכך, הדרך המומלצת ביותר ליישם זאת היא על ידי למידה ומודעות לצורך בחשיבת הנושאים הללו באנגלית "בראשנו". כשאנחנו מדברים עליהם בקול רם, אנו מאפשרים לעצמנו לעשות בדיוק את זה. על מנת להעמיק בתהליך החשיבה, לאחר שנדבר על כל נושא נשאל את עצמנו בנוסף גם שאלות מפורטות ככל האפשר בנושא, וכך, ברגע האמת, נרגיש הרבה יותר בנוח לדבר על הדברים ולא נחשוש מהתקלות של שאלות שלא שיננו עבורן את התשובות - פשוט נהיה מסוגלים לחשוב את התשובה בזמן אמת בדיוק כמו שעשינו כשתרגלנו.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד חברת אינגליש אקספרס