הטבח האנטישמי הקשה שהתרחש בפיטסבורג הוא יוצא מן הכלל בכל הקשור לאנטישמיות בארצות הברית, אך באירופה, הקהילה היהודית מתמודדת בשנים האחרונות ביתר שאת עם מקרי אנטישמיות קשים של תקיפה פיזית נגד חברי הקהילה. בבירסל התכנסו נציגי "איגוד הארגונים היהודים באירופה" (eja) כדי לנסות ולגבש דרך פעולה משותפת של כלל הקהילות היהודיות באירופה כנגד עליית האנטישמיות: "מטרת הכנס שלנו היא לא לבכות על כמה מצב האנטישמיות באירופה הוא קשה, אלא למצוא דרכים להילחם בה".



"מה שחשוב הוא שנזהה את המגרש בו אנחנו נלחמים ואת דרכי הפעולה", אומר הרב שלמה כובש, הרב הראשי של הונגריה. נראה כי "איגוד הארגונים היהודים באירופה" כבר סימן עם מי הוא אינו מעוניין לשתף פעולה וזאת "מפלגת החירות" הימנית באוסטריה. שרת החוץ של אוסטריה, קארין קנייסל, חברת המפלגה הבכירה ביקשה לשלוח לכנס סרטון המביע תמיכה במלחמה באנטישמיות, ראשי האיגוד הודיעו לה כי היא יכולה לשלוח סרטון אך הוא לא יוקרן. הסיבה, חרם על המפלגה שחלק מחבריה הביעו דעות אנטישמיות בעבר.



הכנס בבריסל. צילום: יוני ריקנר



הרב מנחם מרגולין. צילום: יוני ריקנר



אך לא רק נציגי הימין נמצאים בלב הוויכוח היהודי של "מי בעד היהודים וישראל ומי נגד?" אלא גם מפלגות משמאל. במהלך הדיון העלה הנציג מרומא שאלה לנוכחים "האם מפלגת 'פורצה איטליה' היא ידידה של ישראל? אם כן כדאי שתדעו שפדריקה מוגריני (שרת החוץ של האיחוד האירופאי) הינה חברת מפלגת 'פורצה איטליה', האם מוגריני היא חברה של העם היהודי?", תשובת רבים בקהל הייתה "לא".



בשיחה עם נציגים של קהילות יהודיות שונות באירופה, נדמה כי המצב החמור ביותר כעת הוא בשוודיה. "זה לא מפתיע הרבה אנשים שהאנטישמיות עולה שם", אומרת נינה טויזנר, מנכ"לית פדרצית הנוער היהודי בשוודיה. "בשטוקהולם הקהילה גדולה, שם יש כ-4500 יהודים, אך במאלמו ובמקומות אחרים הקהילה קטנה כל הזמן. כיום ישנם 500 חברי קהילה ובשנות ה-90 היו 2000 איש", מספרת טויזנר על הקהילה בה נולדה, "אנחנו כמובן נתמודד ונתגבר על כך אבל אני מרגישה שהאנטישמיות היא לא כמו שהייתה לפני שנים. אני מאמינה שהיא מחוברת לאנטי ציוניות וזה המאבק שלנו, ה-BDS מאוד חזק בשוודיה, יש לנו ממשלה מאוד מוטה נגד ישראל שמעודדת את זה. אני יודעת שנתגבר על כך אבל אני מאוד מפחדת מההתפתחויות שאנחנו רואים עכשיו". 



מחר צפויה להיות מובאת להצבעת בפני מאות נציגי איגוד הארגונים היהודים באירופה, רשימה של "קווים אדומים" אותם מבקשים חברי האיגוד להציע לכלל המפלגות באירופה לאמץ לתוך המצע שלהן. באיגוד מקווים שבדרך זו יוכלו לקדם מהלכים להתמודדות עם האנטישמיות הגדלה באירופה מתוך הפרלמנטים.