הממשלה צפויה לאשר היום בישיבתה השבועית שתי הצעות החלטה, שהראשונה שבהן היא הקמת ארבע תחנות כוח חדשות מבוססות גז מחצבים באשקלון, בחדרה, במחלף קסם ובדרום השרון.

ההחלטה השנייה, המאזנת לכאורה, נוגעת לשורת צעדים להתייעלות אנרגטית ברשויות המקומיות, אבל היא אינה מצליחה להפיס את דעתם של המתנגדים הרבים להקמת תחנות הכוח מקרב התושבים המתוגוררים באזורים שבהם הן צפוית לקום, רשויות מקומיות המייצגות אותם ואפילו המשרד להגנת הסביבה, המתנגד לתוכנית בממשלה עצמה.

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הפקידה במזכירות הממשלה לקראת הדיון היום מסמך המפרט את עמדתה כלפי הצעת ההחלטה, ובו היא כותבת: "הצעת החלטת הממשלה לאישורן של ארבע תוכניות להקמת תחנות כוח פוסיליות חדשות והרחבת תחנות קיימות המתבססות כולן על אנרגיה פוסילית עומדת בניגוד לאינטרס הכלכלי, הבריאותי והסביבתי של ישראל. הקמת התחנות לא תשפר את הביטחון האנרגטי הלאומי אלא תקבע את תלות המשק בדלקים פוסיליים, זאת בניגוד לפעולות אותן נוקטות כלל המדינות המפותחות המעלות את היעדים לאנרגיות מתחדשות ומצמצמות את תלותן בדלקים פוסיליים מזהמים".

השרה סילמן מדגישה: "הממשלה לא יכולה ביד אחת להכריז על כוונתה לעמוד ביעדי פליטות גזי חממה וביד אחרת להכריז על הקמת ארבע תחנות פוסיליות חדשות. ככל שהדבר נדרש לצורכי משק החשמל, יש לאשר בנקודת הזמן הזו אחת מתחנות הכוח".

18 ראשי הרשויות בשרון, שבתחומן מתגוררים כחצי מיליון תושבים אשר יושפעו מההחלטה להקים את שתיים מהתחנות, נאבקים בחמש השנים האחרונות בתוכנית. אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אומרת: "בעוד הממשלה קבעה בהחלטה מדיניות ויעדים למעבר לאנרגיות מתחדשות, כעת היא עומדת לאשר הקמתן של תחנות כוח חדשות ומזהמות המונעות בגז ובסולר. המדינה מפקירה את תכנון התשתיות הלאומיות בידי יזמים פרטיים ומתחדדת התחושה שאינטרסים כלכליים עולים על טובת הציבור. במידה והחלטה זו תעבור זו תהיה בכיה לדורות ואנחנו נמשיך להיאבק בכל החזיתות למנוע את הוצאתה לפועל".