שמורת טבע ים אכזיב הושקה אתמול לקהל הרחב, באירוע בהשתתפות השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, מנכ"לית רשות הטבע והגנים רעיה שורקי, ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ, מנכ"ל החברה להגנת הטבע דן אלון ואישי ציבור נוספים.

מדובר בשמורה הימית הגדולה בישראל, המשתרעת לאורך של כ־7 ק"מ של חוף מגבול ישראל־לבנון בצפון ועד לצפון העיר נהריה בדרום, ולמרחק של כ־15 ק"מ מערבה מקו החוף אל תוך הים. השמורה, שהוכרזה בשנת 2019 וכעת נפתחת לציבור הצוללים, היא השמורה הימית הגדולה והוותיקה בים התיכון של ישראל - והוגדלה לאורך השנים משטח של 10 קמ"ר לשטח גדול פי עשרה.

השמורה מגינה על החי והצומח בקו החוף, על רכסי הכורכר הייחודיים, על אזורים עם קרקע סלעית תת־ימית וגם על קניון תת־ימי עמוק - היחידי מסוגו מול חופי ישראל, עם עומק קרקעית שמגיע לכ־850 מטר במרחק של ק"מ ספורים בקו החוף. בשנים האחרונות נצפו תצפיות של כלב ים נזירי, כמו יוליה שהגיעה לחופי ישראל לביקור ממושך מטורקיה, זן שנעלם מחופי ישראל לאורך השנים, בין היתר בשל הפיתוח המואץ בחופים.

בהיעדר פיקוח על דיג ובהיעדר שמורות טבע, נוצר מצב שסביבה סלעית עשירה כמו אכזיב עלולה להפוך לסביבה חסרת חיים ימיים. על כן, השמורה מצליחה לשמר סביבה תת־ימית סלעית עשירה, זאת בזכות גודל השטח שלה, פיקוח ואכיפה הדוקים, תמיכה רחבה של הציבור בשמורה וביצוע סקרי ניטור קבועים המעדכנים במצבה.

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, אמרה: "שמורות טבע ימיות מבטיחות ים מלא בערכי טבע, המאפשר איכות חיים לאזרחי ישראל החיים ליד הים ולאלה הנהנים מפעילות ימית מעשירה ומרגיעה".

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן הוסיפה: "זהו עוד צעד גדול לכיוון ההגעה שלנו אל יעד של 30% מהים הישראלי כשמורות טבע ימיות. יוליה כלבת הים הדגישה עבורנו את ההבנה שיש צורך אמיתי בשמורות מסודרות שיאפשרו לבעלי החיים סביבת חיים בטוחה".