בהרצליה נכנס השבוע לתוקף תיקון חוק העזר העירוני האוסר על מכירה והכנסה של כלים חד־פעמיים ושקיות חד־פעמיות לחופי הים של העיר.

עיריית הרצליה העבירה את החוק כחלק מהשתתפותה בפרויקט "עיר ללא פלסטיק", תוכנית חלוצית המשותפת לה ולעמותת צלול ושמטרתה הפחתת השימוש בפלסטיק חד־פעמי בעיר. התוכנית כללה חמישה שלבים שמטרתם לחשוף את הנושא למגוון קהלים ולבצע בקרב כל אחד מהם מהלכים ממוקדים לצמצום השימוש בפלסטיק חד־פעמי, והיא מהווה שלב נוסף במסע הארוך של עמותת צלול במאבקה בנגע הפלסטיק החד־פעמי, אחד מאויבי הסביבה הגדולים ביותר, ותשמש השראה לפעילות בערים אחרות.

סקר פסולת פלסטיק בחופי הרצליה שבוצע על ידי עמותת צלול העלה כי היא מהווה כ־70% מנפח הפסולת הכוללת שנאספה בחופים וכ־30% ממשקלה. כ־75% מסך הפריטים שנדגמו עשויים פלסטיק, מתוכם 40% הם כלים חד־פעמיים והשאר שקיות, בקבוקים ועטיפות חטיפים. הרוב המכריע של פסולת הפלסטיק היה כוסות חד־פעמיות (26%) ולא אחת נמצאו "שרוולים" שלמים של כוסות שהושלכו לאחר שנעשה שימוש בכוסות ספורות בלבד.

מנכ"לית צלול מאיה יעקבס אומרת ל"מעריב": "מדובר במהלך חשוב מאוד לסביבה הימית והחופית ולבריאות הציבור. צלול תמשיך ותלווה את הרצליה בדרכה עד לגמילה מוחלטת מההתמכרות לפלסטיק חד־פעמי".