המשרד להגנת הסביבה יוזם הקמת מתקן למחזור וטיפול בפסולת שצפוי לקום בצמוד לשפד"ן, מקום שכבר כיום הוא מפגע ריח בלתי נסבל. בעיריית ראשון לציון ובמטה מאבק שגיבשו התושבים נגד הקמת המתקן, טוענים כי בניגוד לתסקירי סביבה של מומחים המתריעים על הנזקים הצפויים, הקמת המתקן צפויה לקבל בקרוב אישור, וזאת אף שראש העירייה רז קינסטליך מתנגד לכך.

תושבי השכונות הסמוכות זועמים, ובמטה המאבק אומרים: "כשהקימו את השפד"ן הבטיחו לנו שלא נסבול מריחות, והיום אי אפשר לפתוח חלונות בבית. עכשיו רוצים להוסיף חטא על פשע".

"למרות חוות דעת של מומחים, תסקירי סביבה, וחוסר כדאיות כלכלית בהקמת המתקן, הפרוצדורות הביורוקרטיות ממשיכות בשלהן", אומרים בעיריית ראשל"צ. כעת העירייה והתושבים יוצאים למאבק ציבורי כדי לעצור את הקמת המתקן.

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך  (צילום: תמר מצפי)
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך (צילום: תמר מצפי)

ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך אומר: "כל הליך בחירת מיקום המתקן הוא בעייתי מהיסוד. הצעתי לשרה מקום חלופי, להקמת מתקן שבו העירייה תטפל. אני מקווה שהיא תעצור את הקמת המפעל בשטח שפוגע בסביבה, ושיגרום לנזק אמיתי של ריח וזיהום לתושבי העיר". העירייה הגישה התנגדות לתוכנית במסגרת ועדת ערר ארצית והוועדה דנה בהתנגדות, אך טרם פרסמה את החלטתה בעניין.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "הפרויקט לווה בתסקיר השפעה על הסביבה ונבחן על־ידי גורמי מקצוע מוסמכים ומקצועיים במשרד. בישראל מיוצרים 6 מיליון טונות פסולת בשנה, כאשר 80% מהם מוטמנים. על מנת למנוע פליטות גזי חממה ולהקטין את ההטמנה יש להקים מתקנים מתקדמים לטיפול בפסולת.

"הוקמה וועדה אשר בחנה מגוון מספר חלופות, ולאחר הליך בדיקה יסודי נמצא כי השטח בתחום השפד"ן הוא המתאים ביותר. בנייתו ותפעולו של המתקן יפוקחו למניעת מפגעים סביבתיים. באחרונה קיימה השרה פגישה עם ראש העירייה בנושא זה. למרות שאלות חוזרות ונשנות של השרה לראש העירייה בפגישה לגבי החלופות המוצעות, לא הצביעה העירייה על בדל חלופה".