ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בישראל ובערב הסעודית, זכה לכותרות רבות בארץ וברחבי העולם. ראשי המדינות ושאר הבכירים שנפגשו עם ביידן שוחחו עימו על שלל נושאים, ובין היתר גם על משבר האנרגיה העולמי.

מספר נתונים כדי לסבר את האוזן: מחיר ליטר דלק בישראל חצה את רף ה-8 שקלים, בארה"ב נרשם שיא של יותר מ-5 דולר לגלון, האינפלציה בארה"ב בשיא של 40 שנה - 9.1 אחוזים ובישראל האינפלציה בקצב שנתי של 4.4 אחוזים. תוסיפו לכך את המלחמה שעדיין נמשכת בין רוסיה לאוקראינה ותקבלו חוסר ודאות גדול לקראת שנת 2023.

אם ביידן ביקר בישראל בעיקר ממניעים אסטרטגיים וביטחוניים, הביקור בערב הסעודית היה במידה גדולה קשור לאנרגיה. ערב הסעודית היא יצואנית הנפט הגדולה של ארה"ב, שאזרחיה מצפים בקוצר רוח לירידת מחירי הדלק. כדי להבין לעומק את הסוגיה, שוחחנו עם שלמה יעקובסון, מנכ"ל ומייסד אפליקציית גט פיול.

ציר ירושלים-וושינגטון-ריאד

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, המשמש גם כשר ההגנה וסגן ראש הממשלה, הבטיח לנשיא ביידן להגביר את התפוקה של ארצו ל-13 מיליון חביות נפט ביום. "המטרה של שני הצדדים היא להגדיל את התפוקה ולהשתחרר עוד יותר מהתלות שיצרה רוסיה", הסביר שלמה יעקובסון. לשם השוואה, בחודש יוני הסעודים הפיקו כ-10.5 מיליון חביות ליום.

שלמה יעקובסון. ''מנסים לפתור את הפלונטר''  (צילום: GET FUEL)
שלמה יעקובסון. ''מנסים לפתור את הפלונטר'' (צילום: GET FUEL)

לארה"ב יכולת כלכלית עצומה, אבל איזו השפעה יש לה על משבר האנרגיה?
"לארה"ב יש תפקיד מרכזי בפתרון משבר האנרגיה. המנהיגים בעולם הבינו שזו לא גזירת גורל, אבל יש נסיבות והשתלשות אירועים שהשפיעו על שוק האנרגיה ועל שאר השווקים בעולם. את הפלונטר הזה הם מנסים לפתור".

אילו עוד צעדים ארה"ב יכולה לנקוט?
"ראינו שלמרות הסנקציות על רוסיה מאז תחילת המלחמה, הרוסים מצליחים להפיק נפט בקצב לא רע. הם קרובים ל-10 מיליון חביות ביום. מדובר על מדינה שנמצאת במלחמה עקובה מדם, תחת הגבלות קשות, ועדיין היא מצליחה לייצר את הכמות הזאת. אין ממש שיניים למה שביידן עשה עד עכשיו בגזרה הזו".

איך ערב הסעודית יכולה לסייע לפתרון המשבר?
"הם בעצם משחקים משחק כפול. המטרה שלהם ברורה - למכור יותר נפט ולהתעשר ממנו, כמו שעשו עד עכשיו בתמיכת ארצות הברית. האמריקאים אף פעם לא הסתירו את הקשר הזה ולא התביישו בו. ממשל דמוקרטי או רפובליקני, לכולם ברורה החשיבות של הנפט לארה"ב. יש לסעודים מטרה נוספת והיא לא לשרוף את הגשרים מול רוסיה, למרות המלחמה ולמרות ששיתוף הפעולה ביניהם נפגע בשנים האחרונות", הוסיף שלמה יעקובסון.

הדולר ירוק, אבל גם האנרגיה

בעקבות המלחמה במזרח אירופה, רבים סברו כי האנרגיה הירוקה, שמציעה חלופות לנפט, תקבל זריקת מרץ רצינית ותהווה אלטרנטיבה אמיתית. הנתונים בשטח מראים כי אף אחד עדיין לא מוותר על השיטות המסורתיות.

השיקול של המדינות כספי או סביבתי?
"ברור שמדינה קודם כל צריכה לדאוג שתהיה פריחה כלכלית, בטח במשבר הכלכלי העולמי הנוכחי ועם רמות האינפלציה הגבוהות. עם זאת, כל מדינה, בקצב שלה, מקדמת פתרונות ירוקים, שבסופו של דבר אמורים להשתלם גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה סביבתית".

שלמה יעקובסון ייסד את אפליקציית גט פיול, המציעה שירות של אספקת בנזין וסולר באמצעות מיכליות בטיחותיות. החברה מציעה תדלוק מרמת הרכב הבודד ועד צי משאיות של החברות הגדולות במשק.

לסיכום, איך אתה רואה את שוק האנרגיה ב-2023?
"אי הוודאות משחקת פה תפקיד. הרבה תלוי בסיום המלחמה באוקראינה. אם רוסיה תחליט לסיים את הלחימה במהלך החודשים הקרובים, אני מעריך ששוק האנרגיה יתייצב והמחיר של חבית נפט עשויה לרדת. אם המלחמה תימשך, והאינפלציה בעולם תמשיך לטפס, עלולים להיות זעזועים נוספים ועליית מחירים רוחבית בכל השווקים. למרות זאת, אנחנו תמיד אופטימיים ומקווים לטוב".