תנועת הצופים וחברת כתר השיקו בשבוע שעבר יוזמה ראשונה מסוגה המקדמת כלכלה מעגלית ואחריות לסביבה, ובמסגרתה החלו באיסוף מוצרי פלסטיק רב־פעמי והעברתם למחזור. כבר ביום האיסוף הראשון הצילו החניכים כרבע טונה פלסטיק מהטמנה באדמה. בהמשך, מוצרי פלסטיק ממוחזרים ישמשו את הנהגת הצופים רמת גן ברחבי השבטים בעיר.

כיום, מוצרי פלסטיק רב־פעמי אינם ממוחזרים בסיום השימוש בהם, ועוברים להטמנה. שיתוף הפעולה החדש מציע אפשרות להנחת המוצרים במספר רחב של נקודות הפזורות בשבטי הצופים, משם יועברו למיון ולמחזור, במקום להטמנה עם הפסולת העירונית, והחניכים התגייסו לאיסוף מוצרים שלמים או שבורים כמו כיסאות, ארגזי כלים, ארונות ומשחקי ילדים העשויים פלסטיק רב־פעמי. בשלב זה, שיתוף הפעולה מתפרס ברחבי רמת גן והסביבה שבה מוקמו נקודות איסוף ייעודיות וחניכי הצופים אף רותמים את הקהילה לפעילות.

חברת כתר, שיזמה ומובילה את המהלך בשאיפה לתת פתרון קצה לפסולת הפלסטיק הרב־פעמית, שכיום אינה ממוחזרת בישראל, בנתה את התשתית למהלך שצפוי להתרחב לערים נוספות בארץ. החברה תאסוף למיון ולמחזור כל מוצר פלסטיק שאינו חד־פעמי, גם כאלה שלא יוצרו על ידה, אך לא תאסוף פסולת פלסטיק חד־פעמי כמו כלים חד־פעמיים, שקיות או אריזות מזון המיועדות לפח הכתום. מהלכים דומים קיימה החברה בקריית אונו ובכרמיאל כחלק מפעילויות האחריות הסביבתית של החברה שבהן נאספו כתשעה טונות פלסטיק למחזור.

הפרויקט הסביבתי של הצופים וכתר (צילום: תנועת הצופים)
הפרויקט הסביבתי של הצופים וכתר (צילום: תנועת הצופים)

המשפחות בהנהגת הצופים ברמת גן נרתמו לפרויקט. ליאורה סלומיאנסקי, גזברית שבט "עלית" ברמת גן, אמא לשלושה ילדים בוגרי הצופים, מספרת: "אנחנו בית שמאוד חשוב לו מחזור ובעד שימוש חוזר בכל מה שאפשר. אני מקווה שכמה שיותר משפחות ייחשפו לפרויקט".

דנה זילברמן, ראש טור בצופים (הורה מדריך) ופעילה בתנועה יחד עם ילדיה ליה בת ה־14 ואופק בן ה־11, מספרת: "כולם יודעים בבית שפעם ביום יומיים, כשהדלת נחסמת מרוב בקבוקים ואריזות, הולכים לפח הכתום וממחזרים. המחזור אצלנו בא לידי ביטוי בהרבה פריטי יד שנייה, מצעצועים ועד בגדים ומוצרי נוי לבית. אנחנו מנסים לעשות מה שאפשר – למחזר ולמסור ריהוט, מזון, ביגוד. להעביר כל מה שאפשר מאחד לשני".