לרגל שנת השמיטה שמסתיימת בסוף החודש, יצאה קבוצה של 20 סטודנטים וסטודנטיות ממרכז אתנחתא בלוד לסיור בקיבוץ שעלבים. במהלך הסיור נפגשו הסטודנטים עם חקלאי מהקיבוץ שמגדל כותנה ופירות נדירים והשנה משמט את הקרקע שלו ואינו עובד בשדה. 

הסטודנטים מצידם העלו תהיות ושאלות רבות כיצד כחקלאי שעבודת האדמה היא מטה לחמו, מקבל החלטה לצאת לשנת שבתון מעבודת האדמה מבלי לדאוג לפרנסה שלו ושל משפחתו.  

החקלאי מקיבוץ שעלבים הסביר את החלטת הקיבוץ להשבית את עבודת האדמה למשך שנה שלמה: "בשמיטה אנו מקבלים מנוחה לגוף ולנפש שמאפשרת לעשות חושבים, האם סדרי העדיפות של חיינו נכונים? לתת לתא המשפחתי יותר מקום וזמן את המקום הראוי לו כל שנה. בנוסף זו אפשרות נפלאה להרגיש מה זה להיות נזקק, עני, חסר הכנסה ובעקבות זאת להיות מעורב יותר בעזרה לזולת". 

פעילות אתנחתא בקיבוץ שלעבים (צילום: באדיבות ''אתנחתא'')
פעילות אתנחתא בקיבוץ שלעבים (צילום: באדיבות ''אתנחתא'')

מנהל מרכז אתנחתא בלוד אילן גולדמן ציין במהלך הסיור כי "היה לנו חשוב להעביר לסטודנטים ולסטודנטיות את ההבנה שאם אנחנו מאמינים או דוגלים בדרך או ערך מסוימים בכל תחום בחיים, נוכל להתמודד עם כל אתגר שניצב בדרך, קשה ומורכב ככל שיהיה".

"קשה להבין מהיכן נובעים הבטחון, הכוח והאמונה של החלקאי", ציינה סרקעלם סנבטו סטודנטית שהשתתפה בסיור, "אך אין ספק שהאמונה והדרייב והדבקות שלו בערך שבו הוא מאמין בו, החדירו ברבים מאיתנו תקווה ואמונה שנוכל להגשים חלומות ומאוויים שלכאורה מרגישים לנו כבלתי ניתנים להשגה". 

בסיום הסיור נהנו הסטודנטים מאכילת פירות נדירים מהבוסתן של החקלאי וטעמו פירות בטעם מי ורדים, תפוז קופים, תפוח ורד וומפי וסיימו בפיקניק מפנק בנוף איילון.

אתנחתא היא תוכנית שנתית לסטודנטים וסטודנטיות הפועלת ב-20 מרכזים ברחבי הארץ ובמסגרתה משתתפים הסטודנטים בסדנאות העשרה במורשת וזהות יהודית, ציונות והעצמה אישית ברוח ישראלית יהודית, שמאפשרת לשלב בין לימודי התואר למפגשים שבועיים באווירה ורוח צעירה. כחלק מהמפגשים נערכים פעילויות שוברות שיגרה שמטרתן לחדד ולהעמיק עבור הסטודנטים את השאיפות והחלומות שלהם בחיים ולתת כלים להגשמתם.