באילת יינעל היום הכנס Sea The Future - פסגה מדינית־עסקית ראשונה מסוגה בישראל, שיזמו משרד החקלאות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי והמשרד לפיתוח הפריפריה, בהשתתפות בכירי ממשל, אנשי עסקים וחוקרים מ־20 מדינות וכ־20 חברות יזמות ישראליות בתחומי החקלאות המתקדמת.

מטרת הכנס הייתה לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים נוכח משבר האקלים ואתגרי ביטחון המזון בעולם. הנציגים הגיעו ללמוד מהיזמים ומהחוקרים הישראלים על חקלאות ימית ומדברית מתקדמת בעידן שבו האקלים מאתגר יותר ויותר את החקלאות המסורתית, במיוחד במדינות האזור, הסובלות ממגמות גוברות של בצורת ומדבור. לחקלאות ימית מקיימת יש גם טביעת רגל אקולוגית נמוכה בהרבה והיא פתרון לדיג היתר בעולם.

כוכבי הכנס היו המשלחות ממדינות ערב, בהם שר החקלאות של בחריין ובכירי ממשל, עסקים ואקדמיה ממרוקו, מאיחוד האמירויות ומירדן, שלא ששו לשוחח עם נציגי התקשורת. "אולי יום אחד, אינשאללה", אמר ל"מעריב" חבר בכיר במשלחת מבחריין.

ניכר היה שעדיין לא נוח לבכירים ממדינות ערב לענות על שאלות מאתגרות באשר לאותה "דיפלומטיה חלופית" ביחסים מבוססי אינטרסים כלכליים.

לשאלת "מעריב" מדוע המשלחות ממדינות האזור מסרבות "לצאת מהארון" בכל הקשור ליחסים עם ישראל, השיב מארח הכנס, שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו): "הסיפור של משבר האקלים ומשבר המזון שבעקבותיו הוא חוצה גבולות. כל העולם מושפע וההתעניינות היא גלובלית. בחזון שהצבתי, להפוך את אילת למרכז מחקר בינלאומי למזון מהים ומהמדבר, עשינו צעד הצהרתי לעולם, שאומר - אנחנו פה ואנחנו מוכנים לשתף פעולה עם מדינות האזור וזאת הזדמנות שלנו למצוא פתרונות לכולם. הכנס מוכיח שלדבר הזה יש כוח עצום ויש כאן הזדמנות עולמית ואזורית".

מאלק אבו אל־עפאיאת, מנכ"ל Tahaluf Think Tank, יזם פלסטיני בן 37 מחברון, שהגיע לכנס, התייחס בשיחה עם "מעריב" לפער בין השיח הפורה במהלכו לבין המציאות הקשה של הסכסוך הלאומי בגדה המערבית ואמר: "הפסגה היא הזדמנות למצוא פתרונות שאפשר רק אם מפגישים יחד אקדמיה, ממשל ומגזר פרטי. בכל העולם ביטחון המזון מאוים ובמיוחד באזור שלנו וזה סיכון שמחייב אותנו להיערך".

הוא הוסיף כי "לרשות הפלסטינית יש השיקולים והאילוצים שלה והתפקיד שלנו כיזמים הוא גם לדחוף את הפוליטיקאים לעשות. אף אחד לא ימנע בעדי לדבר עם חברות ישראליות. זה אינטרס של הממשל ברמאללה שאנחנו כאנשי עסקים נביא פתרונות לשטח. היכולת של הפוליטיקאים לעשות את זה מוגבלת מאוד בגלל המצב הפוליטי, אבל אני אופטימי. אני חייב להיות".