לא מעט קיבוצים נהנים כיום מייצור עצמי של אנרגיה ירוקה, אך חברי קיבוץ מעלה גלבוע, קיבוץ דתי השוכן בפסגת הגלבוע, ביצעו מהפכה ירוקה בשטח הרבה לפני שהנושא הפך להיות אופנתי. למעשה, הם הראשונים שהחלו לפעול בתחום זה לפני כ־35 שנה, וכיום הקיבוץ שלהם משמש כספק אזורי בתחומים רבים. סיור קצר ברחבי הקיבוץ מגלה 14 טורבינות רוח מכל הסוגים. מדובר בטורבינות חכמות שיודעות לכוון את עצמן אל מול הרוח, והתוצאה היא 850 קילו־ואט לשעה.

על גגות המבנים בקיבוץ מונחות מערכות סולאריות לשימוש דואלי, לבה של מערכת חשמל מיקרו־גריד שמתנהלת באופן אוטונומי לחלוטין מהרשת המרכזית. המערכת מאפשרת לאגור עד כ־6.5 מגה־ואט בו־זמנית, לעשות שימוש בחשמל נקי לאורך כל היום ולמכור את עודפי הייצור לחברת החשמל.

דובי מילר, יו"ר הקיבוץ וראש ענף האנרגיה שלו מספר: "כיוון שאנו ממוקמים במעלה ההר, התמודדנו בעבר עם רוחות שפגעו בחקלאות ויצאנו במסע נטיעות עצים שיעצרו את הרוחות. היה לנו ברור שהקושי לקבל מים בגובה, כפי שהגידולים השונים דורשים, עלול לסכן אותנו כלכלית.
"לכן חקרנו והגענו לתחנת כוח הידרו־אלקטרית שפועלת באמצעות שני מאגרי מים ענקיים.

המים נשאבים מהמאגר התחתון אל העליון בשעות הלילה, ו'נזרקים' בחזרה בכוח עצום על שתי טורבינות הידרו־אלקטריות בשעות היום. הטורבינות האלו מייצרות 300 מגה־ואט, שהם 2.5% מספק החשמל המיוצר בשעות השיא בארץ כולה. באופן זה הקיבוץ מתחיל ליהנות מכך גם כלכלית, והדבר מאפשר לנו לקיים משק אנרגיה המבוסס על אנרגיות מתחדשות".

במעלה גלבוע לא קופאים על השמרים ועל הפרק עומדים פרויקטים של ניצול פסולת חקלאית לייצור אנרגיה, מחזור פלסטיק מחממות ומבתי אריזה ועוד. כמו כן, בימים אלו הנושא המרכזי שמעסיק את החברים הוא פרויקט חלוץ אגרו־וולטאי, שמטרתו לשלב בין ייצור חשמל סולארי לבין גידולים חקלאיים.

ב־22 בנובמבר ייערך כנס קיימות ואקלים מטעם מרכז השלטון האזורי בישראל, ובכנס ירחיב מילר על הפעולות שמעלה גלבוע מיישם ועל תוכניות נוספות של חקלאות בת־קיימה. הרשמה לכנס באתר: https://www.fee.co.il/kayamutkafri22