כמות הפסולת הנוצרת מדי שנה בתהליכי הייצור החקלאי נאמדת בכ־7 מיליון טונות, לרבות פסולת צמחית, פסולת אורגנית מבעלי חיים (זבל, פגרים), יריעות פלסטיק ומארזים של חומרי הדברה.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר יוצא בימים אלה בתוכנית נרחבת לתמיכות בקידום חקלאות ירוקה, שתצמצם את הלחץ על משאבי הטבע (קרקע, מים וכד') ותהפוך את הפסולת הנוצרת בתהליך הייצור החקלאי ממטרד למשאב.

התוכנית, שאנחנו מפרסמים הבוקר לראשונה, היא בהיקף של כ־41 מיליון שקל, ומטרתה עידוד פעולות ומיזמים לטיפול בפסולת חקלאית ובתוצרי הלוואי של עבודת החקלאות, במטרה לצמצם את השפעותיה הסביבתיות, לשמר מערכות אקולוגיות ולקדם את איכות החיים של התושבים.

במסגרת התוכנית יושקעו כ־20 מיליון שקל בתמיכות ישירות לחקלאים. 10 מיליון שקל יושקעו בתמיכות באמצעים לניהול ולטיפול משקי ומרכזי בתוצרי הלוואי: טיפול בפסולת פלסטיק, טיפול בגזם מטעים, טיפול בפסולת ירוקה וטיפול בפסולת בעלי חיים. המשרד יתמוך ברכישת ציוד ובהקמת מתקנים המאפשרים טיפול ייעודי בסוגי הפסולת השונים, תוך בקרה על כל שלבי התהליך, ותקציב זה עשוי לגדול ב־10 מיליון שקל נוספים בהתאם לביקוש ולהיענות מצד החקלאים.

10 מיליון שקלים נוספים יושקעו בעידוד אימוץ פתרונות חלופיים לשריפת גדמי עצים וגזם. גדמי העצים הופכים לפחם בתהליך בעירה אטי ומבוקר הנמשך מספר שבועות, שבמהלכו נפלטים עשן וריח שריפה שעלולים לגרום למפגעים בריאותיים וסביבתיים קשים באזור השריפה ובסמוך לה.

בנוסף, כ־6.7 מיליון שקלים יוקדשו להרחבת התוכנית לקידום מודל אזורי לחקלאות סביבתית המשלבת הפחתה מבוקרת של שימוש בחומרי הדברה, מעבר לטיפול אזורי בפסולות חקלאיות ובמינים פולשים, ייצוב ערוצי ניקוז טבעיים ועידוד מגוון ביולוגי.

במסגרת זו יתאגדו מספר רב של משקים חקלאיים בהיקף כולל של כ־30 אלף דונם, במטרה להשיג יתרון יחסי להתמודדות עם אתגרים חקלאיים סביבתיים אשר יטופלו על ידי התארגנות אזורית של כל החקלאים באותו אזור, כל חקלאי בחלקתו.

שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר (ישראל ביתנו): "יישום עקרונות קיימות בחקלאות בישראל חיוני להפחתת הפגיעה בסביבה ומאפשר שימור משאבי הטבע לדורות הבאים. הטמעת הנושא בקרב החקלאים תביא להפיכת הפסולת החקלאית ממטרד למשאב, תצמצם את כמות הפסולת המועברת להטמנה ותייצר שיתופי פעולה מעגלים עם התעשייה".

אחד האתגרים הגדולים בתחום הקיימות בחקלאות הוא השימוש הנרחב במגוון מוצרים העשויים מפלסטיק וכמות הפסולת השנתית נאמדת בין 25 ל־40 אלף טונות. חלק ניכר מהפסולת לא מטופל כראוי, דבר שיוצר מפגעים נופיים, בריאותיים וסביבתיים. במסגרת התוכנית יתמוך משרד החקלאות גם בקידום פתרונות לקידום הטיפול הראשוני בפסולת הפלסטיק החקלאית בתקציב כולל של כ־4.4 מיליון שקל.

התוכנית מתווספת להשקעה של כ־40 מיליון שקלים של המשרד להגנת הסביבה הפועל להקמת מערכים אזוריים לטיפול בפסולת חקלאית ובכך, ההשקעה הממשלתית הכוללת בתחום זה תעמוד בשנים 2022ֺ־2023 על כ־83 מיליון שקל.