המשרד להגנת הסביבה יתמוך בהקמת מתקנים קטנים ומקומיים לטיפול בפסולת אורגנית מופרדת במקור, בהם גם קומפוסטרים, בהיקף של כ־50 מיליון שקל. התמיכה נועדה לעודד הפרדה במקור של פסולת אורגנית באזורי תעשייה, חדרי אוכל, אזורי קניות ועוד, ולהביא לטיפול איכותי ויעיל בפסולת זו ולצמצום פליטות גזי חממה.

מדובר במתקנים לטיפול בפסולת אורגנית בהיקף של עד שני טונות ליום שהופרדה במקור והם מיועדים להיות מותקנים בגופים מוסדיים וממשלתיים, רשויות מקומיות וחברות פרטיות. המתקן מוזן בפסולת אורגנית ולאחר פירוק הפסולת מתקבל קומפוסט או דשן שמעשיר את הקרקע בחומר אורגני ונוטריינטים, לצד שימושים נוספים שניתן לנצל מההליך.

פסולת אורגנית לא מטופלת מייצרת נזק סביבתי רב במטמנות על ידי פליטת גזי חממה, היווצרות תשטיפים מזוהמים, מפגעי זיהום אוויר וריח ועוד. בפינוי מעורב (פסולת אורגנית עם חומרים אחרים) מזיקה הפסולת האורגנית ליכולת למחזר את שאר החומרים הנמצאים סביב לה.

"הפרדה במקור לצד טיפול בפסולת האורגנית באמצעות הטמעת שימוש במתקנים לטיפול מקומי וקטן, מהווים פתרונות משלימים המייצרים יחד מערך טיפול מיטבי בפסולת האורגנית. מתקני הטיפול בפסולת האורגנית במכרז זה יידרשו להביא למחזור הפסולת האורגנית ליצירת קומפוסט, גז או תוצר אחר", אומרים במשרד להגנת הסביבה.

בישראל הוטמנו ב־2021 כ־6 מיליון טונות פסולת, מתוכם כ־35% פסולת אורגנית (שאריות מזון, קליפות, אוכל שהתקלקל וכו'). פסולת זו, בעזרת טיפול נכון, יכולה להפוך ממטרד למשאב בעל ערך, אבל יחד עם זאת מרבית הגופים המוסדיים והמסחריים בישראל אינם מפרידים כיום את הפסולת האורגנית מזרם הפסולת הכללי.

מימון המתקנים נועד לתמרץ גופים נוספים להפריד את הפסולת האורגנית ולהפיק ממנה חומר בעל ערך. פסולת אורגנית, כאשר מוטמנת, גורמת לשחרור רב של גזי חממה ואחראית לכ־%8־10% מכלל גזי החממה הנוצרים בישראל. סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה אלעד עמיחי אומר: "המתקנים יחסכו זיהום שמקורו בשינוע, את הצורך בטיפול נוסף בפסולת ואת נזקי ההטמנה, לצד צמצום פליטות גזי חממה".

הצעד מצטרף לצעדים נוספים שהובילה השרה היוצאת להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ), כמו קידום תקנות טיפול בפסולת אורגנית ותמיכה של 600 מיליון שקל בהקמת מתקני טיפול גדולים בחומר אורגני מפסולת עירונית.