"אין פתרון קסם לשוק המים", כך אמר ברק גרבר, מנהל העסקים הבינלאומיים ועוזר ליו"ר בחברת מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל, בכנס ההשקעות הגלובלי של קבוצת הג'רוזלם פוסט במרקש, מרוקו.

"בישראל, הגישה ההוליסטית שלנו מורכבת מחקיקה תומכת, תמחור המים ובעלות על מים, ואחריה רובד של תכנון לטווח ארוך", הסביר גרבר. "השכבה הבאה היא מדידה וניהול, ואז אתה מיישם טכנולוגיות מתקדמות. אני חושב שמי שמגיע אלינו לחפש את הטכנולוגיה, לומד על הדרך מהי גישה הוליסטית נכונה בניהול מים".

אברהם בן יוסף, סמנכ"ל הנדסת מערכות במקורות, פירק את זה למספרים. "בגלל שינויי האקלים, כדי להשקות את אותם שדות אנו נהיה זקוקים ל-50% יותר מים בעתיד מאשר היום", אמר. "ישראל משתמשת בכל המים הטבעיים שלה, ואנחנו מייצרים מים חדשים, כדי שעד שנת 2050 ישראל תתפיל 2.2 מיליארד מ"ק בשנה. כיום אנו משתמשים בקצת יותר מ-85% מהמים הזמינים. שימוש במים אומר שאותה טיפה שנעשה בה שימוש ביתי, אנו ממחזרים אותה כדי שנעשה בה שימוש פעם שנייה בחקלאות, ולפעמים אפילו פעם שלישית".

ישראל היא כידוע אומת הסטארט-אפ, ועם התואר הזה מוצגות כמה חברות מקומיות שעוזרות להוזיל את עלויות הטיפול במים, ובמקביל מספקות שירותי מפתח. "קודם כל יש את חברת CQM שמחטאת את המים ללא שימוש בכימיקלים חיצוניים", מציין אברהם. "אנחנו לא צריכים את הכימיקלים ולכן אנחנו חוסכים כסף. יש לנו שתי חברות שמזהות בזמן אמת איך המשאבות והמנועים עובדים, ואם משהו לא בסדר, הן מתריאות מיד, כדי שנוכל לתקן את זה תוך זמן קצר ובהרבה פחות כֶּסֶף. יש לנו גם מודלים מתמטיים על מנת להפעיל את המערכות בצורה האופטימלית במינימום אנרגיה, זאת, בנוסף לשילוב המתפתח של בינה מלאכותית בטיפול במים".