השוניות העמוקות במפרץ אילת ממשיכות להפתיע ולהציג מגוון ביולוגי מרשים וייחודי. ד"ר אסף זבולוני, אקולוג מפרץ אילת ברשות הטבע והגנים, סיפר בהתלהבות כי מסריקה שבוצעה בעומק של עד 190 מטר עולה שהשוניות באזור מגיעות לעומקים גדולים מכפי ששיערו החוקרים.

עם זאת, יש גם בעיות. "לצערנו, נוסף למגוון הרב של בעלי החיים זיהינו פסולת רבה שהושלכה למעמקי הים כגון עוגנים, חבלים, ציוד דיג, צינורות, כיסאות, פחיות, בקבוקים וכלי שיט טבועים", הוא אומר. זבולוני מדגיש כי רשות הטבע והגנים פועלת לקדם את הפיכת האזור לשמורת טבע, כדי לשמר אותו ולצמצם את הפגיעה בו.

בתוך כך, במסגרת פעולות הפיקוח השוטפות על הדיג במפרץ אילת, נצפתה ותועדה הצבה הירוקה "שני" ברגע קסום על מרבדי עשב הים בחוף הצפוני. תצפית מרגשת נוספת על צבה שאנחנו מכירים כבר מספר שנים במפרץ. מדובר בנקבה בוגרת ומרשימה, שלרוב נצפית באזור הסמוך לריף הדולפינים. היא סבלה בעבר ממקרים של הטרדה מבני האדם.

הצבה שני במפרץ אילת (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
הצבה שני במפרץ אילת (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)

צבי הים הירוקים הינם זוחלים ימיים הנמצאים בסכנת הכחדה, יכולים להגיע למשקלים של מעל 120 ק"ג, תוחלת החיים המוערכת כשמונים שנים. בעלי החיים המיוחדים הללו נתונים לאיומים מגוונים, מפגיעת כלי שייט, פגיעה מפעילויות דיג שונות, אכילת פסולת פלסטית, צמצום ופגיעה בשטחי הרביה ועוד הפרעות שונות שמקורן בפעילות האדם.

אם נפגשתם בצב ים, אין לרדוף אחריו, ליצור מגע או להאכיל. חשוב שלא לחסום את נתיב העליה לפני המים, זוחלים אלו נושמים אוויר ובזמן זה מאוד פגיעים. נתקלתם בחית בר פצועה? דווחו למוקד רט"ג 3639* ונדאג לסייע.