רשויות רפואיות מעריכות כי יותר מ-260 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מאסתמה שמשפיעה לרעה על איכות חייהם היומיומית. אבל ישנן דרכים רבות שבהן ניתן לטפל במצב האלרגי שמשבש את אורח החיים. להלן, מספר גורמים סביבתיים שעשויים לעורר אסתמה והדרכים לטפל בהן ביעילות.

גורמים סביבתיים

ד"ר רונלד פרסל, מומחה לאלרגיה מקליבלנד, הסביר כי אסתמה אלרגית היא הסוג הנפוץ ביותר של אסתמה ונגרמת בעיקר מגורמים סביבתיים, "כאשר תסמיני אלרגיה משתלבים עם אסתמה, המצב ידוע כאסתמה אלרגית, והיא גורמת לדרכי הנשימה להצר בכל פעם שאדם שואף אלרגן". פרסל ציין כי אלרגנים סביבתיים יכולים לכלול קשקשים של חיות מחמד, אבק, עובש ואבקה. אם חיות מחמד או קרדית אבק נמצאים על המיטה, הם עלולים לעורר את האלרגיה, והסימפטומים עשויים להמשיך להופיע לאורך כל השנה.‫

התעטשות וקוצר נשימה

"אדם עם אסתמה אלרגית צפוי לסבול מתסמיני נזלת אלרגית ותסמיני ריאות בו זמנית", לדברי ד"ר פרסל. "נזלת או שפעת משפיעות על האף והסינוסים ועלולות לגרום לתסמינים הכוללים התעטשות, גודש וגירוד בעיניים ובאף. אסתמה פוגעת בעיקר בריאות ועלולה לגרום לתסמינים הכוללים שיעול, לחץ בחזה, קוצר נשימה או נשימה מהירה". התסמינים של אסתמה אלרגית אצל ילדים בדרך כלל עדינים יותר, אבל הורים עדיין צריכים לבדוק ליתר ביטחון אם יש סימפטומים כמו שיעול או קשיי נשימה כלשהם.

בדיקת אלרגיה

לדברי ד"ר פרסל, בדיקת אלרגיה יכולה לעזור לקבוע מה גורם לה. לאחר שאסתמה אלרגית מאובחנת, זיהוי והימנעות מהטריגרים שלה יעזור לשלוט בתסמינים.

כדי להפחית אלרגנים בבית, ד"ר פרסל ממליץ:

  • להשתמש במסנן חלקיקי אוויר כדי להפחית חומרים מגרים הנישאים באוויר.
  • להגביל את החשיפה לחיות מחמד או להימנע לפי הצורך.
  • להשתמש בכיסויים מיוחדים כדי למנוע אבק על המצעים.
  • לנקות רצפות ומשטחי מטבח באופן קבוע.
  • להפטר מכל עקבות או צורות של עובש.

תרופות ומשאפים

ד"ר פרסל ציין כי החדשות הטובות הן שטיפולי האסתמה האלרגית הקיימים כיום, במיוחד תרופות ומשאפים, יעילים, קלים יחסית לשימוש ויש להם מעט תופעות לוואי. "במקרה של תסמינים חמורים שאינם מגיבים לתרופות או במקרים בהם לא ניתן להימנע מהטריגרים, תוכנית טיפול הכוללת זריקת אלרגיה (אימונותרפיה אלרגנית) יכולה להיות יעילה מאוד", אומר ד"ר פרסל. "זריקות אלה מקלות על אסתמה אלרגית, ובונות חסינות נגד נזלת, דלקת הלחמית ואלרגנים כמו קשקשים של חתולים וכלבים, אבק, עובש, וצמחים".