בשנים האחרונות נצפתה עלייה בשכיחות כאבי ראש בילדים. עליה המיוחסת לשלל גורמים ביניהם פסיכולוגים, התנהגותיים וסביבתיים. לילד הסובל מכאבי ראש יש ירידה משמעותית איכות החיים, משחק מופחת, ירידה באכילה, עם השפעה נרחבת על נוכחות בבית ספר וירידה בלימודים, ואף על תפקוד חברתי והמנעות ממפגשים חברתיים משנית לכאב. ואלו רק חלק מהמשמעויות של התופעה הנרחבת- כאב ראש אצל ילדים. 

אז למה במקום לטפל במקור הכאב שמתעצם ללא טיפול, אנחנו נבקש מהם לשתות מים (50% מההורים בקירוב) או לנוח? (כ -25% מההורים בקירוב) ומתי כאב ראש מעיד על משהו מסוכן? ד"ר מורן שפלר גל, מומחית ברפואה דחופה ילדים, מסבירה על התופעה הבריאותית שהכי משפיעה על איכות חייהם של ילדינו ונותנת לנו את סממני ההיכר שאנחנו כהורים חייבים להכיר.

כאב הראש הוא סוג הכאב הנפוץ ביותר אצל ילדים, תוך השפעה משמעותית על איכות חייהם , נוכחות בבית הספר ותפקוד חברתי.  חלק גדול מכאבי הראש נגרמים מהשפעות סביבתיות הנובעות מאורח החיים שלנו. חוסר שעות שינה, עודף פעילות במסכים, תזונה לקויה, שתיה מועטה של מים, שינויים במשקל והיעדר פעילות גופנית – כל אלו מעלים את הסיכוי לכאב ראש. גם הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה לא מטופלות עשויים לגרום לילד מאמץ ממושך בלימודים, תסכול רב ובהמשך אף לתסמינים גופניים כגון כאבי ראש. מתח נפשי לעתים קרובות יבוא לידי ביטוי בתחושת לחץ בראש ואף עלול להוות טריגר להתקף של מיגרנה. 

אצל פעוטות קטנים, שלא יכולים לתאר במילים, הכאב יתבטא באי שקט, נטיה לבכי והעדפת חדר שקט. גם גילאי 7-12 לא תמיד ידעו להפריד בין מצב רוח והרגשה כללית לכאב ראש אותו הם חווים ומשפיע על תפקודם. 

ילדים רבים, עם זאת, אשר מלינים על כאב בבית או במסגרות, נתקלים לא מעט פעמים בחוסר אמון של המבוגרים. בין אם מתוך מחשבה שאין ממש כאב ראש בקרב ילדים קטנים או שנתפסים כמנסים להתחמק ממטלותיהם. למעשה ילדים רבים אינם מטופלים לכאב ע״י תרופות לשיכוך כאבים.

לדבר זה, כאמור, השפעה על איכות החיים, משחק מופחת, נוכחות בבית ספר ותפקוד חברתי,  ירידה בלימודים, או ירידה באכילה משנית לכאב ולכן חשוב כל כך שנהיה מודעים לסימני ההיכר של התופעה הנרחבת הזו על מנת שנוכל לעזור לו/לה. 

כמה תופעת כאבי הראש בילדים משפיעה על חיי הילדים? 
במחקר אוסטרי משנת 2019, ניתן לראות כי-15.6% מהילדים הפסידו לפחות יום לימודים אחד ב-4 שבועות ועוד 11.7% מהילדים עם כאבי הראש, עזבו את בית הספר מוקדם. 41.9% מהילדים דיווחו על לפחות יום אחד במשך 4 שבועות שבהם לא ביצעו את הפעילויות שרצו לבצע. כמו כן, נצפתה ירידה באיכות חיי הילדים (HrQoL). במחקר איטלקי, משנת 2021, אף ניתן היה לראות קשר בין הסובלים מכאבי ראש ראשוניים לבין התפתחות לקויות למידה. 

אז עד כמה זה נפוץ?
מחקרים מבוססי אוכלוסייה בקרב מדינות האיחוד האירופי, מראים שכאבי ראש בקרב ילדים ונערים מצויים בשכיחות שנתית של 79% (-year prevalence1 ).  כלומר 79 מתוך 100 ילדים יחוו לפחות אפיזודה אחת של כאב ראש במהלך השנה  ועד 90% יסבלו מכאב ראש לפחות פעם אחת במהלך חייהם. כ-20% יסבלו מכאבי ראש חוזרים.

ידוע כי עוצמת הכאב לרוב מתעצמת ללא טיפול, ולכן מפתיע לגלות, לפי סקר חדש שנערך בפברואר 2023, על ידי מכון "קנטר",  שקובע כי – 75.4% מההורים בישראל ישלחו את הילד לנוח או לשתות מים במקום לטפל במקור הכאב. 

אז למה כל כך מעט ילדים מטופלים נגד כאב ובמיוחד הצעירים יותר?
לפי הספרות, תרופות לעיתים מקושרות להורים לטיפול במחלות חום ולא לכאב. לעיתים חסמי תקשורת בין ההורים לילדיהם: ילדים שנשאלו ענו כי לא תמיד הוריהם יודעים כי חוו כאב. למשל מחקר מבוסס אוכלוסיה הראה שכמעט 36% של הורים לילדים עם כאבי ראש לא היו מודעים לכאב הראש של ילדם, ילדים לא תמיד משתפים בעוצמת בכאב, חלקם דווחו על כאב עז לפני ששיתפו את הוריהם או ביקשו טיפול לכאב, לעיתים לא יינתן טיפול לפני בדיקת הרופאה למניעת ״מיסוך״ הסמפטומים.

אין סיבה לתת לילד לסבול, זה בטח לא מחשל ולכן אנחנו, מאמינים בטיפול בכאב  עצמו עם משכך כאבים סטנדרטי כגון תכשירי איבופרופן או פאראצטמול. חשוב להבין שהטיפול במשככי כאבים הוא סימפטומטי ומטרתו להקל על הסבל, אך אינו תחליף לבירור הסיבה. 

ומתי נדרשת בכל זאת התייחסות רפואית דחופה? 
באופן כללי כאבי ראש קלים וממושכים שלא מפריעים לתפקוד פחות מדאיגים מכאבי ראש חדשים וחמורים אשר מלווים בתלונות נוספות. יחד עם זאת, כאשר כאבי הראש הם חזרתיים או ממושכים, ולפיכך מציקים ומפריעים לאיכות חייו של הילד, מומלץ לפנות לייעוץ רופאה. 

במידה ויש כאבי ראש חזרתיים התקפיים ניתן בעת התקף לקחת משכך כאבים. במיגרנות מתן מהיר של משכך כאבים בתחילת ההתקף יקצר משמעותית את משך ועוצמת הסימפטומים.