נשימה היא פונקציה חיונית להישרדות, אך הרגלי נשימה מסוימים יכולים לגבות מחיר משמעותי על בריאות הריאות. לגוף יש מערכת הגנה טבעית למניעת כניסת לכלוך, וחיידקים לריאות, והשיטות הנכונות יכולות לסייע בשמירה על תפקוד מיטבי. עלינו להשתדל לנשום דרך האף ככל האפשר, שכן האף מסנן ומחמם את האוויר, מה שמפחית את הסיכון לזיהום בדרכי הנשימה. ניתן גם לנקוט כמה צעדים חשובים כדי להפחית את הסיכון לבעיות נשימה. מחקרים זיהו טעויות נשימה נפוצות שיש להימנע מהן כדי לשמור על בריאות הריאות.

נשימה רדודה

נשימה רדודה היא טעות נפוצה הכרוכה בנטילת נשימות מהירות וקצרות הממלאות רק את החלק העליון של הריאות. כתוצאה מכך, הריאות אינן מקבלות מספיק חמצן, מה שעלול להוביל לעייפות, סחרחורת ואפילו ריצוד. כדי להימנע מנשימה רדודה, יש לתרגל נשימה סרעפתית, כלומר נשימה עמוקה הממלאת את הבטן באוויר. שאפו אוויר באיטיות דרך האף, תוך הנחת יד אחת על הבטן והשנייה על החזה, הרגישו את עליית הבטן בכל נשימה. לאחר מכן נשפו באיטיות דרך הפה וחזרו על אותם שלבים במשך מספר דקות.

עצרו את הנשימה

טעות נפוצה נוספת שחלק מהאנשים עושים, במיוחד בעת פעילות גופנית, היא עצירת נשימתם, מה שעלול להוביל למחסור בחמצן בריאות, הגברת הסיכון לסחרחורת ואפילו עילפון. כדאי לנשוף באיטיות במהלך החלק הקשה ביותר של התרגיל או הפעילות הגופנית. נשיפה איטית תעזור לשמור על זרימה יציבה של חמצן לריאות ולשרירים, תאפשר פעילות גופנית טובה יותר והימנעות מפציעות.

נשימות פה

כאשר אנו נושמים דרך הפה, אנו נושמים אוויר יבש, לא מסונן, וללא לחות, מה שעלול להוביל לגירוי בגרון, יובש בפה וסיכון מוגבר לזיהום בדרכי הנשימה. אנו צריכים לנסות לנשום דרך האף ככל האפשר, שכן האף מסנן ומחמם את האוויר, מה שמפחית את הסיכון לזיהום בדרכי הנשימה ומגן על הריאות.

נשימה מוגזמת

כדאי להימנע מלעשות את הטעות של נשימת יתר. הנשימה המהירה הנפוצה גורמת לנו לשאוף יותר אוויר ממה שהגוף צריך, מה שמוביל לחוסר איזון של חמצן ופחמן דו חמצני בזרם הדם. נשימה מוגזמת עלולה לגרום לסחרחורת, ואף להחמיר התקפי פאניקה. לכן, עלינו להתמקד בנשימה עמוקה ואיטית כדי למנוע היפרונטילציה.