דלקת מתמשכת עלולה לגרות רפלקסים עצביים שגורמים לשיעול. כאשר נדבקים בהצטננות ובמחלות אחרות בדרכי הנשימה, סבל משיעול מתחיל בדרך כלל במקביל. אבל מדוע לשיעול לפעמים לוקח כל כך הרבה זמן להעלם לאחר ששאר התסמינים נעלמו?

דלקת מתמשכת

ד"ר אלברט ריזו, אמר כי דלקת מתמשכת היא הסיבה העיקרית לכך ששיעול נמשך זמן רב. לדלקת זו יכולים להיות מספר מקורות, מה שמקשה על הטיפול. מקורות אלה כוללים זיהומים ויראליים וחיידקים, הגורמים לדלקת בדרכי הנשימה והאף, אשר מגרה את הריריות בדרכי הנשימה והאף ומייצרות ריר וליחה הקשורים להצטננות.

פציעות קודמות ועישון

ד"ר ריזו הוסיף שכאשר חלקיקים חודרים לדרכי הנשימה דרך האף או הפה, הם יכולים לעורר קולטנים עצביים בריאות כדי לומר למוח שהם חלקיקים לא רצויים. ואז מצטבר לחץ בסרעפת, והאוויר נפלט בכוח, לוקח עמו אבק, מזון וליחה. נזלת ושיעול נמשכים לעיתים מספר שבועות עד שהדלקת בדרכי הנשימה פוחתת, ותקופת הזמן יכולה להיות ארוכה יותר אם מדובר באדם מעשן.

תאים דלקתיים

בשעת חולי, תאי חיסון מיוחדים הנקראים מקרופאגים ונויטרופילים עוזרים להילחם בזיהומים בדרכי הנשימה, שהם בעצמם תאים דלקתיים. לפעמים לאחר שהצטננות מסתיימת, תאים דלקתיים נשארים בדרכי הנשימה ומשאירים אותו דלקתי, וזו הסיבה ששיעול יכול להימשך לאחר חולי, אמרה ד"ר איימי דיקי.

רקמות רגישות יתר

רקמות דרכי הנשימה העדינות יכולות להיות רגישות יתר לחלקיקים הנכנסים דרך האף או הפה. הסיבה לכך היא שהשיעול נשלט על ידי הגרון, המוח, ומערכת מורכבת של עצבים ושרירים בדרכי הנשימה.

שיעול במשך שלושה-ארבעה שבועות

"וירוסים פועלים כמו פטיש רפלקס והשיעול הוא הרגל שנפגעת מהפטיש", אמרה ד"ר דיקי. ברגע שהדלקת יורדת, התגובה הזו הופכת פחות אלרגית והשיעול אמור להיעלם. לשיעול שנמשך שלושה-ארבעה שבועות לאחר המחלה, יש כמה תרופות ביתיות שיכולות לעזור לקצר את משך השיעול (או לפחות להקל על התסמינים).

יתרונות השיעול

בעוד ששיעול יכול להיות מעצבן, חשוב לזכור ששיעול משרת את התפקוד החיסוני. אם נשארים חומרים מגרים וליחה בדרכי הנשימה, הם עלולים לפגוע ברקמות העדינות של דרכי הנשימה או הריאות, או אפילו לחסום את הנשימה. ד"ר דיקי ממליצה על פעילות גופנית על מנת לעורר נשימה עמוקה כדי לשחרר את השיעול.

מקרי התייעצות עם רופא

מומחים ממליצים לפנות לרופא אם השיעול נמשך יותר משלושה-ארבעה שבועות ומלווה בתסמינים נוספים כמו חום, קוצר נשימה או ריר ירוק-צהוב. אם השיעול נמשך מעצמו במשך יותר משמונה שבועות, אמר ד"ר ריזו, הרופא יצטרך לעשות צילום רנטגן לחזה או לבדוק את תפקוד הריאות כדי לראות אם יש מחלת ריאות חסימתית כרונית, סרטן ריאות, אמפיזמה או מחלות קשות אחרות.