מזג האוויר נמצא כעת בשיא השינויים שלו ועונת האביב בשיאה, ומעבר להיותה עונה חגיגית ומרגשת עבור רבים, עבור לא מעט אחרים מדובר דווקא בתקופה המלווה בתחושות לא נעימות של נזלת, גרד ודמעות עקב האלרגיות שמביא עמו מזג האוויר. מדובר ב-20 עד 30 אחוזים מהאוכלוסייה שמתמודדת עם התופעות הללו בכל שנה מחדש וכבר רגילה לכך.

עם זאת, מכיוון שאלרגיות בעונה זו של השנה הן דבר שכיח, לעתים עלולות להיות טעויות באבחנה, ובדרך זו עלולים לפספס מחלות עור אחרות, הדומות בחלקן לאלרגיה. אחת מהן, הנפוצה גם היא בעונות אלו של השנה ובכלל, היא אורטיקריה.

אורטיקריה היא הפרעה עורית שמאופיינת קלינית בנגעים ורדרדים אדמדמים בצקתיים המופיעים לפרק זמן של עד 24 שעות לרב מדובר על בין דקות לשעות, מלווים בגרד עז, מלבינים בלחיצה ולא מותירים לאחריהם סימן. חשוב להבין ולשים לב כי אין נקודה באמצע הם מגיעים ונעלמים במפתיע, במקומות שונים בגוף ובגדלים שונים. בשונה מעקיצה למשל, שעלולה לבלבל אנשים מסוימים - באורטיקריה אין נקודה באמצע או פונקטום מרכזי והיא זהה כולה, אם כי לעתים המרכז של הנגעים עשוי להיות בהיר יותר מההיקף האדום.  

מדובר במחלה עם שכיחות גבוהה מאוד, ורוב הסיכויים שהיא גבוהה יותר ממה שחושבים עקב הקושי לאבחן אותה. כיום, כשלושה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים ממנה (מאות אלפים), והיא מתבטאת בכל גיל, גם אצל צעירים וגם אצל מבוגרים. אמנם אין קבוצות סיכון מוגדרות ונכון להיום אין רכיב תורשתי, אך קיים סיכוי ש אנשים שיש להם במשפחה אסטמה, נזלת אלרגית, אסטמה של העור ודלקת עיניים אלרגית, ייטו יותר לחלות באורטיקריה.

חשוב להבדיל בין אורטיקריה חריפה לכרונית, כיוון שאורטיקריה כרונית בשונה מהאורטיקריה החריפה לא נעלמת מהר, אלא יכולה להימשך מינימום שישה שבועות, וללא הפוגה. סוג זה של אורטיקריה נפוץ יותר אצל נשים, ובאופן כללי פוגעת יותר בגילאי 40-20.

אחת הסיבות לבלבול בין אורטיקריה לאלרגיה היא שאחד הגורמים להופעה של אורטיקריה היא אלרגיה, אך עם זאת, לא כל המקרים של אורטיקריה נגרמים מאלרגיות. ישנם טריגרים פוטנציאליים רבים אחרים.

ברוב המוחלט של הפעמים לא יודעים בוודאות ממה היא נגרמת. לעתים יש גורם ספציפי ברור כמו חשיפה חדשה לסביבה חדשה, חומר מסוים מזון מסוים או תרופות מסוימות, אבל ברובם המוחלט של המקרים אין דרך לאתר את הסיבה, דבר שעלול לגרום לתסכול בקרב החולים שסובלים מאוד ורוצים מזור לסבלם, ובמיוחד אצל מי שסובל מהמחלה בצורה הכרונית שלה. 

עם זאת, ועל אף שלעתים יש דמיון בין השתיים, יש דרך להבדיל ביניהן. אלרגיה אמנם כוללת גם היא נגעים אדומים ומגרדים, אך יכולות לגרום בנוסף גם לתסמינים אחרים כגון התעטשות, נזלת, גירוד ונפיחות. יחד עם זאת אורטיקריה יכולה להתפרץ בעקבות מגוון גורמים, כגון מזונות מסוימים, תרופות, זיהומים ומתח בפתאומיות וללא התראה, בעוד אלרגיות מתפרצות בדרך כלל על ידי חשיפה לאלרגן ספציפי, אותו יותר קל לזהות.

ולכן, במידה ולמישהו יש נגעים מגרדים שאינם עוברים, מומלץ שלא להסיק לבד שמדובר באלרגיה ולהתעקש להגיע לבדיקת רופא עור או אלגרולוג. במידה ואכן לא מדובר באלרגיה, חשוב לעשות בדיקות דם כדי לברר שאין מחלה פנימית סמויה מן העין, ובמידה ולא נמצא משהו חריג, יש להתחיל בטיפול תרופתי לאורטיקריה, שבזכות הקלות בדרישות הסל נחשב ליעיל מאוד ויכול לשנות דרמטית את איכות חיי החולים.

הטיפול התרופתי המקובל מתחיל בתרופות אנטי היסטמיניות ובמקרים קשים ניתנים גם סטרואידים. ע"פ הנחיות סל הבריאות לשנת 2023 מטופלים שלהם משך מחלה של 3 חודשים ונכשלו בטיפול באנטי היסטמינים במינון של פי 3-4 מהמקובל למשך 4 שבועות זכאים לטיפול ביולוגי כנגד נוגדנים מסוג IGE אותה מקבלים במרכז רפואי או בקופות חולים אחת לארבעה שבועות, והיא מאפשרת לחולים לנהל שגרת חיים נורמטיבית, ללא גרד שמעיר משינה ואף מפריע לעבוד.

הכותב הוא מומחה ברפואת עור ומין