ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם היום (שלישי) דו"ח בן 74 עמודים שהכריז כי ממתיקים מלאכותיים לא רק שלא מצליחים להפחית משקל ושומן בגוף אצל מבוגרים וילדים, אלא גם אינם מפחיתים את הסיכון למחלות כרוניות ועלולים להשפיע לרעה על הבריאות במידה ומשתמשים בהם באופן ממושך.

בהנחיית הארגון נכתב כי יש להימנע גם מסוכר, אך השימוש בממתיקים שאינם סוכרים (NSS) מהווה סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם ולתמותה בקרב מבוגרים. הארגון ייעץ לאנשים ברחבי העולם "לשקול דרכים אחרות להפחית את צריכת הסוכרים החופשיים, כמו צריכת מזון עם סוכרים טבעיים כמו פירות, או צריכת מזון ומשקאות לא ממותקים".

בין הממתיקים המלאכותיים הוזכרו בהנחייה נגזרות של acesulfame K, אספרטיים, advantame, cyclamates, neotame, סכרין, סוכרלוז וסטיביה. יחד עם זאת בכל הדו"ח לא נמסרו עובדות ספציפיות על סטיביה, הצמח הטבעי ותוסף המזון שמשרד הבריאות בירושלים אישר לצריכה לפני 11 שנים.

דו"ח ארגון הבריאות העולמי אמר כי שני מחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs) שנערכו בילדים דיווחו על אינדיקציות נמוכות יותר של חורים בשיניים עם שימוש בסטיביה.

"NSS אינם גורמים תזונתיים חיוניים ואין להם ערך תזונתי. אנשים צריכים להפחית לחלוטין את המתיקות של הדיאטה, החל בשלב מוקדם בחיים, כדי לשפר את בריאותם".

"NSS אינם גורמים תזונתיים חיוניים ואין להם ערך תזונתי. אנשים צריכים להפחית לחלוטין את המתוק בשלב מוקדם בחיים, כדי לשפר את בריאותם", הצהיר פרנצ'סקו ברנקה, מנהל ארגון הבריאות העולמי לתזונה ובטיחות מזון.

צריכה גבוהה של סוכרים חופשיים נקשרה להשמנה ועודף משקל, המשפיעים על כמעט 40% מאוכלוסיית המבוגרים העולמית ומיליוני ילדים, וכן למחלות כרוניות הקשורות לתזונה, שהם בין גורמי המוות המובילים ברחבי העולם, קבע ארגון הבריאות העולמי. 

ארגון הבריאות העולמי ציין כי המלצותיו חלות על "כל האנשים למעט אנשים עם סוכרת קיימת, וכוללות את כל הממתיקים הסינתטיים שעברו שינויים שאינם תזונתיים ואינם מסווגים כסוכרים המצויים במזון ומשקאות".

הדו"ח אינו חל גם על מוצרי טיפוח והיגיינה המכילים NSS, כגון משחת שיניים, קרם עור ותרופות או אל-סוכרים דלי קלוריות ואלכוהולי סוכר (פוליאולים) שהם סוכרים או נגזרות סוכר המכילים קלוריות ולכן אינם נחשבים ל-NSS .

ממשרד הבריאות הישראלי לא התקבלה תגובה לדו"ח.