הפרעת אכילה מתקיימת בכמה תנאים: סירוב לשמור על משקל גוף תקין, פחד לעלות במשקל, דימוי גוף לא תקין, כלומר אמונה שאני שמנה למרות שאני בתת־משקל, והפסקה של המחזור החודשי אצל נשים למשך שלושה חודשים רצופים. 85% ממקרי האנורקסיה פורצים בגילי 13־18. המחלה שכיחה יותר בנערות, אבל לאחרונה יותר ויותר גם בקרב נערים.

אנורקסיה יכולה להוביל לנזקים חמורים להמשך החיים ולהתפתחות התקינה: ירידת/חוסר פוריות, בעיות לב, ובמיוחד הפרעה בקצב הלב, בריחת סידן מהעצמות בגיל צעיר (אוסטאופורוזיס), מחסור במלחים בדם ובעיות בכליות ובמערכת העיכול ואנמיה.

חשוב להדגיש שככל שמטפלים מוקדם יותר הסיכוי להחלמה גבוה יותר. לרוב הטיפול משולב: נפשי, תרופתי, ומעקב וטיפול של דיאטנית. כאשר מדובר בסכנת חיים מיידית הטיפול הוא בראש ובראשונה פיזי ומתבצע בבית החולים.

פעמים רבות חולי אנורקסיה מנסים להסתיר את מצבם ואת הרגלי האכילה שלהם, אבל כדאי לשים לב לסימני האזהרה ולפנות לטיפול כמה שיותר מהר. ואלו הסימנים: רזון חריג, עיסוק מופרז בפעילות גופנית, נשירת שיער, עייפות קיצונית, תחושת קור תמידית.

סימנים תזונתיים: דילוג על ארוחות, טקסים סביב האוכל, הרגלי אכילה מוזרים כמו חיתוך האוכל לביסים קטנים, הפרדה קפדנית בין סוגי מזון על הצלחת ועיסוק אובססיבי באוכל, כמו למשל בבישול ובאפייה.

האם אפשר להחלים מזה? קשה, אבל אפשרי. זיהוי מוקדם, פנייה לעזרה וטיפול נכון עוזרים לשוב לתחושת ערך עצמי טובה יותר, לאכילה בריאה יותר ולהימנע מהסיבוכים הקשים של המחלה. שיעור ההחלמה הממוצע הוא 47% - וזה לא מעט!

הכותבת היא מומחית לרפואת משפחה של שירותי בריאות כללית במחוז דן - פתח תקווה