קנאביס שימש כתרופה באסיה ובמזרח התיכון מאז ימי קדם. קנאביס כמו תמיד היה חלק בלתי נפרד מהפרמקופיה היהודית עוד מתקופת הר סיני. לפי הרמב"ם, שמן קנאביס מסייע בטיפול במחלות בדרכי הנשימה העליונות, הצטננות, כאבי אוזניים ומרפא מחלות כרוניות.

קנאביס רפואי זכה לתשומת לב משמעותית כאפשרות טיפולית פוטנציאלית למצבים בריאותיים שונים. ישראל נחשבת למרכז בולט לחקר קנאביס רפואי בשל מספר גורמים מרכזיים: ראשית, לישראל יש מסגרת רגולטורית מתקדמת המאפשרת גידול ומחקר חוקי של קנאביס למטרות רפואיות. סביבה תומכת זו משכה מדענים, יזמים ומשקיעים, וטיפחה מערכת אקולוגית תוססת למחקר ופיתוח קנאביס. 

שנית, לישראל מסורת ארוכת שנים של מצויינות מדעית וחדשנות בתחומים שונים, לרבות ברפואה וחקלאות. מומחיות זו, יחד עם תשתית אקדמית חזקה ושיתוף פעולה בין מוסדות המחקר והתעשייה, האיצו את ישראל לחזית חקר הקנאביס הרפואי. בנוסף, האוכלוסייה המגוונת במדינה מעניקה אופציה למגוון רחב של מחקרים קליניים, המאפשרים לחקור את יעילות הקנאביס במצבים ובאוכלוסיות רפואיות שונות. 
לכן הסביבה הרגולטורית המתאימה, היכולות המדעיות והתרבות השיתופית של ישראל ביססו אותה כמרכז מוביל לחקר קנאביס רפואי.

קנאביס רפואי הוכח מדעית כמסייע בהקלה על מצבים רפואיים שונים, אחד מהם הוא כאב כרוני. מצב רפואי נפוץ זה שמשפיע על מיליונים ברחבי העולם, מהווה אתגר משמעותי לחולים ולאנשי מקצוע בתחום הבריאות. קנבינואידים, התרכובות הפעילות בקנאביס, מתקשרים עם המערכת האנדוקנבינואידית, מווסתים את תפיסת הכאב ומפחיתים דלקת. מחקרים קליניים הראו כי תרופות מבוססות קנאביס מקלות ביעילות על כאב במצבים כמו כאב נוירופתי, כאב הקשור לטרשת נפוצה וכאב הקשור לסרטן. יתר על כן, קנאביס עשוי להציע אלטרנטיבה לאופיואידים, ולהפחית את משבר האופיואידים על ידי הפחתת התלות באופיואידים ותמותה הקשורה למנת יתר.

למצבים רפואיים שונים בהפחתת תסמינים של קנאביס רפואי נמצא גם יעיל בחולי טרשת נפוצה. בניהול אפילפסיה, ומוצרים ספציפיים שמקורם בקנאביס הוכיחו יעילות בהפחתת התדירות והחומרה של התקפים, במיוחד אצל אנשים עם עמידות לטיפול באפילפסיה. 

קנאביס רפואי יכול לשמש כטיפול משלים, להגביר את היעילות של טיפולים קונבנציונליים תוך מזעור תופעות הלוואי שלהם. לדוגמה, בטיפול בסרטן נמצא כי קנאביס מגביר את היעילות של טיפול כימותרפי והקרנות, מה שמוביל למוות מוגבר של תאי סרטן ולשיפור בתוצאות הטיפול. יתרה מכך, תרופות מבוססות קנאביס הראו פוטנציאל בהפחתת תופעות הלוואי של כימותרפיה, כולל בחילות, הקאות ואובדן תיאבון.

המחקר הנוכחי של קנאביס רפואי מספק עדויות עדכניות המצביעות על יתרונותיו הרפואיים במסגרת טיפולית מפוקחת. המצבים הרפואיים כוללים טיפול בכאב כרוני, הקלה בתסמינים במצבים רפואיים ספציפיים והשלמה לטיפולים קונבנציונליים. עם זאת, בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי להבין במלואו את הפוטנציאל של קנאביס רפואי על ילדים,  בתחומים של שיפור זיכרון, דיבור ילדים על הספקטרום, פעילות מוחית, כאבים כרוניים, אפילפסיה ועוד.

הרב ד"ר יוסף פסח גלסמן מארצות הברית, MD, רופא משפחה וגריאטריה, הוא אחד המרצים שישתתפו ב-"INSPURATION 2023" - הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיכלול עשרות הרצאות וסדנאות של מיטב המומחים ויתקיים בתאריכים 21-22.6.23.