שימוש במוצרים שמכילים אלומיניום נקשר מאז ומתמיד לחשש לפיו הם גורמים למחלות שונות, לרבות סרטן, ומעת לעת עולות שאלות לגבי מידת הבטיחות של השימוש במוצרים אלה. 

אלומיניום הוא מתכת קלה, כסופה-לבנה ונפוצה ביותר בקרום כדור הארץ, על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. מדובר ביסוד תגובתי מאוד, אשר לעולם לא נמצא במצב חופשי בטבע, אלא נמצא עם יסודות אחרים, בעיקר חמצן, סיליקון ופלואור.

אלומיניום נמצא במספר מוצרי צריכה, כאשר החשובים שבהם הם סותרי חומצה, מנטרל אספירין, תוספי מזון, אנטיפרספירנטים ומוצרי קוסמטיקה.

רדיד אלומיניום הוא יריעה מבריקה של מתכת אלומיניום, המיוצרת על ידי גלגול לוחות גדולים של אלומיניום עד לעובי של פחות מ-0.2 מ"מ.

אנשים משתמשים ברדיד אלומיניום לאחסון מזון, לאפייה, לצלייה, לכיסוי משטחי אפייה ולאריזת מזון כגון בשר, כדי למנוע אובדן לחות במהלך הבישול.

רדיד האלומיניום אינו מסוכן, ואפייה בתנור כאשר התבנית מכוסה בנייר כסף עלולה להגדיל את כמות האלומיניום במזון שלכם. עם זאת, כמויות אלה קטנות מאוד ונחשבות בטוחות, על פי דו"ח של "Healthline".

האם כלי אלומיניום מזיקים לבריאות? ממשלת קנדה פרסמה הודעה בדבר שימוש בטוח בכלי בישול, ובה נאמר כי "קנדים בדרך כלל צורכים 10 מיליגרם אלומיניום ליום, בעיקר ממזון. סירים ומחבתות אלומיניום חוסכים רק מיליגרם אחד מכמות זו. ארגון הבריאות העולמי מעריך כי מבוגרים יכולים לצרוך יותר מ-50 מיליגרם אלומיניום ביום ללא נזק".

אלומיניום ממזון בדרך כלל לא מזיק, אך מספר מחקרים הראו כי מי שנחשף לרמות גבוהות שלו עלול לפתח מחלת אלצהיימר. עם זאת, מחקרים אחרים סתרו את הקביעה.

למרות שמוצרים פומיים המכילים אלומיניום נחשבים בטוחים לאנשים בריאים במינונים המומלצים (למשל סותרי חומצה), נצפו כמה תופעות לוואי לאחר שימוש ארוך טווח בחלק מהם.

באופן כללי, חשיפה לרמות אלומיניום המצויות באופן טבעי במזון ומים וצורות אלומיניום המצויות בכלי אלומיניום אינן נחשבות מזיקות.

אכילת כמויות גדולות של מזון מעובד המכיל תוספי אלומיניום או בישול תכוף של מזונות חומציים בכלי אלומיניום עלולה לחשוף את האדם לרמות גבוהות יותר של אלומיניום, בהשוואה למי שבדרך כלל צורך מזון לא מעובד ומשתמש בכלים העשויים מחומרים אחרים כגון נירוסטה או זכוכית.

עם זאת, רמות האלומיניום הנמצאות במזונות מעובדים ובמזונות שבושלו בכלי אלומיניום נחשבות בדרך כלל בטוחות.

ומה באשר לקשר של אלומיניום לסרטן? אלומיניום לא הוכח כגורם בסרטן, והעובדה שעובדים בקרבת מתכת אלומיניום נמצאים בסיכון גבוה יותר לסרטן נובעת מחשיפתם לכימיקלים אחרים, ולא לאלומיניום.

ד"ר רוברט יוקל, פרופ' לטוקסיקולוגיה באוניברסיטת קנטקי שחוקר אלומיניום, אמר ל-"USA Today": "אין ראיות טובות לכך שאלומיניום גורם לסרטן".

ומה לגבי אלומיניום בחיסונים, האם הוא מזיק? ארגון הבריאות העולמי אמר שחיסונים עשויים להכיל גורמים משלימים כגון אלומיניום פוספט, אלומיניום הידרוקסיד, אשלגן גופרתי ואלומיניום, אך אלומיניום הוכח כלא גורם לבעיות בריאותיות לטווח ארוך.

חיסון (צילום: דויד כהן, פלאש 90)
חיסון (צילום: דויד כהן, פלאש 90)

על פי הארגון ומנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, רמות מתחת ל-2 מ"ג לכל 1 ק"ג משקל גוף בשבוע לא צפויות לגרום לבעיות בריאות.

בכל הנוגע לאלומיניום בדאודורנטים - עלינו להבדיל בין שני מוצרים: דאודורנטים אנטי פרספירנט המכילים אלומיניום כדי להפחית את ייצור הזיעה ודאודורנטים שלא מכילים אלומיניום.

על פי "Healthline", לא ברור אם דאודורנטים אנטי פרספירנט יכולים להצטבר בגוף שלכם, ויותר סביר להניח שהוא עלול להגיע אליכם ממקורות אחרים כגון תרופות. 

עם זאת, מומחים מאמינים כי השימוש בדאודורנטים אנטי פרספירנט הוא לא רעיון טוב עבור כולם, ובעיקר לא עבור הסובלים ממחלת כליות קשה שאצלם היכולת של הכליות להפריש אלומיניום מהגוף היא פחותה, ואז הוא עלול להצטבר בגוף.