שמש, ים, חול, בריכה... הקיץ כבר פה ועוד רגע יגיע גם החופש הגדול וכולנו נבלה יותר זמן בשמש. לכבוד העונה החמה קבלו המלצות כיצד להגן על העיניים מפני נזקי הקיץ.

הוט דוג: כך תעזרו לכלבים שלכם לצנן את גופם בקיץ

הגנה על העיניים מנזקי כלור ומזיהום במקווי מים

לעתים בבריכה יש ריכוז גבוה של כלור במים, שעלול לגרום לתגובה אלרגית, כולל אודם של הלחמית, תחושה של גוף זר, צריבה וגרד בעיניים.
על מנת להימנע מחשיפת העיניים לכלור, רצוי להשתמש במסכת צלילה, במיוחד למי ששוהה שעות ארוכות בבריכה.

אם בכל זאת קיימת צריבה בעיניים כתוצאה מחשיפה לכלור, יש לשטוף את העיניים במים. במידה והצריבה לא חולפת יש לגשת לרופא העיניים לקבל טיפול.  

למרכיבי עדשות מגע לא מומלץ לשחות בים ובבריכה (גם במקווה) עם העדשות, מכיוון שישנו סוג של טפיל שעלול לגרום לדלקת חריפה בעיניים אצל מרכיבי עדשות מגע.

כניסת גוף זר לעיניים

כניסת גרגר חול/אבק או גוף זר לחלל העין גורמת לגירוד ואדמומיות בעיניים. הגוף מגיב לחדירת הגוף הזר באמצעות הפרשת יתר של נוזל דמעות.

כיצד לטפל:

רצוי לשטוף את העיניים במי ברז ולאחר מכן לספוג צמר גפן במים רתוחים עם תמצית תה קמומיל, הידוע בסגולותיו המרגיעות, ולהניח על העיניים למשך מספר דקות.

לא מומלץ לשפשף את העיניים כדי לא לגרום לנזק מקומי לרקמת הלחמית ולקרנית, אשר עלול לגרום להחמרה באודם ובתחושת הגירוי ואי הנוחות בעין.

מומלץ להרכיב משקפי שמש מחוץ לבית, לא רק על-מנת להגן מפני קרינת השמש, אלא גם כדי להגן על העיניים מכניסת חלקיקים הנישאים על ידי הרוח.

מדי פעם ניתן להשתמש בטיפות עיניים המכילות נוזל בעל הרכב הדומה להרכב נוזל הדמעות על מנת לסייע לסילוק החלקיקים הזרים. 
אם חשים שהחלקיק לא יצא והגירוי נמשך, מומלץ להיבדק על ידי רופא עיניים בהקדם, בכדי להימנע משריטת הקרנית ומזיהום. רופא העיניים יוכל להוציא את הגוף הזר באמצעים סטריליים ותחת אלחוש מקומי. 

צריבה בעיניים כתוצאה מחשיפה לרירית של מדוזה

יש לשטוף את העיניים במים מלוחים מספר פעמים. שטיפה במים מתוקים עלולה לגרום להתבקעות תאי רירית המדוזה המכילים את החומר הצורב ולגרום להתפשטות הצריבה. שטיפה במי-ים עלולה לצרוב בפני עצמה בשל המליחות, אולם היא מסייעת לסלק את רירית המדוזה. 

לאחר סילוק רירית המדוזה מהעין, ניתן לשטוף את המלח במים מתוקים ולהרגיע את העין בעזרת מגבת נקייה טבולה במים קרים על גבי העפעפיים כשהעניים עצומות. קירור המקום ירגיע את העיניים הצורבות ויאפשר לתחושת הצריבה לפוג. בכל מקרה של הרגשת עקצוץ או גרד, אין לשפשף את העיניים. השפשוף עלול להחמיר את האודם ותחושת הגרד.

במקרה שהצריבה נמשכת מעבר לסביר, יש לגשת לרופא העיניים על-מנת לקבל טיפול מתאים.

הגנה מקרינת השמש 

משקפי שמש מגנים על כל העין החל מהקרנית והלחמת בשטח הפנים החיצוני וכלה בעדשה וברשתית של העין.

1. קרנית העין: משקפי שמש מגינים על קרנית העין מפני כויות של קרני השמש. כוויות אלו מוגברות בים ובשלג עקב רפלקס חוזר בעוצמה מוגברת של קרני האור מפני השטח של הים או השלג.

2. הקרנית והלחמית: משקפי שמש יכולים להקטין או למנוע צמיחת קרום של הלחמית על הקרנית ( פטריגיום). 

 3. עדשת העין: בחירת משקפי שמש נכונה יכולה למנוע התפתחות קטרקט בגיל צעיר.

4. רשתית העין: בני נוער רבים מסתכלים ישר אל השמש. פעולה זאת יכולה לגרום לכויות ולצריבת הרשתית במרכז הראיה. צריבות אלו גורמות לנזק בלתי הפיך, לירידה בחדות הראיה ולפגיעה בשדה הראיה. יש להמנע ממבט ישיר אל השמש ללא הגנה מתאימה. משקפי שמש נועדו לשמור על הרשתית במקרה שיש חשיפה כזאת.

אישה מרכיבה משקפי שמש (צילום: אינגאימג')
אישה מרכיבה משקפי שמש (צילום: אינגאימג')

הנחיות לבחירת משקפי שמש בטיחותיים

משקפי שמש עם תווית של עד 85% U V Protection או U V Protection 400.

משקפיים שאינם מעוותים את הראייה ומעבירים את הצבעים עם שינויים מינימליים או ללא שינוי. 

משקפיים בעלי עדשות מקוטבות, אשר מעניקים ראייה דינמית, בהירות גבוהה יותר, עומק שדה רב יותר וצבעים חיוניים יותר.  

אם העיניים רגישות לבוהק באופן מיוחד, כדאי לבחור עדשות כהות יותר עם רמת העברת אור של 12%. בעלי גוון עור בהיר ועיניים כחולות נחשבים לרגישים יותר לבוהק. 

חשוב לבחור משקפיים שאינם רק מפחיתים בהירות, אלא גם חוסמים בהק (בהק = אור מוחזר מרוכז המגיע משמשות של מכוניות, מים, שלג, חול, כבישים או כל משטח אחר, והוא מסנוור ומכאיב).

הכותב הוא רופא עיניים מומחה ומנתח קרנית, קטרקט והסרת משקפיים בלייזר, 'עיניים דר לוינגר', תל אביב