מודעות נמוכה בישראל לסכנת עבודה בשמש בקרב מעסיקים ועובדים. את הבדיקה ערכו המוסד לבטיחות ולגיהות והעמותה הישראלית לסרטן העור. התברר כי פחות משליש מהעובדים מדווחים על הקפדת המעסיקים על ציוד מיגון ראוי. עורכי המחקר: "ארגון שלא מקפיד על מיגון עובדיו פוגע בהם באופן ישיר".

מחקר חדש של המוסד לבטיחות ולגיהות והעמותה הישראלית לסרטן העור, שנערך לרגל שבוע המודעות לסרטן העור, מציג תמונה מדאיגה: פחות משליש (28.3%) מהעובדים בישראל שחשופים לשמש חושבים שמקום העבודה שלהם מקפיד על הגנה על עובדיו מפני החשיפה הזאת. 

רק 54.4% דיווחו שהמעסיקים סיפקו להם כובע בזמן עבודה בשמש, ורק ל־28.3% מהעובדים סופק קרם הגנה בזמן עבודה בשמש. מדוח רשם המחלות התעסוקתיות במשרד הבריאות עולה כי 89.4% מהמקרים של גידולים ממאירים, שהוכרו כסרטן ממקור תעסוקתי, היו מקרי סרטן העור.

חשיפה לשמש שכיחה וגבוהה בעבודות בנייה, גינון, פיקוח עירוני, ניקיון ברחובות, תחזוקת מבנים ועבודות חקלאות. בעבודות אלה יש שיעור סרטן תעסוקתי גבוה יחסית למקצועות אחרים. 

מטרת הבדיקה הייתה לבחון את התנהגות ההתמגנות של עובדים ועובדות בישראל מפני השמש, ותמיכת המעסיקים במניעת החשיפה. רק 59% מהעובדים דיווחו כי הם נושאים אמצעי הגנה מפני השמש לרוב או תמיד.

אבל האחריות לשמירה על בטיחות העובדים מפני קרינת השמש אינה רק באחריות העובד. בבדיקה נמצא שבמקומות עבודה שבהם הקפידו המעסיקים על הסברה ומתן אמצעי מיגון מפני השמש לעובדים, אחוז השימוש בציוד המיגון היה גבוה יותר. 

כמחצית מהמשיבים (49.6%) ציינו כי הם מקבלים הדרכה שנתית על סיכוני החשיפה לשמש, ונמצא באופן מוהבק כי עובדים שכן מקבלים הדרכה קבועה, ושהמעסיק דואג להם לאמצעים - מתמגנים באחוזים גבוהים יותר מהאחרים. 

המוסד לבטיחות ולגיהות פועל להגברת תודעת המעסיקים והעובדים לסכנות. המנכ"ל ד"ר מיקי וינקלר מדגיש: "המודעות לסכנת העבודה בשמש בקרב המנהלים אינה טובה. הנתונים במחקר מחייבים לשנות את החשיבה בקרבם. עובדים שנחשפים לקרינת השמש עלולים לחלות בסרטן תעסוקתי, להיעדר מהעבודה לזמן ממושך, לפגוע בפריון וברווחי הארגון מצד אחד, ובחיים האישיים והמשפחתיים מצד שני". 

"המחקר שלנו מוכיח שבישראל יש פחות מודעות תעסוקתית לסכנות השמש והשפעת הקרינה האולטרה־סגולה", מסבירה ענבל כהן תובל, מנכ"לית העמותה הישראלית למלחמה בסרטן העור.

"במדינה כמו שלנו, אלה שחשופים לשמש חייבים להתמגן בכל האמצעים הקיימים, להקפיד ללבוש ביגוד שיכסה את כל הגוף - כולל שרוולים ארוכים, כובע רחב שוליים עם הגנה לעורף, להקפיד על הפסקת מנוחה בשעות שבהן הקרינה גבוהה ביותר ולהתמגן כל שעתיים בקרם הגנה".