מחקר חדש גילה שטאורין, חומר מזין המיוצר בגוף וניתן למצוא אותו במזונות מסוימים, עשוי להיות המפתח להאטת תהליך ההזדקנות. המחקר, שעבר ביקורת עמיתים ופורסם בכתב העת "Science", מצא כי בעלי חיים עם מחסור בטאורין מזדקנים בעוצמה רבה יותר. המחקר גילה גם כי תוספי טאורין האטו את תהליך ההזדקנות בקופים, עכברים ותולעים וכי תוחלת החיים הבריאה של בעלי החיים עלתה ב-12%.

הטאורין הוא חומצה אורגנית שמהווה מרכיב של מלחי מרה ומתפקדת גם כמוליך עצבי במערכת העצבים המרכזית.

החוקרים ערכו בדיקות על 250 עכברים בני 14 חודשים, שנחשבים בגיל העמידה. בכל יום במשך שנה, החוקרים האכילו 125 עכברים בטאורין בנוסף לתזונה המבוקרת שלהם. העכברים קיבלו 1,000 מ"ג טאורין לכל ק"ג ממשקל גופם.

תוחלת החיים הבינונית של העכברים שהוזנו בטאורין הייתה ארוכה ב-10 עד 12 אחוזים בהשוואה לעכברים שקיבלו רק את התזונה הסטנדרטית. החוקרים גם ביצעו מגוון בדיקות גופניות שהוכיחו כי העכברים שבלעו טאורין היו בריאים יותר. 

טאורין דיכא את העלייה במשקל אצל נקבות עכברים ב-10%, הגדיל את הוצאת האנרגיה שלהן, הגדיל את מסת העצם שלהן ושיפר את כוח השרירים והסיבולת שלהן. הטאורין נחשב גם כמפחית חרדה ודיכאון בעכברים ומשפר את מערכת החיסון שלהם.

בבדיקות על קופי מקוק רזוס הגיעו החוקרים לתוצאות דומות. מחצית מהקופים קיבלו תוספי טאורין במשך שישה חודשים. הנבדקים שקיבלו את התוספים נהנו מירידה במשקל, ירידה בסימנים של נזק לכבד, עלייה בצפיפות העצם ושיפור במערכת החיסון.

החוקרים מצאו גם כי רמות הטאורין היו נמוכות ב-85% בקופים בני 15 בהשוואה לקופים בני חמש.

"לא רק שמצאנו שבעלי החיים חיו זמן רב יותר, מצאנו גם שהם חיו חיים בריאים יותר", אמר ד"ר ויג'יי יאדאב, חוקר במחקר ופרופ' לגנטיקה ופיתוח במכללת ווגלוס לרופאים ומנתחים באוניברסיטת קולומביה.

האם טאורין יכול לעזור לבני אדם לחיות זמן רב יותר?

החוקרים בחנו מדגם של 12,000 מבוגרים אירופאים מעל גיל 60. נתונים ראשוניים גילו כי ריכוזי הטאורין היו בממוצע נמוכים ב-80% בקרב מבוגרים בהשוואה לצעירים.

על ידי מדידת בריאות המשתתפים עם 50 סמנים, החוקרים הצליחו להסיק כי אנשים ללא מחסור בטאורין היו במצב בריאותי טוב יותר.

 באנשים עם רמות טאורין גבוהות יותר היו פחות מקרים של סוכרת מסוג 2, רמות השמנה נמוכות יותר, יתר לחץ דם מופחת ופחות דלקות.

"מדובר באסוציאציות שאינן קובעות סיבתיות", אמר ידב, "אך התוצאות תואמות את האפשרות שמחסור בטאורין תורם להזדקנות האדם".

 במחקר השני על בני אדם, החוקרים חילקו את המשתתפים לשתי קטגוריות: אתלטי ויושבני.

כל המשתתפים התבקשו לרכוב על אופניים. למשתתפים משתי הקבוצות היו רמות גבוהות יותר של טאורין לאחר פעילות גופנית מאשר בעבר.

"לא משנה מי האדם, לכולם היו רמות טאורין גבוהות יותר לאחר פעילות גופנית, מה שמרמז על כך שחלק מהיתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית עשויים להגיע מעלייה בטאורין", הסביר ידב.

 הסוד לחיים ארוכים יותר

"כמות הטאורין יורדת עם הגיל, כך שהחזרת הטאורין לרמה נמוכה בגיל מבוגר עשויה להיות אסטרטגיית אנטי-אייג'ינג מבטיחה", אמר ידב והוסיף: "במשך 25 השנים האחרונות, מדענים מנסים למצוא גורמים שלא רק מאפשרים לנו לחיות זמן רב יותר, אלא גם מגדילים את הזמן שבו אנחנו נשארים בריאים בגיל מבוגר".

החוקרים ציינו כי "המחקר למעשה מראה כי טאורין יכול להיות סם חיים בתוכנו שעוזר לנו לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר. הבנו שאם טאורין מווסת את כל התהליכים האלה שפוחתים עם הגיל, רמות הטאורין בזרם הדם משפיעות על הבריאות הכללית ועל תוחלת החיים, אז התחלנו לשאול אם מחסור בטאורין גורם לתהליך ההזדקנות, וערכנו ניסוי גדול בעכברים".

טאורין ניתן למצוא בשפע ברכיכות (חלזונות, תמנונים), עוף והודו. עקבות של טאורין נמצאים גם במוצרי חלב.