ועדת הבריאות אישרה בדיון שהתקיים הערב (רביעי) שתרופות המרשם לא יתייקרו בחצי השנה הקרובה. מדובר בצו המקפיא את גובה תשלומי ההשתתפות העצמית עבור תרופות מרשם לתקופה של שישה חודשים. הצו ייכנס לתוקף ב-9 ביולי 2023 ויהיה בתוקף עד סוף השנה.

משרד הבריאות תחת מתקפה: "משלמים את אותו המחיר אבל מקבלים פחות"

"בעקבות עליית שער היורו, אמור היה מחירון תרופות המרשם להתייקר בתחילת יולי בשיעור של 5%, ולחול על כמחצית מתרופות המרשם (כ-1,700 תכשירים)", אמר יו"ר ועדת הבריאות אוריאל בוסו. "בהתאם צפויה הייתה לעלות גם ההשתתפות העצמית של מבוטחי קופות החולים בעשרות מיליונים שקלים. הצו שאושר קובע כי תשלומי ההשתתפות העצמית לא יושפעו מעליית המחירון הצפויה, ובכך יישארו כפי שהם כיום עד ה-31 בדצמבר 2023".

עוד הוסיף יו"ר בוסו: "הוראת שעה זו תחסוך עשרות מיליוני שקלים למבוטחים, ותאפשר למבוטחים רבים להמשיך לצרוך את התרופות בהן הם משתמשים כיום. בזכות ההחלטה הזו אנשים ימשיכו לקבל טיפול רפואי".

סמנכ"ל משרד הבריאות, חיים הופרט, הסביר כי "ככל שיידרש נייצר מנגנון גידור. נבחן את העלויות שנוספו לקופות החולים ונממן את הנמוך מההפרש שייוותר בין ההשתתפות העצמית שלא התקבלה למחיר שמשלמת קופת החולים. שר הבריאות ביקש משר האוצר לממן את זה מעודפים שקיימים במבחני תמיכה בקופות החולים, ואנחנו שמחים וגאים להביא את הצו לכאן".

יו''ר ועדת בריאות אוריאל בוסו (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת בריאות אוריאל בוסו (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לעומת זאת, נציגת משרד האוצר, גאיה עופר, אמרה כי היא חוששת שבצעד אין בשורה. לדבריה, "כפי שתיאר משרד הבריאות, זאת הקפאה זמנית ובינואר ייתכן והמחירים יעלו ב-5% או אפילו יותר, אם המגמות ימשיכו. הגידור בא למנוע מצב שאבדן ההכנסות ימומן מצמצום שירותים אחרים, לכן שר האוצר השיב כי חשוב שהמימון יהיה מתקציב המטה של המשרד ולא על חשבון השירותים שנותנות הקופות. ההקפאה היא לא פרוגרסיבית ומגיעה לעשיר כעני, גם למי שיש לו יכולת וגם למי שאין לו, לכן אני חושבת שמדובר בניצול לא יעיל של משאבי משרד הבריאות, אבל ככל שיש מימון מלא אז עמדת משרד האוצר היא להסכים".

הופרט השיב כי המשרד לא יודע מה יקרה למחירים בינואר, ולהגיד לציבור שהמחיר יעלה זו אמירה שהוא "לא יודע מאיפה הגיעה, אז שהציבור יהיה רגוע". באשר לגידור אמר כי הוא ייסגר ברמת הממשלה, וציין כי הפרוגרסיביות במערכת הבריאות מגיעה מגביית מס בריאות, ולא מהשתתפות עצמית כי ככה המחוקק החליט. עופר התייחסה לכך, ואמרה כי שר האוצר לא דיבר על גידור אלא על תקצוב מלא של 40 מיליון שקלים. עם זאת, היו"ר בוסו ציין כי מדובר על תקציב שישולם "ככל שיידרש", וזו משמעות הגידור.

עוד חשף היו"ר בוסו, כי הוא "במהלך מול משרד הבריאות, שתוך חודש יהיה מוכן – הכולל בדיקת יתרות מערך סל התרופות בכלל, אני מציע למשרד הבריאות לחשוב על מנגנון אחר של מכירת תרופות בישראל ולא דרך הקופות. מחיר התרופות לא אמור לממן את גירעונות הקופות. אנחנו ניכנס לעניין רכש התרופות ונבדוק תרופה תרופה, כי בסוף זה דברים מצילי חיים". סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות, ליאור ברק, אמר בהקשר הזה, כי "ועדת הסל עושה כל שנה בדיקה. היו עודפים לפני 12 ו-15 שנים, אבל מאז השתנתה מתכונת העבודה באופן משמעותי. ברגע שנוכל להציג את הבחינה נעשה את זה".

מנהל מחלקת מדיניות התקצוב בקופת חולים כללית, אור קיים, אמר כי המהלך הוא מורכב לביצוע, ולא פשוט להחיל אותו מהיום למחר. הוא בירך על הכוונה להילחם ביוקר המחייה, אך הוסיף: "למהלך הזה יש עלויות משמעותיות לקופה, בגין אבדן הכנסות, וחשוב שהוא יגיע עם שיפוי ולא יפגעו בשירותים שאנחנו מספקים בסל". הוא אף הביע חשש מפני תביעות ייצוגיות אם הקופה לא תצליח לבצע את העדכון בזמן.

ראש חטיבת הכספים של מכבי, מוריס דורפמן, התייחס גם הוא לעניין הגידור ואמר כי יש פה הכנסות שהקופה לא תקבל וצריך להחזיר לה אותן. "אנחנו מברכים על כך שהמדינה רוצה לצמצם את יוקר המחייה, אבל אל תפגעו בנו. המחירים ידועים וצריך לפצות על ההכנסות שלא יגיעו. להגיד מילים כמו גידור זה לזלזל במה שקורה פה, המערכות שלנו קוראות את המחירון, שיתעדכן ב-1 ביולי, והמחירים יעלו. אני לא יודע להגיד למערכת להוזיל כל תרופה בשיעור אחר כדי שזה יסתדר, ואנחנו צריכים חודש היערכות. זה לא חשש שיתבעו, יתבעו אותנו בוודאות ולכן תנו לנו זמן להיערך", אמר.

מנהל הרגולציה של מאוחדת, חן לוי, הצטרף גם הוא לדברים. ראש חטיבת הכספים של לאומית, הראל שרעבי, הסביר כי השפעת ההתייקרויות על עליית ההשתתפות העצמית היא לא אחידה, וצריך לבצע התאמות ספציפיות עם התערבות ידנית, ולכן זה לא מעשי לעשות את זה בלוחות הזמנים הללו. "אל תשימו אותנו במקום שאנחנו לא מסוגלים לקיים הוראה של צו שאנחנו מאוד רוצים לקיים", אמר. הוא קרא לבצע חישוב פשוט, שיבדוק מה הפגיעה בהכנסות של הקופות ולפי זה לפצות אותן.

על רקע הדברים האלה אמר בוסו כי הקופות יכולות בשלב ראשון לתת הנחה רוחבית של 5%, עד שיעדכנו את ההנחות הפרטיות. הוא הוסיף, כי לאחר ששמע את הקופות והתייעץ עם שר הבריאות, החליט להחיל את הצו מה-9 ביולי, וכן יינתנו לקופות עוד 5 ימי עבודה לבצע את העדכון. הוא אף קרא לציבור לשים לב לכך, ולאחר אישור התקנות שב והודה לשרים ולצוותים המקצועיים.