הכתבה נכתבה בשיתוף חלומות בצבעים

"אני חולה/ת ניקיון".  לו רק היה לכם שקל על כל פעם ששמעתם או אמרתם את המשפט הזה. כן, אנחנו אוהבים את סביבת המגורים שלנו נקייה ומוכנים לנסות כל טרנד חדש הנוגע לטיפים בניקיון. אלא שלא כל השיטות והחומרים המאולתרים טובים  לבריאותנו ולשמירה על איכות המשטחים, הרהיטים ושאר הפריטים שבאים איתם במגע.

ניקוי בטוח, אקולוגי וקל
בחנו מגוון המלצות לחומרי ניקוי "עשה זאת בעצמך" ואין ספק שאנו ממליצים לדבוק באלה העושות שימוש במרכיבים טבעיים לטובת ניקוי אקולוגי, בטוח לנו ולרכושנו, וקל ליישום. 

להלן פירוט כמה מהן:

סודה לשתיה 
סודה לשתיה (אבקה) מומלץ כחומר ניקוי המתאים לכמה וכמה יישומים:

  • ניקיון שטיחים – פזרו סודה לשתיה על גבי השטיח ולאחר מספר דקות שאבו את האבקה עם שואב אבק. טיפ זה מסייע הן לניקוי השטיח והן להסרת ריחות רעים ממנו. 
  • ניקוי כיורים – יש לערבב סבון כלים עם אבקת סודה לשתיה ולקרצף את הכיור עם התערובת שהתקבלה. לאחר מכן שוטפים את הכיור ונהנים מהניקיון הבוהק שלו.  
  • ניקוי ירקות – ערבבו סודה לשתיה ומים במיכל גדול או בקערה. השרו בנוזל שהתקבל את הירקות למשך מספר דקות. הירקות שיתקבלו יהיו נקיים מלכלוך ומשיירי חומרי הדברה. 
  • ניקוי מזרון – ערבבו אבקת סודה לשתיה עם 20 טיפות של שמן אתרי (מומלץ להשתמש בשמן לבנדר). פזרו את התערובת על גבי המזרון ותנו לה לעבוד. לאחר מכן, שאבו את המזרון עם שואב אבק. 
  • פתיחת סתימות בכיור המטבח והאמבט– שפכו לפתח הניקוז של הכיור חצי כוס אבקת סודה לשתיה והוסיפו מיד שתי כוסות חומץ. התגובה הנוצרת מהמפגש בין החומץ והסודה לשתיה מתבטאת בתסיסה מבעבעת. הניחו מטלית על גבי הפתח. לאחר כעשר דקות שפכו מים רותחים. 
  • ניקוי קרש חיתוך – פזרו אבקת סודה לשתיה על קרש החיתוך. לאחר מכן שפכו מיץ מלימון סחוט. פעולת הניקוי תיעשה באמצעות קליפת הלימון שנותרה. שטפו את הקרש.
  • חומץ - לניקוי אבנית מאסיבית שהצטברה בקומקום. מרתיחים את הקומקום לאחר ששופכים לתוכו כוס וחצי חומץ 5% וכוס מים. כשהנוזל רותח, סוגרים את הקומקום ומניחים לחומר לעבוד במשך 20 דקות. מרתיחים שוב ושופכים את הנוזל מהקומקום. כעת הקומקום נקי, יש להרתיח בו מים נקיים מספר פעמים כדי שריח החומץ יתפוגג. 

מלח גס ולימון

  • לניקוי מדיח הכלים - מפזרים במדיח ריק מכלים, מלח גס ומספר פלחי לימון ומפעילים. 
  • לניקוי תבניות וגריל – מערבבים מיץ לימון ומלח. משתמשים בתערובת שהתקבלה לניקוי תבניות ומגשים בתנור, גריל ונפרדים לשלום מכתמים עקשניים.  

אלה לא טריקים – זה מדע
פעולת הניקוי השונות מתרחשות, למעשה, כתוצאה מריאקציה שנוצרת במפגש בין חומרים. כתוצאה מכך, נוצרת הסרה של החומרים המזהמים הלא רצויים. להלן מספר דוגמאות לפעולות ניקוי שגרתיות וההסבר העומד מאחוריהן:

סבון – הסבון משמש אותנו מדי יום להסרת לכלוך, שומניים וחיידקים. הוא מופק משילוב של חומרים מסיסים במים (הידרופיליים) עם חומרים שאינם מסיסים במים (הידרופוביים). בתהליך הניקוי, מולקולות הסבון ההידרופוביות נקשרות לשומן (הלכלוך אותו אנו מעוניינים להסיר), בעוד החומרים ההידרופיליים נקשרים למים המשמשים אותנו לפעולת הניקיון. התוצאה: הלכלוך מוסר ונשטף עם המים.   

סודה לשתיה - טיפים רבים לניקיון עושים שימוש בסודה לשתיה, כפי שראינו בחלק הראשון של המאמר. העיקרון העומד מאחורי יעילותה הרבה היא בסיסיות. אבקת הסודה לשתיה היא בעצם מלח הנקרא סודיום ביקרבונט. כאשר ממיסים אותו במים, הוא מתפרק לשני חומרים: נתרן וביקרבונט. החומרים המשתחררים במגע נוסף עם המים, מגיבים במגע עם הלכלוך אותו אנו מעוניינים לנקות, ומסייעים לנו להסיר אותו בקלות.

חומץ – החומץ משמש בווריאציות רבות להסרת אבנית, לניקוי ולחיטוי. החומץ הינו תמיסה המכילה חומצה אצטית ומים. החומצה האצטית הבאה במגע עם אבנית או עם עובש, תוקפת אותם ומאפשרת את הסרתם בעזרת מים. היא יודעת להרוג חיידקים ומומלצת לשימוש ביתי בטוח משום שאינה רעילה.

לא תמיד התמונה וורודה כל כך
לא כל שיטות הניקוי הן בטוחות לשימוש ומגנות על המשטחים שלנו. למען האמת, חלק מהשיטות הנפוצות ביותר אינן מומלצות לשימוש על כל סוגי המשטחים ועלולות להזיק להם. 

אקונומיקה היא אחד החומרים הנפוצים ביותר לניקוי ביתי. היא נחשבת ליעילה בניקוי משום  שהיא חריפה וחזקה במיוחד. זו גם הסיבה שאינה מומלצת לניקוי סוגי משטחים רבים והיא עלולה לגרום להם לנזק בלתי הפיך. להלן דוגמאות למשטחים שאסור לנקות עם אקונומיקה: 

משטחי עץ – עלולים להתעוות ולשנות את צבעם.   

פלדת אל חלד – עלולה להיווצר קורוזיה (חלודה) ולהרוס את המשטח.

משטחי גרניט ושיש -  עלולים להיווצר כתמים, עמימות ודהיית הצבע. 

נקי ובטוח

''הימנעו מלהפוך את ביתכם למעבדת ניסויים ואל תערבבו חומרים לפני שתוודאו שהתוצר יהיה בטוח ומותר לשימוש.'' (צילום: Canva)
''הימנעו מלהפוך את ביתכם למעבדת ניסויים ואל תערבבו חומרים לפני שתוודאו שהתוצר יהיה בטוח ומותר לשימוש.'' (צילום: Canva)

כיצד נדע מה בטוח לנו ומה לא? יצאנו להתייעץ עם המומחים מהמחלקה לחומרי ניקוי ב"חלומות בצבעים" והם הסבירו לנו, שאין להשתמש בחומר ניקוי כלשהו לפני שקוראים את העלון לצרכן ואת האזהרות הרשומות על גבי אריזת המוצר. אנשים רבים נוטים לזלזל באזהרות אלה מתוך נקודת הנחה שמדובר בהגזמה ובהתייחסות למצבי קיצון בלתי סבירים.

למרות שחלק מהאזהרות אכן מתייחסות למצבים נדירים יותר, הן נובעות מתקנים מחייבים ומתייחסות למידע אמין ובדוק. ההמלצה הגורפת היא לנקוט משנה זהירות, ובמצב בו אתם מתלבטים, אל תתלבטו. בחרו בדרך הבטוחה והזהירה. הימנעו מלהפוך את ביתכם למעבדת ניסויים ואל תערבבו חומרים לפני שתוודאו שהתוצר יהיה בטוח ומותר לשימוש. 

למה זה חשוב לכם? כי ניקוי הבית עלול להפוך לסכנה אמיתית, במיוחד כאשר מנסים לערבב חומרים מבלי להבין את ההשלכות לכך. חיבור בין חומרים עלול לגרום לריאקציה, המשחררת לאוויר חומרים רעילים, אותם אנו נושמים בזמן הניקוי. שאיפת החומרים וחשיפה אליהם עלולה לגרום לתופעות לא נעימות הדורשות טיפול רפואי. 

אחת הטעויות הנפוצות היא ערבוב של אקונומיקה עם חומצת מלח, המכונה גם מי אש. ערבובם יוצר בעבוע ותסיסה, בעקבותיה משתחרר גז כלור ומתפשט בחדר ריח חריף וחזק מאד. הוסיפו לכך את העובדה שלרוב, הניקוי מתבצע בחדרי שירותים ואמבטיה קטנים ולא מאווררים, וקיבלתם מצב שמזמין שאיפת גז כלור הגונה.

תופעות הלוואי הנפוצות בעקבות החשיפה לכלור הן צריבה וגירוי בעיניים, תחושת שריפה חזקה בפה ובדרכי הנשימה, שיעול  וקוצר נשימה. למרות שבדרך כלל התסמינים עוברים לרוב הנפגעים לאחר טיפול רפואי סימפטומטי, אנשים בעלי בעיה נשימתית או מעשנים עלולים לחוש התקף קשה וטראומטי יותר. 

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף חלומות בצבעים