אלפי רופאים וצוותי בריאות ורפואה השתתפו באספת חירום שנערכה בתל אביב, וזכתה לכותרת "ביטול עילת הסבירות - מצב חירום במערכת הבריאות".

ד"ר צבי פישל, יושב הראש היוצא של ארגון הפסיכיאטרים בישראל, שהשתתף בכנס, סיפר בשיחה עם מעריב: "התנכסנו כולנו, אנשים מכלל תחומי הרפואה, רופאים ובעלי מקצוע נוספים, במטרה להבהיר את מצב החירום בו אנחנו נמצאים עכשיו, ולהיערך לעתיד עם השינוי הבלתי סביר של עילת הסבירות. במהלך הדיון כולנו היינו תמימי דעים על כך שצריך לעשות הכל כדי לעצור את ההפיכה המשטרית, שעלתה הילוך בצורה מסוכנת ועל ידי הבהרה של מסר להסתדרות הרפואית, לפיו כל הרופאים חושבים שלא יהיה מנוס מלהפעיל את נשק השביתה – כדי לעצור את ההשתוללות החוקתית".

איך המצב בעצם משפיע על תפקודך כרופא?
"המילה 'סביר' ניצבת בעצם כנר לרגלינו כרופאים. כשמטפלים בחולה, אנחנו חושבים תמיד 'מה הרופא הסביר יעשה?', אנחנו לא אלוהים בניגוד למה שהפוליטיקאים חושבים ואנחנו לא תמיד יודעים הכל. הסבירות היא חלק מהחשיבה היומיומית שלנו והיא גם חלק מאיך שאנחנו נשפטים כשאנחנו נבדקים על מעשינו.

הסבירות אומרת למשל שהמקצוענות גוברת על שיקולים פוליטיים – למשל בכל העניין של העלאת המס על משקאות ממותקים. מדובר בצעד מקצועי שנועד למנוע נזק בריאותי, אבל עלה בהקשר הזה גם עניין פוליטי. דוגמה נוספת לכך היא השינוי שמנסים לעשות בתחום הטיפולים הפרא-רפואיים, דוגמת פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, אשר רוצים לתת להם להפוך למטפלים בלי לעבור הכשרה נאותה. מדובר בשנמוך של השירות לאזרח, ומי שייפגעו אלה האוכלוסיות בפריפריה ובשכונות החלשות. לא סתם הכשרה במקצועות הללו דורשת גם בגרות וגם תואר בתחום. קיצורי דרך אולי ימלאו את השורות החסרות, אבל האנשים הללו יגרמו לנזקים". 

"המערכת עובדת כיום בגישה של כיבוי שריפות וסדר העדיפויות במדינת ישראל שם אותנו הפסיכיאטרים במקום האחרון, וגורם למצב הקשה הנוכחי", הוסיף, "המדינה לא הבינה בימי הקורונה ועדיין לא מבינה, שהנזק הנפשי מגיע רק אחר כך, ואכן כעת אנחנו חווים את נזקיה הנפשיים של הקורונה. עוד שנה נראה את אלו של ההפיכה המשטרית". ד"ר פישל הוסיף: "מדובר בנזקים חמורים – סבל, חרדה ואובדנות, והמערכת לא מסוגלת להכיל את הכמויות האלה". לדבריו, אם שום דבר אחר לא משכנע את קטרי ההפיכה – אז זה צריך".

ד"ר פישל סיכם: "השסע בעם גרוע מכל דבר אחר, והמסר שלי הוא שצריכים תגובה מתאימה לדהירה החוקתית הזו, כדי לעצור את הכל ולחזור למצב בו היינו לפני למעלה מחצי שנה. יותר ויותר אנשים מבינים שצריכים לעשות מעשה ואי אפשר לשבת על הגדר, כי יש לכך מחיר – לתת יד לתהליכים".