עבור נטליה זחרוב בת ה-47 מחדרה זה אמור היה להיות עוד יום עבודה שגרתי בסופר בו היא עובדת. בוקר אחד הבחינה בלקוחה שהכניסה לתיקה כמה פחיות שתייה ויצאה מהסופר מבלי לשלם. בזמן שניסתה לעצור אותה, משכה האישה בחוזקה בשערה של נטליה תוך שהיא מכה אותה בפנים ובצוואר.

לאחר האירוע החלה נטליה לסבול מכאבי ראש, אך לא ייחסה לכך משמעות רבה. כעבור שלושה ימים, כאבי הראש אף התגברו והיא החלה להרגיש סחרחורות, בחילות, הפרעות בדיבור, חוסר תחושה בצד ימין, ראייתה נעשתה מטושטשת והיא הובהלה ממקום העבודה לחדר המיון של המרכז הרפואי הלל יפה. סדרת בדיקות שעברה איששה את החשד של הרופאים כי מדובר באירוע מוחי חולף שנגרם כתוצאה מ"דיסקציה צווארית"- קרע בדופן של אחד מעורקי הצוואר, המהווה את אחת הסיבות הנפוצות לשבץ מוחי בקרב צעירים.

"בבדיקות ההדמיה שעברה נטליה אבחנו כי היא סובלת מתסמונת נדירה ע"ש אייגל (Eagle Syndrome) שרק 4% מהאוכלוסייה סובלים ממנה. מדובר למעשה בעצם (STYLOID PROCESS ) דקיקה ומחודדת הנמצאת מתחת לאוזן, שבקרב אוכלוסייה זו אורכה ארוך מהרגיל. ברוב המקרים אנשים לא מודעים לתסמונת עד לאבחונה לאחר מצב של אירוע טראומתי או הופעתם של תסמינים, כמו כאבי ראש וצוואר, טשטוש ראייה, תחושת אי נוחות בגרון ועוד, הנגרמים ממנח לא טבעי ממושך של הצוואר.

במקרה של נטליה, צילומי ה- C.T הראו כי היא סובלת מתסמונת זו ולאור החבלות שקיבלה חוותה דיסקציה. למעשה, העצם המוארכת שלה פגעה בעורק הראשי של הצוואר כתוצאה מהחבלה, לחצה עליו וגרמה להיצרות של העורק שבאה לידי ביטוי בכאבי ראש וצוואר, הפרעת דיבור חולפת, חולשת צד חולפת המתאימים לשבץ מוחי חולף (TIA) ", מסביר ד"ר סרג'יו שבתאי, מנהל היחידה לשבץ מוחי במחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי הלל יפה.

נטליה זחרוב (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)
נטליה זחרוב (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)

עוד ציין ד"ר שבתאי כי מבין האוכלוסייה שסובלת מתסמונת איגל, כ- 20% עשויים לפתח דיסקציה. למזלה של נטליה, מדובר באירוע מוחי חולף שאותר וטופל בזמן. המסקנה היא שיש לגלות ערנות בסיטואציות כאלה. לאחר מצבי טראומה ייתכנו שינויים נוירולוגים שעלולים לגרום להפרעה בדיבור, א-סימטריה, חולשה צדית, הפרעה בראייה וחוסר יציבות. אלמלא הייתה נטליה מגיעה לבית החולים, ייתכן שהדיסקציה הייתה מתקדמת עד לכדי חסימה מלאה של העורק. בסיטואציה כזו המוח לא מקבל מספיק דם ועלול להיגרם שבץ מוחי משמעותי עם השלכות קטסטרופליות בלתי הפיכות, כמו שיתוק מלא בפלג גוף ימין, הפרעות בדיבור ועוד.

"הטיפול השכיח במקרים כאלה הוא טיפול תרופתי ובמקרה וקיימת החמרה בדיסקציה או  התקדמות בתסמינים הנוירולוגיים, קיימת אפשרות של השתלת סטנט במטרה לפתוח את העורק ולמנוע את חסימתו. בהמשך מומלץ לפנות למומחה אף אוזן גרון או פה ולסת על מנת לשקול ניתוח לקיצור העצם הארוכה, כך שלא תגיע לקרבת עורקי הצוואר ובכך למנוע את האפשרות  לפגיעה חוזרת בעורק בעתיד", מסכם ד"ר שבתאי.

נטליה אושפזה להמשך טיפול ומעקב במחלקה הנוירולוגית ב"הלל יפה". בוצעMRI  מוח אשר  שלל נזק מוחי איסכמי. היא קיבלה טיפול תרופתי ושוחררה לביתה כעבור מספר ימים לאחר מכן.