משרד הבריאות פרסם הבוקר (שלישי) את דוח המדדים לאיכות הטיפול במערכת הבריאות לשנת 2022. המסמך כולל 75 מדדים שונים, עבור חמש מסגרות טיפול - בתי חולים כללים, בתי חולים גריאטריים ושיקומיים, בתי חולים לבריאות הנפש, תחנות טיפת חלב, חברות האמבולנסים ומכוני דיאליזה.

בין הקריטריונים שנבדקו: היכולת לבצע צנתור לב בתוך 90 דקות מההגעה לבית החולים, פרק הזמן שחולף בין הגעת מטופל הסובל משבץ מוחי עד לכניסה לבדיקת CT או MRI, איתור וטיפול בדיכאון בקרב מטופלים במחלקות שונות, זמני המתנה במיון, חיסונים לתינוקות וביצוע בדיקות סקר למטופלים.

מהנתונים עולה כי חל שיפור משמעותי בשיעור העמידה במדד ביצוע צנתור בתוך 90 דקות מההגעה לבית החולים במטופלים עם אירוע לבבי חד, כאשר הנתונים עמד בשנת 2013 על 68 אחוזים, וכעת הוא עומד על 93 אחוזים. מהנתונים עולה כי נשים מקבלות טיפול מאוחר יותר, כמעט בכל שכבות הגיל, נתון שיש לעשות מאמת כדי להוביל לצמצומו.

בכל הנוגע לטיפול בשבץ מוחי עולה כי בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בפרק הזמן שעובד עד לביצוע בדיקת CT או MRI, כאשר הוא ירד מזמן חציוני של 55 דקות בשנת 2015, ל-25 דקות בשנת 2022. עם זאת, כאשר מדובר במטופלות בגיל הפוריות (נשים בנות 54-18) נרשם זמן טיפול חציוני ארוך בשש דקות יותר מאשר לגברים בני גילם.

בתוך כך, משרד הבריאות קבע כי המרכז הרפואי שיבא נמצא במקום הראשון במדדים מכלל מרכזי-העל הרפואיים בארץ. בית החולים הכללי של שיבא עמד בהצטיינות יתרה בכל המדדים הלאומיים וקיבל ציון 10. כמו כן, האגף לרפואת הגיל השלישי בשיבא קיבל ציון 9.9.

ד"ר יובל לוי, סמנכ''ל רפואה במרכז הרפואי שיבא: "אנו גאים להוביל ולהצטיין שנה נוספת במדדי האיכות הלאומיים. הישג זה מצטרף לשורת ההישגים של שיבא בשנים האחרונות ומהווה הכרה במקצועיות של המרכז הרפואי הגדול בישראל בכלל, ובצוות הרפואי המסור בפרט, שמטפל במקרים המורכבים והקשים ביותר. נמשיך להעניק לכל מטופלינו את הרפואה הטובה ביותר בסטנדרטים בינלאומיים".

כמו כן, בית החולים בילינסון קיבל את הציון המושלם במדדי איכות הטיפול גם כן, ומשמר את מקומו בצמרת בתי החולים בפעם הרביעית ברציפות. הדו"ח קבע שביה"ח מקבוצת כללית קיבל ציון של 10 נקודות - הגבוה ביותר.

ד"ר איתן וירטהיים מנהל בתי החולים בילינסון והשרון: "מצוינות והיכולת להישאר בטופ שנה אחר שנה הם ב-DNA של בילינסון. אני נפעם מההישג האדיר של הצוותים המופלאים של בית החולים שעושים לילות כימים ומהווים את חוד החנית של הרפואה בישראל".

שר הבריאות, משה ארבל, מסר: "השנה נקט משרד הבריאות בצעדים משמעותיים כדי לשפר את איכות שירותי הבריאות ומלבד מבתי החולים הכלליים, פועל גם בבתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים, תחנות טיפת חלב ובמרכזי דיאליזה. פעילות ממשית נעשית גם בתחום בטיחות המטופל על ידי ביצוע סקרים ומבדקים שחוקרים לעומק נושאים בוערים. נמשיך להתמקד במדיניות הצבת המטופל במרכז ונביא גם את קולות המטופלים במסגרת עדכון מדדי התוכנית, כאשר מדדים חדשים יאפשרו לקבל תובנות חשובות לגבי ההשפעה של טיפולים והתערבויות על חייהם ובריאות של מטופלים רבים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "החתירה למצוינות באיכות ובטיחות בתחום הבריאות היא מסע מתמשך, שלהצלחתו דרוש המשך שיתוף פעולה, הירתמות, חדשנות ומחויבות ללמוד מהניסיון המשותף של המוסדות המשתתפים ושל התוכנית הלאומית. על ידי מתן משקל לקול המטופל, ניתן יהיה ללמוד על ההשפעה של התערבויות וטיפולים על תוצאות הטיפול ועל רווחת המטופל מנקודת ראותו של המטופל. בנוסף, מתמונת המדדים מתחדד גם הצורך לחבר את עולם המדדים בקהילה לתכנית הלאומית למדדי איכות. ריכוז מדדי האיכות בכל שרשרת הטיפול וניהולים ברמה הלאומית, תביא ליצירת תמונה כוללת ותאפשר שיפור באיכות הטיפול".

רופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה: "הציון המסכם 10 הגבוה ביותר, אשר הוענק לשני בתי החולים של הדסה מהווה הכרה מבורכת במקצועיותה הבלתי מתפשרת של הדסה, של צוותיה ומנהליה ושל תרומתה למדע ולרפואה. היכולת להוביל לאורך שנים במדדי האיכות, להציע רפואה מצוינת המגובה במחקר פורץ דרך, בהכשרה איכותית של דור הרופאים הבא ושל טכנולוגיות מובילות, יחד עם מסירות ואנושיות – היא שעושה את ההבדל עבור המטופלים שלנו ומכוונת את הדסה ואנשיה להיות הטובים ביותר". 

בהתייחסו לציון הגבוה לו זכה בית החולים הדסה הר הצופים גם בתחומי גריאטריה ושיקום, אמר פרופ' וייס: "אני גאה בצוותי הדסה העושים מלאכתם נאמנה, בהובלה מקצועית ובהמון חמלה ובעשייה רב תחומית למען מטופלי השיקום והגריאטריה. אנו מתקדמים במהירות בבנייתו של מרכז השיקום החדש בהדסה הר הצופים ובזכותו נוכל להעניק טיפולים חדשניים למספר גבוה יותר של מטופלים מירושלים ומכל קצוות הארץ ובאמצעים מתקדמים אשר יובילו לשיפור משמעותי בתפקודיהם".

האחות נטלה שטיבלמן מרכזת תחום האיכות במרכז הרפואי זיו גאה בתוצאות: "אין ספק שהציון מחמיא מאוד ומשקף את עבודתם המאומצת של כלל עובדי זיו הפועלים במקצועיות גדולה ובהקפדה על תהליכי איכות משמעותיים. בזיו, אנו פועלים בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים תוך הקפדה על איכות הטיפול לצד חווית מענה חיובית ומותאמת למגוון הרחב של מטופלינו".

מנהל המרכז הרפואי זיו הפרופ' סלמאן זרקא: "תוצאות  הפרסום של משרד הבריאות משקפות את העשייה של כלל עובדי זיו, התורמים כולם להצלחה זו. אצלנו בזיו מתקיימת תרבות של בטיחות ואיכות אשר מבטיחה מענה ברמה הגבוהה ביותר בהתאם לסטנדרטים מובילים במרכז או בעולם המערבי. זוהי עבודה של תזמורת רבת משתתפים, כך שבכדי שנהיה בין בתי החולים המהירים ביותר באבחון שבץ מוחי, נדרשת פעילות מתואמת כבר במיון בכדי להביא את החולה החשוד לשבץ מוחי לאבחון מהיר ככל הניתן. הזמנים שלנו מהירים מאוד (ממוצע ארצי 25 דקות, אצלנו 18 דקות!) וזאת בזכות הרופאים, האחיות, קבלת החולים, עובדי השינוע, טכנאי הדימות וכמובן שיתוף הפעולה עם ארגוני החרום וההצלה. הערכתי הגדולה היא לכל עובדי זיו על הטמעת תרבות ארגונית מקצועית שכבר מספר שנים מתבטאת במדדים הלאומיים לאיכות".