מחקר גילה שאכילת מוצרי מזון המבוססים על אפונה ושעועית באופן חלקי במקום בשר אדום מעובד מבטיחה כמויות נאותות של חומצות אמינו בתזונה, ואינה משפיעה לרעה על בריאות העצם. המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד ופורסם בכתב העת
"British Journal of Nutrition".

שימו לב: קיבלתם לינק לאתר ממשלתי? חשד לניסיון גניבת הפרטים האישיים
"איפה אילה חסון": אחרי הפרסום על נתניהו אופירה אסייג סוגרת חשבון

החוקרת סופי אטקונן אמרה כי הפחתת צריכת בשר אדום ומעובד בתזונה, תוך הגדלת צריכת קטניות כגון אפונה ושעועית, בטוחה מבחינת אספקת החלבון, ובריאות העצם אינה נפגעת על ידי שינוי זה בתזונה.

המחקר בחן 102 פינים שעשו דיאטה במשך שישה שבועות, כאשר הקבוצה הראשונה צרכה 760 גרם בשר אדום ומעובד בשבוע, המייצג 25% מצריכת החלבון הכוללת שלהם, ותואם את צריכת החלבון הממוצעת עבור גברים פיניים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אפונה (צילום: אינגאימג')
אפונה (צילום: אינגאימג')

הקבוצה השניה צרכה מוצרי מזון מבוססי קטניות, בעיקר אפונה ושעועית, השווים ל-20% מצריכת החלבון הכוללת שלהם.

משתתפי המחקר לא הורשו לאכול בשר אדום מעובד או קטניות אחרות מאלה שסופקו להם, כלומר, הם אכלו את אותם מזונות שהם אכלו בדרך כלל (פחמימות, ירקות או פירות), וההתאמות כללו רק בשר אדום וקטניות.

שעועית (צילום: אינגאימג')
שעועית (צילום: אינגאימג')

החוקרים לא מצאו הבדלים בין קבוצות המזון בסמנים של היווצרות עצם. צריכת סידן או ויטמין D לא הייתה שונה בין הקבוצות. צריכת הסידן עלתה בקנה אחד עם ההמלצות התזונתיות של המדינה.

צריכת ויטמין D הייתה קרובה מאוד להמלצות, ואילו צריכת חומצות האמינו והחלבון החיוני הממוצעת עמדה בהמלצות שנקבעו.

במחקר זה אנשים אכלו מוצרי חלב כמו בתזונה הרגילה שלהם, ולכן צריכת הסידן והוויטמין D שלהם לא השתנתה.

עם זאת, מבחינת בריאות העצם, חשוב לזכור שאם מפחיתים את כמות מוצרי החלב בתזונה, חשוב להקפיד על נטילת סידן וויטמין D ממקורות אחרים.

אטקונן אומרת כי מקורות אלה יכולים להיות משקאות צמחיים ומוצרים דמויי יוגורט מועשרים בחומרים מזינים אלה, או תוספי מזון בעת הצורך.