הכתבה נכתבה בשיתוף מרכז גמילה וילה באלאנס

לצד סכנות הטביעה, ההתייבשות ועקיצות המדוזה (שאותן אין אדם בישראל שאינו מכיר), צצה בשנים האחרות סכנה נוספת האורבת למחפשים ריגושים ולאנשים המתמודדים עם אתגרים נפשיים שונים - השימוש בסמים וההתמכרות להם!

הסמים (בעיקר הקלים שבהם) הפכו לזמינים מאי-פעם, ובהתאם לכך, גם נגישותם לכלל האוכלוסייה - בני הנוער, הבוגרים הצעירים והמבוגרים!

מרבית המוגדרים כ"מכורים" יהיו, לרוב, אנשים מבוגרים, אשר התחילו בגילאים הצעירים יותר לצרוך את מושא התמכרותם ורצף / תהליך התמכרותם נמתח על פרק זמן הנע בין מספר חודשים למספר שנים. רבים מהמכורים מתקשים להודות, אפילו בפני עצמם, בקיומה של ההתמכרות, ובמרבית המקרים, סביבתם הקרובה תהיה זו המזהה את עצם קיומה של "בעיה", תתריע ותנסה להשפיע על האדם המכור להיגמל. תהליך ההתמכרות, על פי המומחים, נובע, בעיקרו, משלושה גורמים עיקריים - מבנה אישיותו של המכור, לחצים (חברתיים, נפשיים, משפחתיים וכד') שאליהם חשוף המתמכר ו... קלות וזמינות השגת מושאי ההתמכרות.

כיצד הזמינות דווקא הפכה לאחד מגורמי המפתח באופציית השימוש וההתמכרות?
ההתמכרויות לחומרים ו / או להתנהגות זוהו כתקופתיות, לרוב, והן קשורות בקשר אמיץ למידת זמינותם ונגישותם של מושאי ההתמכרות הספציפיים. כך לדוגמה, בשנות השישים, לאחר סיומה של מלחמת ששת הימים, נצפו שינויים בסוגים של חומרים פסיכו-אקטיביים שהגיעו אל ישראל מהמדינות השכנות. בעקבות הופעתם בשוק וזמינותם של החומרים הללו, חלה אף עלייה בהיקף ההתמכרות להם. דוגמה נוספת - בעקבות האינטרנט (שהחל להפגין את נוכחותו המשמעותית בשנות התשעים), עלתה צריכת הפורנוגרפיה, גדלה והתרחבה והגיעה אף לאוכלוסיות שבעבר לא צרכו פורנוגרפיה באופן סדיר.

כך שהנחת הבסיס היא, כי הסיכונים להתמכרות הולכים וגוברים כשזמינותם ונגישותם של מושאי התמכרות "פוגשים" אנשים המתמודדים עם חוסר זמני (או קבוע) במשאבים נפשיים הנדרשים להתמודדות עם הלחצים היומיומיים המעיקים על כולנו. זוכרים שהזכרנו בתחילה את הקיץ, החברים ואת זמינותם של הסמים הקלים? הנה לכם גם הסיבה לכך שהשילוב בין הדברים נחשב לכל כך מסוכן!

איזה תפקיד ממלאת ההתמכרות לסמים אצל האדם המכור?
ההתמכרות, לפחות על פני השטח, אמורה לסייע לאדם המכור להינתק ממציאות המעיקה עליו, להפיג חרדות ולאפשר את המשך תפקודו כשהוא מלווה בפחות תסכולים. מהבחינה הפסיכולוגית, לרוב, בניתוח פסיכולוגי, נהוג לשייך לאדם המכור אישיות הנוטה להתמכרות, המלווה בצורך המתמשך למילוי צרכיו.

לצד תכונותיו הבסיסיות של האדם המכור, לחברה שבה הוא חי ישנה השפעה מרובה על מהות ההתמכרות ועל היווצרותה, כשמהותה של ההתמכרות עשויה להיות מוגדרת על ידי התרבות בחברה כ"חיובית" או כ"שלילית". כך, לדוגמה, המכורים לעבודה (הוורקוהוליקים) יחשבו לפחות "גרועים" בעיני החברה מהמכורים לאלכוהול או לחומרים הפסיכו-אקטיביים. אלמנט נוסף הנוגע לחברה ולהשפעתה על ההתמכרויות ניתן למצוא בתפקיד שאותו מגלם הרכיב החברתי בשימוש במושא ההתמכרות. למשל, השימוש בחומרים הפסיכו-אקטיביים נתפש כנעשה, לרוב, במסגרת חברתית ואינו נחווה או נתפש כ"חוויית יחיד". בחלק מהמקרים, הדבר עשוי לנבוע מהצורך האישי של מכורים בעלי סוג אישיות מסוים למצוא את המכנה החברתי המשותף, שאף מסייע להם בהתמודדות עם אתגרים שהם חווים בניהולם של הקשרים הבין-אישיים החברתיים שלהם. במקרים הללו לשינוי הסביבה והרכבה יהיה משקל חשוב מאד בטיפול באדם המכור.

על הגבול בין התבגרות לבגרות
בפסיכולוגיה, ניתוח ההתמכרויות מתמקד במספר קבוצות גיל - המתבגרים (בגילאים שבין 12 ל-18), הבוגרים הצעירים (בגילאים שבין 18 ל-35) ובוגרים (בני 35 ומעלה). לכל אחת מקבוצות הגיל האלו מאפייני התמכרות משלה, וכך, גם דרכי האבחון והטיפול אשר יהיו שונים בהתייחס לכל אחת מקבוצות הגיל. 

מחקרים העוסקים בהתפתחות המוח האנושי העלו כי מהבחינה הקוגניטיבית, אנשים מגיעים לבשלות כבר בסביבות גיל 16, אולם, בניגוד לבשלות הקוגניטיבית, הבשלות הרגשית האנושית אינה מסיימת את התפתחותה לפני הגיעו של האדם לגיל 25 בערך. בפער הזה, המצוי בין גיל הבשלות הקוגניטיבית ובין גיל הבשלות הרגשית, טמון הגורם לחלק גדול מההתנהגויות שאותן אנחנו מגדירים כ"קיצוניות" או כ"מסוכנות". 

המחקרים אף מוכיחים כי סיומו של תהליך ההתבגרות, המלווה בחיזוק תחושת האחריות החברתית, מהווה גורם ממתן בהתנהגויות המסוכנות ותורם להפחתת השימוש בסמים ובחומרים פסיכו-אקטיביים. למרבה הצער, שלב זה בהתפתחות מתרחש רק לאחר הגיעו של האדם לגיל 24.

למחקרים בתחום יש גם בשורה טובה - עצם השימוש באלכוהול או בסמים (בעיקר הקלים מביניהם) במהלך גיל התבגרותו של אדם אינו, בהכרח, מנבא את השימוש הבעייתי או ההתמכרות לסמים בגילאים המבוגרים יותר. זאת, מאחר, ובמקרים רבים, שתיית אלכוהול או שימוש בסמים קלים מהווים חלק בתהליך של ניסוי וטעייה, שהוא חלק משלבי ההתפתחות הנורמאליים המאפיינים את הבגרות הצעירה. כך שתסמינים המיוחסים לשימוש לרעה באלכוהול ובסמים ותלות בהם בגילאים הצעירים יותר (ההתבגרות והבגרות הצעירה) נעלמים בגיל המבוגר יותר. אולם, לעומת זאת, אצל המשתמשים המבוגרים המצב שונה ודפוסי שימוש יעידו על רצף השימוש.

השלכות השימוש בסמים בשנות הבגרות הצעירה
אם נתבונן לטווח הארוך יותר, מעבר לאותם שינויים נוירולוגיים הנגרמים על ידי שימוש בסמים ובאלכוהול, ההתמכרויות עלולות לפגוע בכל מישורי חייו של האדם המכור. באספקט האישי, האדם המכור מתמודד עם שינויים בתפקודיו הרגשיים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים - מנעד הרגשות שלו מצטמצם, עלולים להופיע פגיעות ונזקים הנובעים מהזנחת הגוף ו / או ממחלות המקושרות לאופני צריכת הסם. עלולים להופיע ביטויים ומאפיינים עיוות החשיבה (לעיתים עד כדי אובססיה) והכחשת המציאות (מכאן, גם המשפט המוכר - "אני יכול/ה להפסיק את השימוש בכל רגע שרק ארצה בכך!"). שינויי ההתנהגות עשויים לבוא לכדי ביטוי בהתנהגויות "חדשות" שאינן מאפיינות את האדם המכור לפני שהחל את השימוש בחומר הממכר, בעיה בשמירה על סדר יום ושגרה יומיומית מחייבת, שינוי באופן בו המכור מקבל החלטות ושינוי משקלם של הרכיבים השונים המסייעים לו בקבלת החלטות ואף שינויים בערכי היסוד ובתפישה המוסרית הבסיסית שליוו את האדם במהלך חייו, עד להתמכרותו לסם.

אספקטים נוספים הנפגעים מהתמכרות עלולים להיות הקשר הזוגי של המשתמש בסמים - ככל שרצף השימוש ארוך יותר, יורד העניין שמגלה האדם ברומנטיקה, במין ובזוגיות, והמשתמשים-המכורים מפרקים, אט-אט, את המסגרת הזוגית. באספקט המשפחתי, ישנה פגיעה חמורה בקשרים המשפחתיים (בעיקר בשל הירידה בתחושת הכבוד ההדדי, האכפתיות והדאגה שמאפיינים יחסי קרבה משפחתיים. מרבית משפחותיהם של המכורים מתמודדות עם פגיעה חמורה במארג יחסי אמון הדדיים, חוות התדרדרות כלכלית, ובאופן כללי, מתקשות בהתמודדות עם בן המשפחה המכור ועם ההשלכות השונות של התמכרותו על חייהן התקינים. אף במישור החברתי עוברים חייו של המכור רה-אורגניזציה לרעה, וכל היחסים החברתיים שלו הופכים לממוקדים במעגלים החברתיים המשתמשים בסמים ו / או באלכוהול ומבינים את הצורך של האדם המכור בנשוא התמכרותו.

רבים מהבוגרים הצעירים הצורכים חומרים ממכרים אינם מודעים למלוא עומק הבעייתיות של הרגל-זה, במיוחד בכל הנוגע לאלכוהול ולקנאביס. דפוס זה עשוי, לפי החוקרים, ללמד על קיומה של התנהלות אמביוולנטית של הבוגרים הצעירים במעברם מהתלות המאפיינת את הגיל הצעיר לעצמאות הבוגרת. שימוש בחומרים שונים יוצר אצלם את האשליה של "חופש", של שחרור מתלות במשפחתם ובחברה, אילוזיה של עצמאות המשוחררת מהגבולות, מהחוקים, מהמסגרות ומכל סוג מרות. על רקע העובדה, כי מבחינות שונות, גיל זה הוא גיל אמצעי, גיל ביניים, קל להבין מדוע משתמשים בני קבוצת גיל זו "מחפשים" את עצמם, לעיתים, גם באמצעות השימוש בסמים.

עד כמה שקיומו של בן משפחה המתמודד עם בעיית התמכרות עשוי להיות מבלבל וכואב, המצב, עדיין, אינו חסר כל סיכוי, שכן, אנחנו, במרכז גמילה וילה באלאנס, מסוגלים לסייע לצעירים ולמבוגרים המתמודדים עם בעיית ההתמכרות לסמים, ובמקביל, לספק את התמיכה הנדרשת למשפחות הדואגות להם.

מתמודד/ת עם בעיית שימוש בסמים?
מתמודדים עם בן משפחה שאינו מסוגל להודות בהתמכרותו?
אל תהססו, פנו אלינו לייעוץ מקצועי כבר עכשיו! 053-4877977

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף מרכז גמילה וילה באלאנס