מרינה סוגולוב בת ה-68 חיכתה הרבה זמן לחופשה עם בעלה מרק באסטוניה. השניים, שנהנים לטייל בעולם, הגיעו ביולי האחרון למדינה הבלטית וקיוו להספיק כמה שיותר, אלא שאז שעקיצת קרציה שיבשה את תוכניותיהם.

"מחלה מסכנת חיים": ישראלי שהגיע מאפריקה נדבק בחיידק נדיר, מצבו יציב
טרגדיה בירושלים: נפטרה יולדת התאומות שהתמוטטה בביתה

בוקר אחד, כשלושה שבועות לאחר תחילת הטיול, הבחינה סוגולוב בקרציה שנצמדה לגופה. היא שלפה אותה והמשיכה בשגרת יומה. "אני מודעת לסכנות, אז הייתי קצת מודאגת", מספרת סוגולוב, "אבל הרגשתי טוב, אז המשכנו בטיול. יום למחרת כבר התחלתי להרגיש חלשה ועלה לי החום ל-38 מעלות. לא משהו דרמטי, אבל הבנתי שיש קשר". 

מרינה ומרק סוגולוב (צילום: באדיבות המצולמים)
מרינה ומרק סוגולוב (צילום: באדיבות המצולמים)

במהלך השבועות הבאים של הטיול אושפזה פעמיים לבדיקות בבית חולים מקומי, אך הצוות הרפואי לא העלה כל ממצאים חריגים. כשחזרה לארץ החלה החמרה במצבה, כשהיא נתקפה חולשה, ונהייתה חסרת אוריינטציה והתקשתה לדבר כראוי.

היא פונתה לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם עלה החשד לדלקת במוח עקב עקיצת קרציה TBE Tick Borne Encephalitis. הווירוס שמועבר מהקרציה פוגע במערכת העצבים המרכזית, והוא נפוץ במיוחד באזורים מיוערים עד גובה של 1,400 מטר ברחבי אירופה. בחלק ממדינות אירופה ניתן חיסון נגד הנגיף בתוכנית החיסונים הלאומית, שהביא לירידה משמעותית במספר החולים.

ד"ר עמי נויברגר, מנהל מחלקת פנימית ד' ברמב"ם ומנהל שירות רפואת מטיילים במרכז הרפואי, "זו מחלה ויראלית ואין לנו טיפול ספציפי. טווח הפגיעה יכול לנוע מסימפטומים קלים, לנזק מוחי בלתי הפיך ואף מוות. מהלך המחלה נקבע פעמים רבות על פי מצבו הפיזי של המטופל, רקע רפואי והרבה מזל. במקרה הזה המטופלת שלנו השתחררה כשהיא חשה בטוב ומשתפרת".

ד''ר עמי נויברגר (צילום: הקריה הרפואית רמב''ם)
ד''ר עמי נויברגר (צילום: הקריה הרפואית רמב''ם)

מצבה של מרינה מוסיף להשתפר, והיא סיכמה את התקרית: "חשבתי להתייעץ עם מרפאת מטיילים לפני הנסיעה, אבל בסוף לא עשיתי את זה ואני מתחרטת. אני מכירה היטב את הנושא, כי גדלנו באזורים הללו, וכעת מכירה את העניין גם על בשרי", עוד הוסיפה: "העולם השתנה בעשורים האחרונים. גם המערכות האקולוגיות. ממליצה לא להיות שאננים וללמוד מהמקרה שלי. התייעצות עם המומחים כדי שתוכלו לטייל בבטחה".