הכתבה נכתבה בשיתוף מרכז גמילה שבטיא

מי צריך מרכז גמילה? אפשר לבד?
פעמים רבות ההכרה בהתמכרות וצורך בגמילה ברור, ההבנה כיצד לעשות תהליך זה, פחות בהירה. היעדר ידע לגבי מסגרות גמילה ותהליך הגמילה לצד החשש והרתיעה מפניה לעזרה מקצועית, גורמת לכך כי פעמים רבות ניסיונות הגמילה הראשונים יהיו באופן עצמאי. עם זאת, הידע המחקרי הרב שקיים בנושא מצביע שוב ושוב כי לגמילה ללא תמיכה וסיוע מקצועי, סיכויי הצלחה נמוכים ביותר וסיכוי גבוה לנפילות וחזרה לשימוש. 

ישנם מסגרות רבות ושונות עבור אנשים מכורים בתהליכי גמילה. המסגרות נבדלות זו מזו מבחינות רבות, אוכלוסיית יעד, שיטות טיפול, עלויות ומימון, תנאי שהות ועוד. מרכז גמילה, כל מרכז שהוא מציע למעשה ליווי וסיוע מקצועי בתהליך הגמילה מהתמכרות. 

מרכז גמילה מציע מרחב טיפולי שיקומי עבור אנשים מכורים המעוניינים להשיג ניקיון וגמילה ארוכת טווח. כיום, ברור כי התמכרות, לכל סוג של חומר או התנהגות, הינה בעיה בריאותית, התנהגותית ונפשית המשליכה על תחומי חיים רבים ומצריכה מענה וטיפול במספר מישורים במקביל. תוכנית גמילה מיטיבה הינה תוכנית המתייחסת להיבטים השונים של התמכרות ומתמודדת עם מורכבותם. המורכבות של בעיית ההתמכרות וההיבטים השונים שלה הופכים את הניסיון להיגמל לבד, בבית לכמעט בלתי אפשריים ולמתכון כמעט בטוח לנפילה. 

אז מה בעצם עושים במרכז גמילה? 
אחת השאלות הראשונות שאנו נתקלים עימן, היא השאלה הזו, מה עושים במרכז גמילה? השאלה הזו מכילה בתוכה קשת רחבה של רגשות, חששות ולפעמים גם פשוט היעדר ידע. 

תוכנית גמילה מורכבת בגדול משתי שלבים, הפסקת השימוש בחומר הממכר ושימור הניקיון. בשלב זה, בהתאם להערכה רפואית ועוצמת ההתמכרות, האדם מפסיק להשתמש בחומר הממכר עד השגת הפסקה מוחלטת מהחומר. שלב זה עשוי להימשך בין מספר ימים למספר שבועות ועשוי לעורר תגובות פיזיולוגיות ונפשיות קשות. שלב זה מתואר על ידי מכורים כחוויה קשה מאד הן גופנית והן נפשית. הסימפטומים השונים מכים לעיתים בעוצמה רבה, מטלטלים ומייאשים ופעמים רבות גורמים לאדם לחזור ולצרוך את החומר כדי להרגיע את הסימפטומים. במרכז גמילה שלב זה מלווה על ידי צוות רפואי וטיפולי במטרה לבקר, לתמוך ולהציע טיפול תרופתי כדי להקל על הסימפטומים. 

לאחר הפסקת השימוש בחומר הממכר והשגת ניקיון, ישנה פניות נפשית לעבודה טיפולית שמטרתה הינה שימור הגמילה לאורך זמן. התהליך הנפשי הטיפולי נעשה באמצעות מפגשים פרטניים עם אנשי מקצוע מומחים לטיפול בהתמכרויות והשתתפות בקבוצות טיפוליות שונות. כיום ישנם מספר שיטות טיפוליות שהוכחו מחקרית כיעילות ביותר. אחת משיטות טיפול אלו הינו Cognitive behavioral therapy   או במונח המוכר יותר, CBT.

CBT הינה שיטת טיפול התנהגותית קוגניטיבית השמה דגש על שינוי התנהגויות מזיקות באמצעות עבודה על דפוסי חשיבה ואמונות יסוד. לפי שיטה זו איש המקצוע והאדם מציבים יעדים ומטרות מדידים וברי השגה ועליהן עובדים במשך הטיפול עד להשגת הפחתת או שינוי דפוסי התנהגות פוגעניים. 

כמה זמן אני אצטרך להיות במרכז גמילה?
ובכן, תלוי.  משך תהליך הגמילה משתנה מאדם לאדם ותלוי במכלול גורמים. לכל אדם סיפור התמכרות ייחודי ושונה ותהליך גמילה אינדיבידואלי. סוג החומר, משך ההתמכרות, עוצמת ההתמכרות, רקע בריאותי, מצב נפשי, ניסיונות גמילה, מוטיבציה, מערכות תמיכה, אתגרים וחסמים שונים, כל אלו גורמים שונים המשפיעים על תהליך הגמילה. 

אבל חשוב לזכור,  השהות במרכז גמילה הינה בהסכמה ורצון. הדבר המשמעותי ביותר להצלחה הינה מוטיבציה. אנחנו מציעים את הידע, הניסיון והכלים, האדם מביא עימו את הרצון להיגמל. 

ומה קורה ביום שאחרי? 
שאלה מצוינת. אחת השאלות שחוזרות על עצמן שוב ושוב היא, מה קורה ביום שתהליך הגמילה מסתיים? תהליך גמילה הוא תהליך בעל מטרות ברורות וישימות. העבודה הטיפולית שנעשית מטרתה לוודא כי לאחר סיום הטיפול במרכז גמילה האדם יצליח להתמודד עם הנטייה להתמכרות גם בעת חזרתו לחיים "האמיתיים". זיהוי טריגרים לשימוש, בניית אסטרטגיות התמודדות, בניית מערכות תמיכה, כל אלו מכוונים לכך שהאדם יצליח לזהות מצבים מועדים לשימוש ולהשתמש בכלים שרכש כדי להתמודד עם מצבים אלו. 

יחד עם זאת, כמרכז גמילה אנו מבינים כי ישנם אלו שההתמודדות עם נטייה להתמכרות הינה התמודדות יומיומית. לכן, אנו במרכז גמילה שבטיא ממשיכים ללוות את מטופלנו, להוות עבורם מרחב תומך ובמידת הצורך להציע המשך קשר וליווי גם לאחר סיום התוכנית.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף מרכז גמילה שבטיא