מחקר חדש מאוניברסיטת ברונל בלונדון מגלה כיצד מעבר מסיגריות לתחליפי עישון, יכול להפחית תחלואה ולחסוך מיליונים ל-NHS, מערכת הבריאות הבריטית. המחקר טוען כי "לעידוד המעבר מעישון טבק בבעירה למוצרים בעלי פרופיל סיכון מופחת - כגון אידוי וחימום טבק  - יש פוטנציאל להקל את העומס על משאבי מערכת הבריאות, ובמיוחד על ההוצאות הכספיות של המערכת" 1. החוקרים ניתחו נתונים הנוגעים לעישון כסיבת מוות, וכן את הסיכון לפתח מחלות כתוצאה מעישון - סרטן, מחלות לב, שבץ וברונכיטיס כרונית. הם חישבו את ההוצאה הכוללת על בריאות, על ידי הכפלת העלויות הממוצעות ליום מחלה, במשך השהייה הממוצע בבית החולים, עבור אותה מחלה. 

משרד הבריאות הבריטי כבר פרסם הודעה דרמטית לפני מספר חודשים לפיה , יעודד מיליון מעשנים להחליף סיגריות בתחליפי עישון במימון מלא של המדינה. זאת, במסגרת תכנית חדשה וראשונה מסוגה בשם "החלפה לשם הפסקה", שנועדה לסייע להפחית את שיעור מעשני הסיגריות בבריטניה. כל זה כחלק מהיעד היעד שהציבה בריטניה להוריד את מספר המעשנים מ13% ל- 5% עד שנת 2030, כחלק מחזונה להיות "מדינה ללא עשן". 

כיום, העישון אחראי לכ-74,600 מקרי מוות בשנה באנגליה ורק בשנים 2019-2020 נרשמו למעלה מ-506,100 אשפוזים הקשורים לעישון בבתי החולים באנגליה. עלות העישון לשירות הבריאות הלאומי במדינה מוערכת בכ-2.5 מיליארד ליש"ט בשנה. "מחלות הנגרמות מעישון מטילות נטל משמעותי על מערכת הבריאות הבריטית, שנמצאת גם ככה תחת לחץ הולך וגובר", אמר פרופסור פרנצ'סקו מוסקונה מיוזמי המחקר, מומחה לכלכלה עסקית מאוניברסיטת ברונל בלונדון. "בעוד ההשפעה ארוכת הטווח של תחליפי עישון כגון אידוי או חימום טבק עדיין אינה ידועה, מחקרים קודמים הראו שהם מביאים לירידה של 90% בחשיפה לכימיקלים מזיקים הגורמים למחלות הקשורות בעישון". 

בכתב העת British Journal of Healthcare Management, חישב פרופ' מוסקונה כי מעשן סיגריות שיעבור לתחליפי עישון - יפחית ב-70% 2 את הסיכוי לחלות במחלות הקשורות לעישון סיגריות בוערות, זאת בהתבסס על העובדה שהוא לא ייחשף יותר לכימיקלים המזיקים הקיימים בסיגריות המסורתיות.

עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')

תחת תרחיש שבו מחצית מהמעשנים פונים לתחליפי עישון כגון חימום טבק או אידוי, שרותי הבריאות בלונדון יחסכו כ-53 מיליון ליש"ט בשנה, וכלל שרותי הבריאות בבריטניה יחסכו כ-518 מיליון ליש"ט בשנה ממוצעת. "אם יחס ההמרה היה רק 10%, ה-NHS היה חוסך 103 מיליון ליש"ט", אמר. "אם מעשנים יעברו לתחליפי עישון, זה יפחית משמעותית את הלחץ על ה-NHS ויפנה משאבי בית חולים נחוצים מאוד לטיפולים אחרים". 

בשנה שעברה דיווחה הממשלה כי ללא פעולה נוספת, אנגליה תחמיץ את היעד ללא עשן לשנת 2030 ב-7 שנים לפחות, ואלה באזורים העניים ביותר בחברה לא יעמדו ביעד עד 2044. "אימוץ המעבר למחיר מומלץ לצרכן לא רק יחסוך ל-NHS מיליוני ליש"ט, אלא גם יהווה הזדמנות מכרעת עבורנו לצבור מומנטום מחדש וליישר קו עם התוכנית השאפתנית שלנו לשנת 2030", אמר פרופ' מוסקונה. "על ידי אימוץ חדשנות והכרה בפוטנציאל של חלופות לעישון, אנו יכולים להתוות מסלול לעבר עתיד עם סיכונים מופחתים תוך שמירה על נחישות במחויבותנו להשגת מטרותינו".

מדיניות הממלכה המאוחדת דומה מאוד לזו המיושמת בשוודיה, שעל פי ההערכות תהפוך השנה למדינה הראשונה בעולם "ללא עשן", 17 שנים לפני היעד שקבע האיחוד האירופאי.