"יציבה נכונה, שמירה על הגב ופעילות גופנית חשובים מאוד לשמירה על גמישות ובריאות, השרירים והעצמות, שימנעו שחיקה וכאבים בעתיד", אומרת הדס קהלני, מנהלת שירותי הפיזיותרפיה של שירותי בריאות כללית, במחוז דן-פתח תקווה, לקראת יום הפיזיותרפיה העולמי, שיצוין ביום שישי.

קהלני ממליצה של שורת דרכים ליציבה נכונה ובריאות הגב - "יציבה נכונה מתייחסת למנח הגוף במנוחה ובתנועה", היא מציינת ומפרטת:

עמידה נכונה: גב זקוף, בטן אסופה ושמירה על מנח הכתפיים (שלא יהיו מורמות או שמוטות לפנים). בעמידה ממושכת, ניתן להניח רגל על שרפרף נמוך, או להעביר את משקל הגוף, מצד לצד. 

ישיבה נכונה: ישיבה זקופה כשהשקע של הגב התחתון נתמך במשענת (ניתן להוסיף כרית  לתמיכה). המושב מכוון כך שזווית הברכיים ופרקי הירך במעט מעל 90 מעלות. היא מדגישה, כי גם ישיבה נכונה לאורך זמן מזיקה לגב. "קומו לעיתים קרובות. מומלץ לבצע הפסקות יזומות ומתיחות בכל 30-20 דקות", היא מסבירה.

בריאות הגב: "הגב הוא אזור רגיש במיוחד לפציעות. ישנן דרכים רבות לשמור על בריאות ובעיקר להיות בתנועה", היא מסבירה:

הרמה נכונה: לשמור על גב ישר ולהרים את החפץ על ידי כיפוף ויישור הברכיים. לשמור את החפץ קרוב לגוף ככל שניתן. להיזהר בעיקר משילוב של כיפוף הגב, הרמה ותנועה סיבובית. אם ניתן להזיז חפץ מבלי להרימו, עדיף לעשות זאת בתנועה של דחיפה ולא במשיכה!

עבודה נכונה עם הגוף: לצמצם למינימום את ביצוע המטלות החוזרות. להימנע מסיבוב, כיפוף או מתיחה ממושכת של הגב והמפרקים. יש לערוך הפסקות בביצוע מטלות חוזרות ולבצע תרגילי מתיחה.

פעילות גופנית: פעילות גופנית חשובה לבריאות הכללי, מסייעת לשמור על השרירים והעצמות שלנו חזקים ובריאים ומפחיתה את הסיכון למחלות כמו אוסטאופורוזיס.

לדבריה, סוגי הפעילות הגופנית מומלצים לבריאות השרירים והעצמות הם:

פעילות אירובית, כגון הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים ועוד.

פעילות כוח, כגון הרמת משקולות, גומיות התנגדות או תרגילי כנגד משקל גוף.

פעילות לגמישות, יציבות ותרגול שיווי משקל, כגון יוגה או פילאטיס.

היא מוסיפה את המלצת ארגון הבריאות העולמי לפעילות גופנית בשבוע לכלל האוכלוסייה הבוגרת:

ביצוע 150 דקות, לפחות, של פעילות אירובית בעצימות בינונית.

שניים-שלושה אימוני כוח בשבוע, לחיזוק שרירים.

שניים-שלושה אימוני מתיחות וקואורדינציה בשבוע, לגמישות ותרגול שיווי משקל.

לביצוע פעילות גופנית בטוחה, מומלץ להתחיל במנות קטנות ולהגדיל את העוצמה ומשך הפעילות, בהדרגה. "הכי חשוב, בחרו את הפעילות הגופנית שתספק לכם הנאה וכך תוכלו להתמיד בה", היא מסכמת.