לקראת יום המודעות הבין-לאומי לסרטן הערמונית, האגודה למלחמה בסרטן פרסמה מספר נתונים שחשוב לדעת בנושא. על פי הערכת האגודה, בשנת 2022 כ-2,800 גברים עם סרטן הערמונית וכ-540 נפטרו מהמחלה.

בשל העלייה בתחלואת הקורונה: משרד הבריאות בהוראה חדשה לבתי החולים
לאחר גילוי הטפיל, משרד הבריאות מבהיר: אפשר לרחוץ בכינרת

על פי נתוני משרד הבריאות, נכון לשנת 2019 התגלו 2,493 גברים שחלו בסרטן חודרני של הערמונית. עיקר התחלואה היה בגילים 74-70 בקרב יהודים ואחרים ובגילים 75 ומעלה בקרב ערבים. בשנת 2019 נפטרו מהמחלה 493 גברים. עיקר התמותה נצפה בישראל בבני 75 ומעלה.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי לשמירה על אורח חיים בריא יש השפעה דרמטית על הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית וחשוב לשמור על תזונה מאוזנת ולהקפיד על משקל גוף תקין על מנת להפחית את הסיכון לחלות.

"סרטן הערמונית הוא הנפוץ ביותר בקרב גברים בישראל. חשוב לפעול באופן אקטיבי להפחתת הסיכון לחלות מלכתחילה. יש לאמץ אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, תזונה מאוזנת, הכוללת ירקות ופירות. חיוני לצמצם מזון מעובד ולהעדיף שתיית מים במקום משקאות ממותקים. במקביל לבצע פעילות גופנית יומיומית ולשמור על משקל גוף תקין. כל אלה יכולים לסייע משמעותית בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית", מסר משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן.

כמו כן, נערך מחקר ארוך טווח, שקבע כי אורח חיים בריא מפחית סיכון גנטי מוגבר לחלות בסרטן הערמונית. על פי המחקר, סרטן הערמונית הוא סרטן עם מרכיב תורשתי משמעותי. לגברים הנמצאים בסיכון גנטי גבוה לחלות בסרטן הערמונית חשוב לזהות גורמי סיכון הניתנים לשינוי, כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלה.

בשני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שכללו גברים עובדי בריאות בארצות הברית, נבדק אם גברים בסיכון גנטי גבוה לסרטן ערמונית יכולים למתן את הסיכון לחלות או את הסיכון לתמותה מסרטן ערמונית על ידי שמירה על אורח חיים בריא. המעקב נמשך 27 שנים וכלל 12,411 גברים בריאים בגילים 75-40 שמילאו פעמיים בשנה שאלון לגבי אורח חיים, היסטוריה רפואית ותוצאות מחלה, ומדי ארבע שנים מילאו שאלון בנושא תזונה. בנוסף, נלקחו בדיקות דם ובדיקות גנטיות ברוק בתחילת המעקב.