לראשונה בישראל, המרכז הרפואי הדסה יציע למטופלים אונקולוגים מודל משולב ייחודי של בדיקות ריצוף גנומי המבוסס על טכנולוגיות מולקולריות וביואינפורמטיות של חברת Roche ו-Foundation Medicine, לצורך הכוונת טיפול מדויק במחלה בכל שלביה. 

"הטמעת המודל המשולב תאפשר לנו להנגיש למטופלים את בדיקות האבחון לסרטן המתקדמות והחדשניות ביותר", מציין פרופ' יורם וייס מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה.

הסכם שיתוף פעולה להנגשת רפואה מותאמת אישית לחולים אונקולוגיים בישראל נחתם בין המרכז הרפואי הדסה וחברת רוש ישראל. במסגרת ההסכם, יתאפשרו בדיקות ריצוף גנומי מקיפות עבור מטופלי המרכז הרפואי הדסה לאבחון מדויק יותר של מחלת הסרטן, באמצעות קיט AVENIO לאבחון גידולים סולידיים שיבוצע בהדסה ובדיקות פאונדיישן מדיסין שישלחו למעבדות בחו״ל.

"הטמעת המודל המשולב תאפשר לנו להנגיש למטופלים את בדיקות האבחון לסרטן המתקדמות והחדשניות ביותר", מציין פרופ' יורם וייס מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה. "שיתוף הפעולה הוא תולדה של עבודה משותפת ומאומצת של צוות המרכז הרפואי והצוות של רוש ישראל, על מנת לגבש מודל ייחודי שמציב את הדסה בחוד החנית בארץ ובעולם בתחום של רפואה מותאמת אישית בניהול מחלת הסרטן. בדיקה גנומית לכל חולה תאפשר לנו להבין את האפיון המולקולרי של הגידול ולהתאים למטופל את הטיפול המדויק ביותר מכלל הטיפולים הזמינים בישראל ובמסגרת מחקרים קליניים ובכך להגיע לתוצאות המיטביות ביותר. מעבר לכך, יתאפשר לנו לפתח יותר כלים מבוססי בינה מלאכותית לשיפור הטיפול בחולה".

"שיתוף הפעולה עם המרכז הרפואי הדסה הוא מימוש החזון של קבוצת רוש, בתחום הרפואה המותאמת אישית והנגשת הכלים שברשותה למרכזים רפואיים בישראל", ציינו, נתנאל עמיחי, מנכ"ל רוש דיאגנוסטיקה ישראל ואבי דנציגר, מנכ"ל רוש פרמצבטיקה ישראל. "בנוסף ליתרונות הקליניים, שיתוף פעולה זה יאפשר התקדמות מדעית ומחקרית משמעותית בניהול מחלת הסרטן ויביא באופן פוטנציאלי לשיתופי פעולה נוספים שהם תולדה של אבן דרך חשובה זו". 

פרופ' אלי פיקרסקי, מנהל האגף לפתולוגיה במרכז הרפואי הדסה: "כיום מספר מצומצם של חולי סרטן הנמצאים בשלבים מתקדמים של המחלה או לחילופין אלו שאינם מגיבים לטיפולים הקונבנציונליים זכאים לקבל ריצוף גנומי. במסגרת ההסכם, נוכל לבצע ריצוף גנומי לכל מטופל מתאים, דבר שיטיב עם המטופלים מצד אחד ומהצד השני יגדיל משמעותית את בסיס הנתונים שיהיה על המחלה בשלביה השונים. ניתוח בסיס נתונים גדול יאפשר לנו הבנה עמוקה יותר של כל חולה, של המחלה והן של הטיפול". 

פרופ' אהרון פופובצר, מנהל מכון שרת לאונקולוגיה בהדסה: "אנחנו גאים בכך שאנחנו מאפשרים לחולי הסרטן את האפיון המולקולרי המיטבי ומשוכנעים כי הוא יביא באופן מידי לשיפור באיכות הטיפול למטופלים רבים. בנוסף, שיתוף הפעולה יאפשר לנו לפתח כלים חדשניים, ולהציע למטופלים רבים בהדסה תרופות חדשות במסגרת מחקרים קליניים. אנו גאים להיות בשורה אחת עם מרכזי הסרטן המובילים בעולם".

בדיקות ריצוף גנומי מקיפות מאפשרות לאתר בו-זמנית את כל סוגי השינויים הגנומיים בגידול במספר רב של גנים הקשורים לסרטן על מנת להבין איך סרטן מתפתח וגדל. אבחון מדויק של שינויים גנומיים באמצעות בדיקות גנומיות מתקדמות ומדויקות, מאפשר לרופא המטפל להתאים את הטיפול הנכון, למטופל הנכון, בזמן הנכון, וכך להגיע לתוצאות מיטביות יותר ולהימנע מטיפולים מיותרים. המרכז הרפואי הדסה הוא בין המרכזים הבודדים בעולם אשר חותם על ההסכם עם חברת רוש והראשון במדינת ישראל.