ימי צום אשר נופלים על ימים ארוכים וחמים עלולים להוות אתגר אמיתי עבור חלק מהחולים הנוטלים תרופות באופן קבוע. כיצד הצום משפיע, איך ניתן להיערך אליו בצורה מיטבית וכיצד לצרוך נכון את הטיפול התרופתי היומיומי במהלך ימות הצום? דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, עונה על כל השאלות בנושא.

טיפ הזהב של הטיקטוקרית להסרת עדשות בקלות ובמהירות | צפו
עוד טרם שודרה: ההישג של הסדרה החדשה שבה מככב יהודה לוי
 
ככלל, צום עבור חלק מהאנשים אינו דבר של מה בכך. גם בקרב אנשים בריאים, במהלך הצום עלולים להופיע תסמינים גופניים שונים, וביניהם בחילה, כאבי ראש, סחרחורות ועייפות מוגברת. בנוסף, הצום משנה את מאזן הנוזלים, הסוכרים והמלחים בגוף, מה שמהווה סכנה עבור חולים במחלות לחץ דם, לב וכדומה.

לפני הכל - כיצד מומלץ להיערך לצום?

כאמור, במהלך הצום חלים שינויים ברמות הסוכר בדם, המהווה את מקור האנרגיה העיקרי לגוף. על מנת לשמור על רמות הסוכר, מומלץ להקפיד על אכילה של פחמימות מורכבות כמו אורז, פסטה וקרקרים במנות קטנות במהלך היום עד כניסת הצום. בנוסף, מומלץ להעשיר את הארוחות במגוון ירקות על מנת להעלות את רמות הסיבים התזונתיים התורמים לתחושת השובע וכמובן לשמירה על רמת סוכר מאוזנת.

ההמלצה המרכזית הנוספת היא להקפיד גם על צריכה מספקת של נוזלים, בדגש על מים ולא משקאות ממותקים או כאלו המכילים קפה טרם הצום, כדי למנוע מצב של התייבשות עוד קודם לתחילת הצום. 

בקרב הנוטלים תרופות באופן קבוע, עולה השאלה כיצד ניתן להמשיך את שגרת הטיפול גם בזמן הצום.

ראשית, נזכיר כי חולים עם מחלות כרוניות פטורים מהצום, אך עם זאת רבים מהם מחליטים לצום על אף הסיכון הבריאותי הכרוך בכך.

מינון תרופות חד יומי

בעבור מטופלים בעלי מינון תרופות חד יומי בערב, תוכנית הטיפול לא תשתנה במיוחד, מכיוון שניתן לקחת את הטיפול התרופתי טרם שעת תחילת הצום ומיד לאחר סיומו, סביב הארוחה הפותחת את הצום. לעומת זאת, עבור מטופלים עם מינון תרופות חד יומי בבוקר או במהלך היום, ההמלצה היא לגשת לייעוץ רפואי אודות שינוי מועד נטילת התרופות, מכיוון ששינוי בזמנים עלול להשפיע על יעילות התרופות, וספיגתן, שלרוב מושפעות מהמזון.

ישנם מקרים בהם החולים משנים באופן שרירותי, ומבלי להיוועץ באנשי מקצוע, את זמני נטילת התרופות, טווח הזמנים בין מועדי נטילת התרופות ותדירותן. מצב זה מסוכן, ועלול להשפיע על יעילות ובטיחות התרופות. לעתים, צעד כזה אף עלול לשנות את האופן שבו התרופות פועלות.

תרופות וטיפולים ללחץ דם

חשוב לזכור כי הצום עלול להביא לאיבוד נוזלים ואף להתייבשות, מה שמוביל לירידה בלחץ הדם וחוסר איזון של המלחים בגוף. במקרים בהם נוהגים ליטול באופן קבוע תרופות נגד לחץ דם, מומלץ להיוועץ עם הרופא או הרוקח בדבר התרופות המסוימות הללו, ולהחליט האם יש להמשיך ליטול אותן גם במהלך הצום.

מטופלי סוכרת

חולי הסוכרת כידוע נמצאים בסיכון גבוה יותר במהלך ימי הצום, ואלו חייבים להעלות את תדירות הניטור העצמי ובדיקות רמות הסוכר בדם, על מנת לוודא כי מצבם תקין ואין כל חשש. יחד עם זאת, חולי סוכרת מסוג 2 המאוזנים בעזרת פעילות גופנית ודיאטה ולא צורכים תרופות, אינם צריכים לחשוש מהצום. יתרה מזאת, הירידה הצפויה במשקל עקב הצום עשויה לשפר את מאזן הסוכר, אך גם במקרה זה - כל מקרה לגופו ויש להיוועץ עם אנשי המקצוע.

חולה סוכרת, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
חולה סוכרת, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

מטופלים הסובלים במהלך הצום מהיפוגליקמיה או היפרגליקמיה - יש להפסיק את הצום ולפנות לקבלת טיפול רפואי.

חולי סוכרת אשר נוטלים טיפול תרופתי פומי - בחלק מהתרופות לא נדרש שינוי במשטר המינון, אך במטופלים המקבלים תרופות המשפיעות על הפרשת אינסולין ועלולות להביא לאירועי היפוגליקמיה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל על אופן נטילתן.

מטופלים אשר מקבלים טיפול באינסולין - על המטופל להתייעץ עם הרופא לפני תחילת הצום היות ובצום יש צורך בשינוי משטר המינון וכן בשל מגוון רחב של סוגי אינסולין, ומגוון אופציות של שילובים בין הסוגים השונים.

חמישה דברים נוספים שחשוב לזכור

ישנן תרופות מסוימות אשר נקבע כי צורות המתן שלהן אינן מפרות את הצום וניתן ליטול אותן ללא חשש, ביניהן: טיפות עיניים ואוזניים, מוצרים הנספגים בגוף דרך העור כגון קרמים ומשחות, זריקות תת עוריות, טבליות מתחת ללשון וכדומה.

קיימות תרופות שלא רצוי להפסיקן בבת אחת מאחר והפסקה חדה עלולה לגרום ליציאה מאיזון, הרגשה רעה ולעתים אף סכנת חיים.

יש לזכור כי חלק מהתרופות הניתנות דרך הפה לטיפול בכאבים מומלץ ליטול על קיבה מלאה להפחתת גירוי ופגיעה בקיבה.

לתרופות רבות קיימות מספר דרכים לצרוך אותן, ועל כן מטופלים אשר צריכים ליטול תרופה וחוששים משבירת הצום יכולים להתייעץ עם הרופא או הרוקח, וליטול תרופה באופן שאינו מפר את הצום.

לאחר הצום, חשוב ומומלץ לשתות הרבה מים ולאכול מזונות עשירים במים ונוזלים כמו מרק, פירות וירקות, ובכך להשלים את הנוזלים שהגוף איבד במהלך הצום. בנוסף, יש להימנע מצריכת מזונות המכילים כמויות גדולות של מלח.

הכותב הוא יו"ר הסתדרות הרוקחים