מחלת לב כללית, הנגרמת בגלל טרשת עורקים, גורמת מדי שנה לכ-25 אלף מקרים של אוטם שריר הלב בישראל. מתריע ד"ר ניסן יניב – מנהל המחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי לין של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה.

בלי טעויות: בינה מלאכותית תאבחן אם לקיתם בהתקף לב

"למרות התקדמות, הן בתחום הטיפול התרופתי והן בתחום הטיפולים הפלשניים – צינתורי הלב, עדיין קיימת שכיחות לא מבוטלת של מקרי מוות עקב אוטם שריר הלב", הוא מציין עוד – "שיעור מקרי המוות ממחלות לב בישראל עומד על כ-7,000 מקרים בשנה".

ד"ר יניב מסביר, כי מחלת הלב הכלילית מתפתחת ברוב המקרים, על רקע מצבים המוגדרים גורמי סיכון, אותם ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות, הראשונה- מצב חולי שונים המביאים להתפתחות טרשת עורקים והשנייה - הרגלי חיים.

"בקבוצה הראשונה מופיעים רמת כולסטרול גבוהה בדם, יתר לחץ דם, סכרת, ונטייה תורשתית-היסטוריה של מחלת לב במשפחה הקרובה", הוא אומר- "בקבוצה השנייה מופיעים עישון, היעדר פעילות גופנית, השמנת יתר, תזונה לא נכונה וכן חשיפה למצבי מתח".

לדבריו, הדרך להקטין את הסיכון להופעת מחלת לב כלילית היא על ידי טיפול בגורמי הסיכון ושינוי בהרגלי החיים. "חלק מהמצבים דורשים התערבות רפואית וחלקם תלויים באדם עצמו", הוא מציין וממליץ: 

  • שמירה על רמת כולסטרול נכונה על פי המלצות הרופא. "בדרך ננסה בשלב ראשון שינוי בתזונה ובמידה ולא מגיעים לערכים הרצויים נדרש טיפול תרופתי עליו יש להקפיד לאורך זמן", הוא מבהיר.
  • מעקב אחר לחץ דם באופן שגרתי באמצעות בדיקה אצל רופא המשפחה לפחות פעם בשנה ובאם נמצא לחץ דם גבוה לרוב יהיה צורך בטיפול תרופתי לטווח ארוך. 
  • סוכרת נחשבת כגורם סיכון משמעותי ביותר להתפתחות מחלת לב וברוב  המקרים נדרשת התערבות תרופתית מעבר לשינוי בדיאטה. נטייה תורשתית לא ניתנת לשינוי בשלב זה, אולם הקפדה על איזון גורמי הסיכון האחרים מקבלת משנה תוקף במקרים בהם קיים סיפור משפחתי קודם של הופעת מחלת לב בקרוב משפחה, במיוחד בגיל צעיר.
  • הפסקת עישון מוחלטת. "חשוב להבין כי מעבר לנזק מצטבר של עישון במשך שנים לכלי הדם, קיים גם סיכון מיידי של עישון", הוא מתריע.

אורח החיים המודרני הקטין את הפעילות הגופנית וכיום האדם הממוצע ממעט להתנייד באמצעות רגליו. לכן, ד"ר יניב ממליץ לבצע פעילות גופנית ככל שניתן. "מספיקה פעילות כמו הליכה לפחות ארבע פעמים בשבוע במשך 60-40 דקות למרחק של ארבעה-שישה ק"מ", הוא אומר – "רצוי מאוד להשתמש במדרגות במקום במעלית ולחנות את הרכב רחוק מהמשרד כך שנוכל ללכת מרחק רב יותר". לדבריו, שחיה או רכיבה קלה על אופניים הן חלופות מצוינות להליכה. לפני התחלת פעילות גופנית רצוי להתייעץ עם רופא המשפחה. 

עוד הוא מתריע, כי עודף משקל והשמנת יתר מהווים גורם סיכון למחלת לב וקשורים ברובם המכריע של המקרים לאורחות החיים. 

"יש צורך להקטין את צריכת השומנים מן החי בתזונה, להימנע ממשקאות ממותקים ומצריכת מוצרים עתירי נתרן", הוא מבהיר – "כל אלו מגדילים את הסיכון להשמנת יתר, הופעת סכרת או עליה בלחץ הדם. ידוע כי צריכת אלכוהול מופרזת עלולה להזיק ללב. עם זאת, כדאי לזכור כי צריכת כוס יין אדום פעם ביום דווקא מועילה ללב.

עוד הוא מתריע, כי החיים המודרניים בעולם המערבי כרוכים בעליה במתח ולכן כדאי מדי פעם לעשות פסק זמן ולהירגע מהמתח האופף אותנו.

"חשוב לזכור להיות קשובים לגוף שלנו ובכל מקרה בו חלה ירידה ביכולת שלנו לבצע פעולות שהיינו רגילים אליהם לפני כן או במקרה של הופעת כאבים בחזה בזמן פעילות גופנית יש לפנות בהקדם לרופא המטפל", הוא מסכם.