ד"ר אביגיל תורג'מן, רופאת ילדים בקופת חולים לאומית בכוכב יאיר, היא הרופאה שאיבחנה את החולה בנגיף הדנגי - ישראלית שחזרה מטיול במקסיקו. "הוא נפוץ באזורים שונים, בהם מדינות הנמצאות באקלים סובטרופי, ובעונת המונסונים ניתן להיתקל בו כמעט על בסיס יומיומי", הסבירה בשיחה עם 'מעריב'.

לדבריה, "במדינות מערביות, כמו ישראל, התחלואה בנגיף היא 'מיובאת' בעצם על ידי מטיילים, שנעקצו במהלך טיול ו'הביאו' את המחלה איתם. לכן, המניעה היא דבר חשוב ומאוד הכרחי, במטרה למנוע מצב בו הנגיף מתפשט, ומתפתחים אזורי הדבקה".

"בגלל שמדובר בווירוס - אין לה תרופה מסוימת, אלא רק טיפולים תומכים לתסמינים, לכן ישנו פוטנציאל לסיבוכים - אם כי מדובר במצב מאוד מאוד נדיר", הדגישה ד"ר תורג'מן, שהתגוררה בהודו במשך שמונה שנים, חקרה את המחלה וכתבה מאמרים רבים בנושא. היא פירטה את התסמינים הנפוצים: "מדובר במחלה ויראלית, המתבטאת בחום גבוה, חולשה וכאבי שרירים, בחילות ולעיתים גם הקאות, הרגשה כללית רעה וכאבי ראש. התסמינים הללו נמשכים בין חמישה ימים לשבוע, כאשר בקרב חלק מהחולים, מופיעה בשלב זה גם פריחה".

ואחרי שבוע?
"המחלה חולפת בדרך כלל באופן עצמוני, אם כי סיכוי קטן מאוד שהמטופל יפתח מחלה קשה מאוד, ויסבול מסיבוכים שונים, בהם דליפה מכלי דם - שכן המחלה פוגעת בטסיות הדם, שאחראיות על הקרישה. מצב כזה עלול להוביל לדימומים קשים, שיובילו במקרים מאוד מאוד נדירים למצב של שוק, ואפילו מוות".

ומה לגבי המקרה בכוכב יאיר?
"חשדנו שמדובר בדנגי, שכן היא חשה ברע, והייתה לה פריחה על הגוף, לאחר שחזרה ממקסיקו. שלחתי אותה לפרופסור אלי שוורץ בבית החולים שיבא, שם ביצעו לה בדיקה לאבחון המחלה - והיא אכן נמצאה חיובית. בינתיים החולה כבר הבריאה, ולא אותרו חולים נוספים בסביבתה".

"בסופו של דבר, מניעת הדבקה היא הדבר החשוב ביותר", סיכמה ד"ר תורג'מן, "ניתן למנוע זאת על ידי ביצוע הדברה נגד היתושים הללו, ובמקביל לטפל גם במקורות מים עומדים, גם אם מדובר במקורות קטנים כמו מים שהצטברו בצלחת של עציץ. חיסון חדש למחלה נמצא בשלבי אישור מתקדמים מאוד, ואנחנו עובדים על לקדם את ההבאה שלו בשלב מסוים לארץ, אחרי שיעבור את כל האישורים הנדרשים, ובכל מקרה - אם אז הוא לא יינתן לכל אחד, אלא רק למטיילים".