כמיליון ישראלים סובלים ממיגרנות, שלחלוטין משבשות את שגרת חייהם. רבים מהסובלים ממיגרנות מעידים כי שינויים קיצוניים במזג האוויר וחום כבד מהווים טריגר משמעותי להופעת התקפי המיגרנות ועצימותן. האם יש קשר בין החום ומזג האוויר לבין מיגרנות? כיצד בכלל ניתן לדעת שאנחנו סובלים ממיגרנות והאם יש דרך לטפל? ד"ר אריה קוריצקי, מומחה בנוירולוגיה, מנהל מרפאת כאבי ראש ברעננה ולשעבר מנהל היחידה לכאבי ראש בבית החולים "בילינסון", עונה על השאלות החשובות.

גוטליב הודפת את הביקורות: "אני בעד רפי קדושים, השמאל צבוע"
רונאלדו על הכוונת: הקמפיין האנטי-סעודי המקורי ברחובות אירופה

מהי מיגרנה?

מיגרנה היא צורה נפוצה של כאב ראש, ממנה סובלים כמיליון ישראלים. ככלל מדובר על מחלה תורשתית הנפוצה יותר בנשים ומערבת מערכות שונות במוח ובכלי הדם של המוח ומעטפותיו.

התסמינים הבולטים ביותר במיגרנה הם כאב ראש חזק שיכול להיות בעל אופי פועם (כמו דופק) ומלווה בבחילות, הקאות, רגישות רבה לאור, לרעש ולריחות. הכאב נמשך בין ארבע ל-72 שעות והוא בדרך כלל בינוני עד קשה, ומגביל את הפעילות לפעמים עד להשבתה מוחלטת. 

את המיגרנות נהוג לחלק לשני סוגים עיקריים, 'מיגרנה עם אאורה', שנקראה בעבר "מיגרנה קלאסית”, מהווה כ15-10% מהמקרים ובמסגרתה לפני כאבי הראש מופיעה הפרעה נוירולוגית חולפת המתבטאת לרוב בהפרעות ראייה, ולעתים גם תחושה או אפילו דיבור. הסוג השני הוא מיגרנה ללא אאורה שבה מתחיל כאב הראש ללא הפרעה נוירולוגית מקדימה. קיים שוני רב בעוצמת הכאב או התסמינים המלווים בין אנשים שונים ולעתים קרובות גם באותו אדם.

כיום, ידועים גורמים רבים להתקפי המיגרנות ועצימותן, ובעיתות בהן מזג האוויר קיצוני יותר, רבים חוששים כי הוא מהווה סיבה נוספת להופעת המיגרנות ועצימותן. 

האם יש קשר בין מזג האוויר להתקפי המיגרנות? 

זוהי שאלה שהטרידה רופאים וחוקרים במשך שנים. חולים רבים מתעקשים ששינויי מזג האוויר גורמים לעליה בתדירות ובעוצמת המיגרנה בעיקר בקיץ ויותר ב"חמסינים" האופייניים בארץ.

בעת האחרונה, מזג האוויר משתנה כל העת, וישנם גלי חום משמעותיים וכבדים, ובעיקר מתמשכים. כל אלו, עבור הסובלים ממיגרנות, עלולים להוות "טריגרים" של ממש להופעת ההתקף. קיים מחקר ישראלי קודם שמצא מתאם בין היארעות חמסינים לבין הופעת מיגרנה. כמו כן, בבית החולים "בילינסון" נערך מחקר על סמך מידע מסוכנות החלל האמריקאית, שמצא מתאם בין סערות אלקטרומגנטיות על פני השמש לבין חומרת התקפי המיגרנה - אלו הן תופעות שלרוב אפילו לא מעלים על הדעת שהן קשורות לחיינו ומשפיעות עלינו כך.

במשך השנים נעשו בכל העולם מחקרים בהם מדדו טמפרטורות, מהירות רוחות, לחות באוויר, לחץ ברומטרי, שינויים מהירים במזג האוויר, ולא הצליחו להוכיח מתאם חד משמעי בין מצבים אקלימיים אלו לבין תדירות או עוצמה ומשך המיגרנה, אך נראה כי לא ניתן להתעלם מקשר כלשהו בין גורמים אקלימיים לבין היארעות ועצמת המיגרנה. בנוסף, יתכנו גורמים סביבתיים כגון חסר שתייה מספיק בקיץ, חשיפה לאוויר יבש היוצא מהמזגנים שהפכו לצמודים אלינו, שינויים מהירים בטמפרטורה כתוצאה מיציאה וחזרה לחדרים הממוזגים וכדומה. כל אלו מהווים גם כן גורמים משפיעים עבור האנשים הסובלים ממיגרנות, שכן הסביבה החיצונית משפיעה כאמור גם על תהליכים פיזיולוגיים בגוף.

בהסתכלות הכללית - ניתן להגיד ששינויי מזג האוויר, ובתוכם שינויי הטמפרטורות והחום הקיצוני, אצל חלק מהאנשים, עלול להוות "זרז" להופעת התקפי המיגרנה, והחמרת התסמינים. 

כיצד ניתן לטפל? האם זה לנצח? 

חשוב להדגיש כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי ביכולתנו לטפל במיגרנה, הן בהתקף עצמו והן במניעתו. המיגרנה שכיחה בקרב הישראלים ועומדת על 16% מכלל האוכלוסייה, ולכן, מי שזקוק לסיוע וטיפול - חשוב להתייעץ כמובן עם גורמי הרפואה המומחים. 

קשת הטיפולים כאמור היא רחבה מאוד, והטיפול התרופתי המונע עבר מהפך של ממש. בעוד כל השנים השתמשנו בתרופות שאינן ייעודיות רק למיגרנה, כגון תרופות להורדת לחץ דם, תרופות נוגדות אפילפסיה, תרופות נוגדות דיכאון ואחרות, הרי בתקופה האחרונה פותח טיפול ביולוגי ספציפי למיגרנה. טיפול זה, הניתן בזריקה עצמית אחת לחודש, מכיל נוגדנים לחומר הקרוי CGRP שלו תפקיד ביצירת ההתקף המיגרנוטי, ופעילותו קשורה לדלקת ולהתרחבות של כלי דם הגורמים לכאב האופייני במיגרנה. הנוגדנים למעשה בולמים את פעילותו.

הגישה השנייה היא טיפול בהתקף עצמו. גם הוא התקדם ופרט לטריפטנים, אותן תרופות ספציפיות לטיפול בהתקף המיגרנה, קיימים טיפולים נוספים שגם הם משפיעים על ה-CRPG ומקדמות הטיפול. בנוסף יש אביזרי טיפול שונים הן לטיפול חריף והן למניעה, שאינם כרוכים בתופעות לוואי כמעט ובמקרים מסוימים הוכחו כיעילים.

כאמור, כל מטופל חווה ויחווה את המיגרנה בצורה שונה וישנה חשיבות רבה ומכרעת בייעוץ נכון טרם התחלת הטיפול עם הרופא המטפל,  ועל מנת להבטיח את יעילות הטיפול. 

חשוב להגיד כי אורח חיינו משפיע גם כן מאוד. ההמלצה הרפואית למי שסובל מהתקפי המיגרנות היא כמובן להקפיד על אורח חיים מאוזן, היגיינת שינה, תזונה נכונה והקפדה יתרה על פעילות גופנית. כל אלו יכולים להקל מאוד על תסמיני המיגרנה ואף להפחית את תדירותן. 

מתי חשוב לגשת לטיפול רפואי? 

ראשית, ההמלצה הרווחת היא כמובן לפנות לטיפול בעת שמרגישים כאבי ראש או תסמינים חריגים. ניתן לפנות לרופא המשפחה או לרופא נוירולוג, אשר ידעו לזהות האם הכאבים אכן עונים לקריטריונים של תסמיני מיגרנות אופייניים. ישנם אנשים הסובלים מהתקפי מיגרנה לעתים רחוקות, ותרופות משככות כאב המצויות יעילות עבורם, ואלו אנשים ש'חיים עם המיגרנה'. מנגד, כאשר המיגרנה תדירה יותר ונמשכת יותר זמן ואופי התסמינים חמור יותר, חשוב לפנות לגורמי הרפואה במטרה לנסות ולהתאים את הטיפול היעיל ביותר.

לסיכום, לצד הבילויים הקיציים, חשוב להבין כי מזג האוויר מהווה גורם משפיע על מצבנו הרפואי, בעיקר על הסובלים ממיגרנות, אך אין כיום סיבה לסבול ויש בידי הרפואה מגוון רחב של טיפולים שמשפרים מאד את איכות החיים של הסובלים ממיגרנה.