ניתוח מדיאליזיציה (הזזה לכיוון המרכז) של מיתר קול משותק, במטרה לשנות ולשפר את איכות הקול של מטופלת, בוצע לראשונה במרכז הרפואי לגליל בנהריה בוצע לראשונה. מיתרי הקול הם שתי רצועות שריר אלסטיות בגרון (קופסת הקול), היוצרות רצף עם הקנה (צינור האוויר). במקרה הנוכחי, אחד ממיתרי הקול של המטופלת - תושבת הצפון בת 68 - היה משותק, מה שפגם קשות באיכות הקול וגרם לה לצרידות. הסיבה לכך היא ניתוח שעברה בילדותה, ופגע במיתרי הקול.

"הרוח הישראלית מדהימה": המשלחת הייחודית שפועלת בארמניה
אלה התבלינים שאוכלים האנשים שחיים הכי הרבה זמן בעולם

כאמור, במהלך הניתוח, שנעשה בהרדמה מקומית ואשר נקרא ת'ירופלסטיה (Thyroplasty), בוצע חתך קטן דרך הצוואר וקופסת הקול לשם הכנסת שתל קבוע, ש"דחף" את מיתר הקול הפגום ואיפשר לו להגיע למגע עם המיתר התקין. בהליך, שהוכתר בהצלחה, היתה המטופלת ערה והתבקשה לדבר כדי שניתן יהיה לכוון את הקול בזמן אמת ולבדוק את איכותו. כעבור יממה שוחררה המטופלת לביתה.

הניתוח בוצע ע"י ד"ר אילי ליוס, רופא בכיר במחלקת אף אוזן גרון וניתוחי ראש-צוואר שבניהולו של ד"ר אייל סלע. ד"ר ליוס, שחזר מהשתלמות עמיתים (Fellowship) בקנדה בתחום לרינגולוגיה (הפרעות קול ובליעה), הקים לאחרונה במרכז הרפואי שבנהריה מרפאה רב-מקצועית מיוחדת לשם איבחון הפרעות קול שונות, במסגרתה ביצע את הניתוח האחרון.

ד''ר אילי ליוס (צילום: רוני אלברט, המרכז הרפואי לגליל)
ד''ר אילי ליוס (צילום: רוני אלברט, המרכז הרפואי לגליל)

ד"ר ליוס: "במשך עשרות שנים סבלה המטופלת מצרידות קשה, שהשפיעה על איכות הקול, ומבעיות בליעה והשתנקויות לאחר האוכל, מכיוון שהמזון שאכלה היה 'מחליק' בין מיתרי הקול אל הריאות. בעקבות הניתוח חל שיפור משמעותי במצבה ובאיכות חייה, ובעיותיה נפתרו". מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום, בירך את מנהל המחלקה, ד"ר אייל סלע, על הניתוחים החדשניים המתבצעים במרפאת הקול של ד"ר ליוס בפרט ובמחלקתו בכלל.