רן אסולין, המוכר בכינוי "טאקי", עובד מזה שמונה שנים כליצן רפואי בעמותת "רופאי חלום" לה שלוחה של ליצנים רפואיים הפועלים ב-33 בתי חולים בארץ. בדומה לליצנים הרפואיים הרבים שפועלים ברחבי בית החולים סורוקה בבאר שבע, גם אסולין, שעובד בשגרה במחלקות ילדים, הגיע לסייע במחלקות הרבות למבוגרים בהם אושפזו (ומאושפזים עדיין) פצועים מהמלחמה.

דובר צה"ל חשף: ההקלטה שמוכיחה שחמאס ידע כי הרקטה שפגעה בבי"ח היא של הג'יהאד

"המצב לא פשוט ואני שומע סיפורים מזעזעים - אבל יש המון תמיכה מסביב, וגם סיוע של האזרחים. פשוט שיתוף פעולה מרגש בין הרבה גורמים - ואני מקווה, כאדם אופטימי מטבעי, שמשהו מזה ימשיך איתנו גם אחרי המלחמה. אני מאמין שזה יקרה", סיפר בראיון מיוחד מבית החולים.

"הליצנים הרפואיים הם חלק מהצוותים בבית החולים ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הרופאים, האחיות וכל הגורמים השונים", ציין, "בשבת בבוקר נכנסתי לחדר המיון של המבוגרים, בו אני פחות נמצא כך שאני לא מכיר את הצוותים כמו שאני מכיר במחלקות הילדים, וראיתי ילדה בת 15 שנפצעה בפנים והיתה בחרדה. התקרבתי אליה, הצצתי מבעד לוילון ושאלתי ברגישות האם אני יכול להיכנס, והיא הסכימה. דיברנו והצלחתי להרגיע אותה מעט. היא סיפרה שהיא אמורה ללכת הביתה בקרוב, אז בשלב הזה כבר עברתי למטופל הבא. אחרי מספר דקות האחות הראשית של המיון קראה לי לחזור לנערה".

מה קרה?
"מסתבר שהיא לא הסכימה שייגעו בה בלעדיי, והצוותים הרפואיים באמת המתינו להגעתי כדי לבצע בה את הפרוצדורה של תפרים וחיבור לעירוי אנטיביוטיקה. דיברנו ועשיתי איתה את העבודה שלי כליצן רפואי - שהיא בעצם להחזיר לה את יכולת השליטה. הנוכחות שלי עזרה, כי אחרי שלא הצליחה ליישר תחילה את היד מרוב חרדה - היא הסכימה, וההליך כולו עבר במהירות ועם פחות כאבים. כליצן רפואי, אני אף פעם לא אומר לילדים שזה לא כואב - אלא מסביר להם שזה כואב, ושאנחנו מתמודדים עם זה, פשוט מציג להם את המציאות כפי שהיא".

אבידע והדר, אב ובתו שנפגעו בבארי יחד עם רן (צילום: רן אסולין)
אבידע והדר, אב ובתו שנפגעו בבארי יחד עם רן (צילום: רן אסולין)

אסולין הוסיף: "הליצנים של עמותת 'רופאי החלום' פועלים בבית החולים כבר למעלה מ-20 שנה ותומכים גם אחד בשני, כאשר הוותיקים מסייעים רבות לצעירים, נותנים כלים ומסייעים לנו בהבנה - מה התפקיד שלנו כליצנים רפואיים. אני חושב בסופו של דבר, כל אחד מגדיר לעצמו כמה הוא שותף מול הצוות הרפואי, כאשר אנחנו בעצם נכנסים לתמונה בהיבט הרגשי, ומצליחים כך לאפשר לרופאים לבצע את הפעולות השונים כשאנחנו תומכים במטופל. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה ומדהים בעיני שאנחנו מצליחים לעשות את הדברים האלה ביחד".

יש עוד סיפור מהימים האחרונים שאתה זוכר במיוחד?
"לפני מספר ימים הסתובבתי במחלקה הכירורגית, בה מאושפזים מטופלים לאחר ניתוח. בשלב מסוים, עברתי ליד חדר שהדלת בו היתה סגורה ובני המשפחה שהיו שם אמרו לי שלא מתאים שאגיע עכשיו. למרות שזאת - מאוד עניין אותי לדעת מי נמצא שם. הצלחתי להתקרב לחדר בעדינות וברגישות, וראיתי על אחד מעמודי האינפוזיה מדי צה"ל עם דרגה בכירה, כאשר הקצין עצמו ישב על הכורסא ליד המיטה. שאלתי אותו אם אני יכול להיכנס והוא הסתכל עלי במבט מאשר. ניגנתי שיר ואז התחלנו לדבר - והוא סיפר לי את סיפור ההיתקלות שלו עם מחבלים בשבת בבוקר - כשהוא לא חמוש ונמצא ברכב לא ממוגן, והמחבלים רוצים להגיע לחיילים שלו. הקשבתי לו עד שהרגשתי שזה מספיק לשנינו ואני יכול להשאיר אותו לבד - אז יצאתי מהחדר".

איך המשפחה והחברים הגיבו?
"הם שאלו למה נכנסתי לחדר, והשבתי להם ששוחחנו. בתגובה, הם התחילו לשאול אותי על השיחה - והתברר לי שהוא לא דיבר איתם, ואני הייתי הראשון לשמוע את סיפור ההיתקלות. חזרתי אליו ושאלתי אותו האם לספר להם את הסיפור, הפכתי את השיחה למשחק קומי כזה, ואיפשרתי לו לתת לי 'פקודות' האם לפתוח את הדלת ולהכניס אותם לחדר. המשפחה והחברים שלו נכנסו והוא הסכים לספר להם את הסיפור. יש משהו בדמות של הליצן הרפואי שאנשים מצליחים לספר לי דברים אישיים, כי הם רואים בי דמות בטוחה שלא תשפוט אותם. זה היה מאוד מרגש - הייתי סוג של צינור תקשורת בינו לבין הקרובים לו ביותר, ואני שמח שהצלחתי להועיל ולהקשיב".

"טאקי" המשיך והסביר על תפקידו: "בעצם, אני עוזר למטופלים, שנמצאים במצב מורכב - בו הם בעצם נטולי שליטה על המצב - להשיג לפחות חלק ממנה בחזרה. הרי, אפילו שהוא קצין בכיר, בבית החולים מישהו אחר קבע עבורו מה קורה ומתי. בכל מקרה, אני לא מעורב בפרודצורות הרפואיות עצמן, אבל כן יכול להחזיק למטופלים את היד במידה והם רוצים בכך". הוא שיחזר ביקור במחלקת פלסטיקה מבוגרים - במהלכו נרשמה אזעקה, והוא סייע למטופלים להיכנס למרחב המוגן. "אנחנו תומכים בצוותים הרפואיים ומסייעים להם בעבודה - יכולים למשל להתקשר אלי ולבקש ממני לבוא למחלקת טיפול נמרץ לילד שצריך ללכת לבדיקת MRI".

''טאקי'', ליצן רפואי (צילום: טאקי)
''טאקי'', ליצן רפואי (צילום: טאקי)

זה לא קל.
"נכון, ותכל'ס - רן והליצן 'טאקי' הם אותו אדם. אנחנו מקבלים תמיכה וסיוע וגם הדרכות שנתיות וסמינר מיוחד, הדלת פתוחה לכולנו ויש באמת הרגשה של משפחתיות. ליצן ותיק אמר לי פעם שהאף של הליצן הוא כמו מסכה קטנה שמגינה מהכל. האמת, שנמנעתי בהתחלה מללכת למקצוע הזה, כי לא חשבתי שזה יתאים לי בתור שחקן תאטרון ואקרובט - אבל בסופו של דבר כן הגעתי לתחום, ואני רואה עד כמה זה תורם לי גם כפרפורמר, שזה דבר שונה מאוד מאשר העבודה כליצן רפואי. קשה לי לראות את עצמו עושה רק דבר אחד".

מעמותת רופאי החלום נמסר: "זה יהיה ממושך, ואנחנו נהייה כמה זמן שצריך עבור כולם".

מי שרוצה, ניתן להיכנס לאתר של רופאי חלום, להתרשם מהעשייה ולתמוך בפרויקט:
https://www.jgive.com/new/he/ils/collect/donation-targets/70249/amount